تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,182,459 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,960,870 |
اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر کارکردهایاجرایی بر حافظه کاری و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 18، دوره 17، شماره 66، شهریور 1401، صفحه 169-178 اصل مقاله (677.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.15273 | ||
نویسندگان | ||
علی رهایی1؛ علی تقوائی نیا* 2؛ قوام ملتفت2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه یاسوج، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر کارکردهایاجرایی برانعطافپذیریشناختی و حافظهکاری دانشآموزان انجام شد. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون به همراه گروه گواه بود. جامعه آماری تمام دانشآموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی شهرستان شهرضا در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از این جامعه تعداد 40 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 10جلسه آموزش مبتنی بر کارکردهایاجرایی قرار گرفت؛ درحالیکه گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. فرایند جمعآوری دادهها در مرحله پیشآزمون و پسآزمون با مقیاس انعطافپذیریشناختی دنیس و وندروال (2010) و آزمون سنجش حافظهکاری دانیمن وکارپنتر (1980) برای همه شرکتکنندگان در دو گروه انجام گرفت. دادههای گردآوری شده با روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر کارکردهایاجرایی باعث افزایش انعطافپذیریشناختی و حافظهکاری دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در پسآزمون شده است (05/0> P). با توجه به نتایج حاصل شده، بسته آموزشی مبتنی بر کارکردهایاجرایی میتواند برای افزایش انعطافپذیریشناختی و حافظهکاری دانشآموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
"حافظهکاری"؛ "کارکردهایاجرایی"؛ "نشاط ذهنی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,933 |