تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,107 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,340 |
بررسی بدفهمی های دانش آموزان پایه هفتم در مورد برداشت آنها از مفهوم اعداد منفی در درس ریاضی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1403، صفحه 1-29 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.60293.1116 | ||
نویسندگان | ||
شایسته رضائی* 1؛ هوشنگ فریدونی2 | ||
1گروه ریاضی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی،الیگودرز، ایران. | ||
2گروه مدیریت آموزشی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی و توصیف انواع بدفهمیهای دانشآموزان در مفهوم اعداد منفی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری دانشآموزان پایه هفتم دبیرستانهای روستایی شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی 1401-1400، به تعداد 376 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 180 نفر(124 پسر و 56 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش، ابزار اندازهگیری آزمونی محقق ساخته شامل 8 سوال بود. ابتدا سوالات آزمون در سه گروه دسته بندی سپس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. جهت روایی آزمن محقق ساخته از نظر اساتید و معلمان ریاضی و جهت پایایی از روش مصححان استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که برخی از دانشآموزان تفاوت بین عملگر واحد، دوتایی و تقارن علامت منفی را نمیدانند و علامت منفی را صرفا یک عملگر کاهشی میدانند. برخی از دانشآموزان، تفاوت بین مقدار و اندازه دو عدد صحیح را درک نمیکنند. دانشآموزان، اغلب اعداد را به دو دسته تقسیم میکنند: دسته اول، صفر را کوچکترین عدد در نظر میگیرند و دسته دوم اعداد منفی را کوچکتر از مثبتها و صفر در نظر میگیرند، ولی قادر به مرتب کردن اعداد منفی نیستند. برخی از دانشآموزان با اینکه از قوانین حاکم بر علامتها آگاهی دارند اما در حل مسائل قادر به پیاده سازی دانستههای خود نیستند. برخی از دانشآموزان به دلیل بدفهمی در مفاهیم پایه اعداد منفی، در انتقال از حساب به جبر مشکلات و بدفهمیهایی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مفهوم عدد منفی؛ بدفهمی؛ دانش آموزان؛ پایه هفتم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |