تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,414 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,625,010 |
شناسایی عوامل اثرگذار بر بروز و اجرای ارزشیابیهای کاذب در فرآیندهای آموزشی مدارس | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 3، شماره 4، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.64346.1186 | ||
نویسندگان | ||
سید سهراب شیخ احمدی1؛ بهبود یاری قلی* 2؛ سیروس اسدیان1 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر بروز و اجرای ارزشیابیهای کاذب در فرآیندهای آموزشی مدارس میباشد. روش ها: رویکرد پژوهشی از نوع کیفی و از نظر هدف کاربردی و به روش تحلیل محتوای کیفی عرفی میباشد و تحلیل دادهها نیز به صورت تحلیل تماتیک انجام شده است. تجزیهوتحلیل یافتههای حاصل با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجام شد. یافته ها: که منجر به شناسایی 100 مفهوم اولیه، 5 مقوله فرعی (عاملیت حرفهای معلمان، برنامهریزی و ساختار، امکانات و ابزار، تعاملات بین فردی، راهکار) و 3 مقوله کلی (عوامل فردی، عوامل سازمانی و راهبردها) شد. نتیجه گیری: میتوان چنین نتیجه گرفت که یکی از اجزای اصلی یک نظام آموزشی، ارزشیابی است و نه تنها اطلاعاتی در مورد سطح دانش یا موفقیت دانشآموز میدهد، بلکه بازخورد برنامه آموزشی اجرا شده را نیز ارائه میدهد و لذا وجود ارزشیابی اصیل و عدم وجود ارزشیابی کاذب حائز اهمیت میباشد. براساس نتایج بهدستآمده، ارزشیابیهای کاذب تحت تأثیر عوامل مختلفی است و باید بر حسب وجود هر یک از عوامل، راهکارهای لازم را جهت کاهش ارزشیابی کاذب بکار بست. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی کاذب؛ آموزگاران؛ فرایندهای آموزشی؛ دانش آموزان و دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 |