تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,300 |
تعداد مقالات | 15,900 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,143,654 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,910,255 |
بررسی تجربی اثرات جریان شتابدار روی نوسانات، پارامترها و مقادیر مرتبه بالای سرعت در دنباله ی یک مدل جریانبند | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 4، دوره 49، شماره 4، دی 1398، صفحه 27-36 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید برزنونی* 1؛ امیر بک خوشنویس2 | ||
1استادیار، گروه مهندسی مکانیک، موسسه آموزش عالی وحدت تربت جام، تربت جام، ایران | ||
2دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
چکیده | ||
در این تحقیق به بررسی تجربی دینامیک جریان و اثرات جریان شتابدار روی پارامترهای مختلف دنباله نظیر چولگی، ضریب صافی، طول مقیاس کولموگروف و .. در دنباله یک مدل خودرو پرداخته شد و اثرات شتاب جریان در آهنگ و روند تغییرات پارامتر های مختلف دنباله مورد مطالعه قرار گرفت. به منظور شبیه سازی جریان سیال از تونل باد مدار باز و دمشی استفاده شده است. افزایش سرعت به طور پیوسته و توسط یک دستگاه اینورتر که سبب تغییر در سرعت دورانی الکترو موتور تونل باد میشود، صورت گرفته است. نتایج نشان داد: در کلیه موقعیت های دنباله شتاب جریان و افزایش سرعت سبب ایجاد گردابه هایی با اندازه کوچکتر می گردند. گذشت زمان و افزایش سرعت تاثیری در روند تغییرات پارامتر چولگی و ضریب صافی در دنباله نزدیک ندارد. با افزایش سرعت مقادیر طول مقیاس کولموگروف عموما" کاهش می یابد همچنین مقادیر پارامتر مذکور در دنباله دور عمدتا" بیشتر از دنباله نزدیک است. همچنین در قسمت هایی از دنباله که اثرات لایه های برشی وجود دارد اضمحلال انرژی بیشتر است و این مساله سبب تشکیل گردابه هایی با اندازه کوچکتر می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
جریان شتابدار؛ طول مقیاس کولموگروف؛ بررسی تجربی؛ چولگی | ||
مراجع | ||
[1] Durst F., Jovanović J. and Kanevče Lj., Probability density distribution in turbulent wall-bounded shear layer flows, Turbulent Shear Flows, Springer-Verlag 5, pp. 197-220, 1987.
[2] Veeravalli S., Warhaft Z., The shearless turbulence mixing layer”, Journal of Fluid Mechanics, Vol. 207, pp. 191-229, 1989.
[3] Kang H. S., Meneveau C., Experimental study of an active grid-generated shearless mixing layer and comparisons with large-eddy simulation”, Physics of Fluids,Vol. 20, pp. 115-102, 2008.
[4] Matović M., Experimental investigation of free premixed flame flow field, by laser anemometer, Master thesis, University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering in Belgrade, (in Serbian), 1998.
[5] Petrović V. D. (), Research of turbulent fluid flow in the free round isothermal jet by hot wire anemometer, Master thesis, University of Belgrade, Faculty of Mechanical Engineering, (in Serbian), 1991.
[6] Jens M. Sterlund & Arne V. Johansson, “Turbulence Statistics of Zero Pressure Gradient Turbulent Boundary Layers”, 13th European Turbulenc conference, Warsaw, September 2011.
[7] Ahmed S. R.‚ Ramm R. and Faltin G.‚ Some Salient Features of the Time Averaged Ground Vehicle Wake‚ SAE Technical Paper Series 840300‚ Detroit, 1998.
[8] Gilli P. and Chometon F. Modelling of Stationary Three-Dimentional Separated Air Flows around an Ahmed Reference Model, Third International Workshop on Vortex, ESAIM Proceedings, Vol. 7, No.10, pp.124 1999.
[9] Hanaoka Y. And Kiyohira A., Vehicle Aerodynamic Development using PAMFLOW, 2003.
[10] Gillieron P. and Spohn A., Flow Separations Generated by a Simplified Geometry of an Automotive Vehicle, 2007.
[11] Lienhart H. and Stoocks C. Flow and Turbulence Structures in the Wake of a Simplified Car Model (Ahmed Model), DGLR Fach Symp. Der AG STAB, Stuttgart UNIV., 15-17 Nov, 2010.
[12] Khalighi, B., Zang, S., Koromilas, C., Balkanyi, S., Bernal, L.P., laccarino, G. and Moin, P. “Experimental and Computational Study of Unsteady Wake Flow Behind a Body with a Drag Reduction Device”, SAE PPR. 2006-01-1042.
[13] Javareshkiyan M. H., Shayesteh Sadafiyan R., Azarkhish A., Numerical and Experimental investigation of Aerodynamics forces on the base model of vehicle , SID, Vol. 18 No. 1, pp. 49-64 (1385 in Persian)
[14] Watkins S., Vino G., The Effect of Vehicle Spacing on the Aerodynamics of Representative Car Shape, J. of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics 96 1232-12393ED., Vol.96, No.3, pp.1232-1239, 2011.
[15] Khoshnami Deshiri, M., Fathali, M., “Numerical study of the impact of the initial turbulent integral length scale on the dynamics of a two dimensional shear-free turbulent mixing layer”, Fluid Mech., 14, 2014, 113–123.
[16] Ardekani M. A., Farhani F., Experimental study on response of hot wire and cylindrical hot film anemometers operating under varying fluid temperatures, Flow Measurement and Instrumentation., pp.174-179, 2009.
[17] اردکانی محمد علی، جریان سنج سیم داغ، انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران 1385. [18] Tunay T., Sahin B., Ozbolat V., Effects of rear slant angles on the flow characterist ics of Ahmed body, Experimental Thermal and Fluid Science No.57, pp.165-176, 2014.
[19] Lienhart H., Stoots, C.,Becker, S.,“Flow and turbulence structures in the wake of a simplified car model (Ahmed model), Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Journal of Automobile Engineering, 205, pp. 174-183, 2009.
[20] Jogensen Finn, E., How to measuer turbulence with hot-wire anemometers, Dantec Dynamics, 2002. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 227 |