تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,088 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,547 |
تحلیلی بر موانع تربیت عقلانی از دیدگاه هگل | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 16، شماره 40، آبان 1401، صفحه 521-539 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52075.3245 | ||
نویسندگان | ||
رضاعلی نوروزی* 1؛ فهیمه حاجیانی2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش تحلیل موانع تربیت عقلی از دیدگاه هگل است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی و روش تحقیق بهکاررفته، روش تحلیل محتوای کیفی است. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع فردی تربیت عقلانی از دیدگاه هگل عبارتند از: خودمحوری، ترس، تجریدگرایی، شکاکیت سلبی، ریاضتکشی و موانع اجتماعی تربیت عقلانی عبارتند از: فایده باوری، جماعت باوری، تظاهر و ریاکاری و ترس از قضاوت منفی. از نگاه هگل موانع تربیت عقلی زمانی آغاز میگردد که فرد به دلیل عدم وجود استقلال شخصی، نبود آزادی اراده و عدم وجود جایگاه متقابل و برابر نسبت به دیگری، نتواند خود را بهعنوان موجود مستقل عقلانی فعلیت بخشد و یا زمانی که فعلیت یابد بهعنوان موجود مستقل عقلانی فعلیت نیابد؛ بلکه بهعنوان ابژهای در خدمت منافع و مقاصد افراد دیگر قرار گیرد. بااینحال هگل موانع تربیت عقلانی را همچون سایر مراحل ارتقای آگاهی گامی در جهت رشد و ارتقاء شخصیت فرد بهحساب میآورد چرا که آگاهی با روبرو شدن با این محدودیتها و موانع عقلی و رنجی که در این میان متحمل میگردد، میتواند به نابسندگیهای خود وقوف یافته که این امر منجر به این میگردد که خود را بهمثابه ابژه در مقابل خود نهد و با کندوکاو در خود، خود را به سنجش مجدد فهمش از خود، شناخت چیستی خود و غلبه بر یکجانبهنگریهای خود وادارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هگل؛ موانع عقلی؛ تربیت عقلانی؛ آگاهی؛ ذهن | ||
مراجع | ||
اردبیلی، محمدمهدی. (1394). هگل: از متافیزیک به پدیدارشناسی، تهران: انتشارات علمی. استرن، رابرت. (1399). هگل و پدیدارشناسی روح، ترجمه محمدمهدی اردبیلی؛ سیدمحمدجواد سیدی، تهران: نشر ققنوس. باردین، ل. (1375). تحلیل محتوا، ترجمه محمد یمنیدوزی سرخابی؛ ملیحه آشتیانی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. تیلور، چارلز. (1392). هگل و جامعه مدرن، ترجمه منوچهر حقیقیراد، تهران: نشر مرکز. جیمز، دیوید. (1399). هگل (راهنمای سرگشتگان). ترجمه محمدهادی حاجی بیگلو، تهران: انتشارات علمی فرهنگی. د. اونت، ژاک. (1380). درآمدی بر هگل: نگاهی به زندگی، آثار و فلسفه هگل، ترجمه محمدجعفر پوینده، تهران: نشر چشمه. دهقان سیمکانی، رحیم. (1391). تربیت عقلانی؛ محور اساسی در تبلیغ دینی، پژوهشنامه تربیت تبلیغی، 1(1): 44-23. ذاکرزاده، ابوالقاسم. (1388). فلسفه هگل، تهران: نشر الهام. سینگر، پیتر. (1390). هگل، ترجمه عزتالله فولادوند، تهران: انتشارات طرح نو. فیندلی، جان؛ بربیج، جان و. (1395). گفتارهایی درباره فلسفه هگل، ترجمه حسن مرتضوی، تهران: نشر چشمه. قربانی، رحیم. (1383). بررسى اجمالى اقسام شکاکیت و نسبیتگرایى، رواق اندیشه، 38: 129-103. کمالی، مجید؛ بینای مطلق، سعید؛ مشکات، محمد؛ شاقول، یوسف. (1394). پیامدهای تفسیر سابجکتیو هگل از اخلاق ارسطویی، غربشناسی بنیادی، 6(2): 132-115.گوتک، جرالد ال. (1380). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاکسرشت، تهران: سمت. محمودی، ایوب؛ نوروزی، رضاعلی؛ حیدری، محمدحسن؛ سفیدخوش، میثم. (1398). الگوی تربیت اخلاقی هگل بر مبنای دیالکتیک آگاهی، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 9(18): 125-105. DOI: 10.22067/fedu.v9i2.82962 منصوریان، سهیلا؛ احمدی افرمجانی، علی اکبر. (1399). نقد مفهوم عقل در فلسفۀ هگل بر اساس مفاهیم میل و منفیت، نشریه فلسفه دانشگاه تهران، 18(34): 226-207. 10.22059/jop.2020.285149.1006460 نقیبزاده، میرعبدالحسین. (1390). نگاهی به فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات طهوری. هگل، گئورک ویلهلم فردریش. (1394). عقل در تاریخ، ترجمه حمید عنایت، تهران: انتشارات شفیعی. هگل، گئورک ویلهلم فردریش. (1398). عناصر فلسفه حق، ترجمه مهبد ایرانی طلب، تهران: نشر قطره. هگل، گئورک ویلهلم فردریش. (1399). دانش پدیدارشناسی روح، ترجمه ابراهیم ملک اسماعیلی، تهران: انتشارات نگاه. Ardabili, Mohammad Mahdi. (2015). Hegel: from Metaphysics to Phenomenology, Tehran: Elmi Publication. (In Persian) Bardin, L. (1995). Content Analysis. translated by M. Yamaniduzi Sorkhabi; Maliheh. Ashtiyani. Tehran: Shahid Beheshty University Press. (In Persian). Dehghan Simkani, Rahim. (2012). Intellectual education, the Basic axis in Religious Propagation. Tarbiat Tablighi Research, 1(1): 23-44. (In Persian). de Venette Donet, J. (2001). An Introduction to Hegel: a look at Hegel's life, works and philosophy, translated by Mohammad Jaafar Pouyandeh. Tehran: Cheshme Publications. (In Persian). Findlay, J. N.; Burbidge, J. W. (2016). Discourses on Hegel's Philosophy, translated by Hassan. Mortazavi. Tehran: Cheshmeh Publication. (In Persian) Graneheim, U. H.; Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness, Nurse Education Today, 24: 112-105. Gutek, G. L. (2016). Philosophical and Ideological Perspectives on Education, translated by Mohammad Jaafar Pakseresht. Tehran: Samt. (In Persian). Hegel, G. W. F. (2010). The Science of Logic, in Di Giovanni, G. (ed.), New York, Melbourne: Cambridge University Press. Hegel, G. W. F. (2015). Wisdom in history Vorlesungen uber die philosophie der geschichte einleitung, translated by Hamid Enayat. Tehran: Shafiei. (In Persian). Hegel, G. W. F. (2019). Elements of the Philosophy of Right, translated by M. Iranitalab. Tehran: Qatreh Publication. (In Persian) Hegel, G. W. F. (2020). The Phenomenology of Spirit. translated by I. M. Ismaili. Tehran: Negah Publication. (In Persian). Hsieh, H. F.; Shanon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis, Qualitative Health Research, 15(9): 1277-1288. James, David. (2020). Hegel. translated by Mohammad Hadi HajiBayglou. Tehran: Elmi-Farhangi Publication. (In Persian). Kamali, Majid; Binaye Motlagh, Saeed; Meshkat, Mohammad; Shaghool, Yousef. (2015). The consequences of Hegel's subjective interpretation of Aristotelian ethics, Occidental Studies, 6(2): 115-132. (In Persian). Mahmoodi, Ayyoub; Nowrozi, Reza Ali; Heydari, MohammadHassan; Sefidkhosh, Meysam. (2020). Hegel's model of moral education based on the dialectic of consciousness, Foundations of Education, 9(2), 105-125. (In Persian). Mansourian, Soheila; Ahmadi Aframjani, Ali Akbar. (2020). Criticizing the Concept of Reason in Hegel's Philosophy Based on the Concepts of Desire and Negativity, Philosophy, 48(1): 208-226. (In Persian). Naqibzadeh, Mir Abdolhossein. (2021). A Look at the Philosophy of Education, Tehran: Tahouri Publications. (In Persian). Popper, Karl. (1972). Objective Knowledge, 2nd ed, Oxford: Clarendon Press, (1979). Qorbani, Rahim. (2004). Overview of types of skepticism and relativism, Revaghe Andisheh, 38: 103-129. (In Persian). Singer, Piter. (2011). Hegel. translated by Ezzatollah Fouladvand, Tehran: Tarhe No Publications. (In Persian). Stern, Rabert. (2020). Hegel and the Phenomenology of Spirit, translated by Mohammad Mahdi Ardabili.; Mohammad Javad Seyyedi, Tehran: Qoqnoos Publications. (In Persian). Taylor, Charles. (2013). Hegel and Modern Society, translated by M. Haghighi Rad, Tehran: Nashre Markaz. (In Persian). Zakerzadeh, Abolghasem. (2013). Hegel's Philosophy, Tehran: Elham Publications. (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,998 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 370 |