تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,509 |
تبیین الگوی نظری مشاوره فلسفی در تعلیم و تربیت برمبنای خردورزی و دیالوگ سقراطی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 40، آبان 1401، صفحه 86-110 اصل مقاله (1.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52473.3309 | ||
نویسندگان | ||
سید حسام حسینی* 1؛ اکبر رهنما2؛ مهدی سبحانی نژاد3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف تبیین الگوی نظری مشاوره فلسفی در تعلیم و تربیت بر مبنای خردورزی و دیالوگ سقراطی صورت گرفت. روش پژوهش: نوع پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی میباشد و جهت تبیین هدف و دستیابی به پاسخ سؤالات از روش تحلیل مفهومی و از نوع تفسیری بهره گرفته شد. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش از آثار دسته اول و پژوهشهای صورت گرفته در خصوص عنوان پژوهش، شامل دیالوگهای افلاطون، پایاننامهها، مقالات، آثار و نوشتهها و روایتهای تاریخی مرتبط با موضوع تحقیق استفاده گردید. بدین منظور نمونههای در دسترس و مناسب از منابع مرتبط با موضوع پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و برای ثبت دادهها از فرم فیش برداری استفاده شد و دادههای بدست آمده در طول تحقیق به صورت مستمر تحلیل و تفسیر گردید. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، ابعاد اصیل هویت انسانی به واسطه سلطه هویتهای کاذب برخاسته از جهانبینیهای غیر اصیل در حاشیه قرار گرفته و بخش قابل توجّهی از نگرانیها و تعارضات درونی وی با این تعارضات گره خورده است. و رویکرد مشاوره فلسفی بر مبنای خردورزی و دیالوگ سقراطی با این پیش فرض که این تعارضات دارای ریشهای درونی شامل ناآگاهی و نیروی برتر اقناع جهانبینیهای سطحی است و با تکیه بر این مهم که انسان اراده ذاتی به خیر دارد، در تلاش است تا با خودشناسی و کشف فلسفه خود بنیاد زندگی بر اساس دیالوگی درونی بر این تعارضات غلبه یابد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که الگوی مطلوب برخاسته از این رویکرد فرایندی سه مرحلهای مشتمل بر کشف هویتهای کاذب، به چالش کشیدن و زیر سؤال بردن این هویتها و حرکت به سوی یک جهانبینی نوین است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی مطلوب؛ خردورزی سقراطی؛ دیالوگ مایوتیک؛ جهانبینی مراجع؛ مشاوره فلسفی | ||
مراجع | ||
باقری، خسرو. (1389). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، ج 1، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. پورآقا، مریم. (1397). تبیین مشاوره فلسفی بر مبنای فلسفه تحلیلی و پیشنهاد چارچوبی برای آموزش آن، رساله دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی. شفیلد، هری. (1375). کلیات فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه غلامعلی سرمد، تهران: نشر قطره. Achenbach, G. B. (1981). in Cohen Elliot and Zinaich, Jr Samuel (2013), Philosophy Counseling and Psychotherapy, Cambridge Scholars Publishing. Achenbach, G. B. (1997). On Wisdom in Philosophical Practice. Inquiry: Critical Thinking across the Disciplines, Vol. XVII, No. 3, primavera. Bagheri Noaparast, Kh. (2010). An introduction to the philosophy of education in the Islamic Republic of Iran, 1st Vol, Tehran: Scientific and Cultural Publications. (in Persian) Barrientos, J. (2005). Introduction to Counseling and Philosophical Orientation. Santa Cruz de Tenerife: Idea. Brooke, S. L. (2006). Using the Case Method to Teach Online Classes: Promoting Socratic dialogue and critical thinking skills, in International Journal of Teaching and Learning, 18(2): 142-149. https://eric.ed.gov/?id=EJ1068074 Cavalle, M. (2004). Philosophy, Teacher of Life. Madrid: Aguilar. Cavalle, M. (2005). Philosophical Counseling: an alternative to psychotherapies. Current and alternative paradigms in contemporary psychology. Barcelona, Kairos: 650-676. http://www.monicacavalle.com/filosofia-sapiencial/filosofia-sapiencial-o-la-ciencia-de-la-vida/ Cavalle, M. (2009). Dialogues for a philosophical life, Art of living, art of thinking. Introduction to philosophical Counseling. Bilbao, Desclee de Brouwer: 119-141. https://www.edesclee.com/img/cms/pdfs/9788433021328.pdf Cavalle, M. (2011). Wisdom regained. Philosophy as therapy. Barcelona, Kairos. Cavalle, M. (2017). The Art of Being: Wisdom philosophy for self-knowledge and transformation. Barcelona, Kairos. Dogan, S. (2000). A Contemporary Approach to School Guidance and Counseling, Comprehensive guidance program model, 2(13): 56-64. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200109 Gadamer, H. G. (1977). Philosophical Hermeneutics. Translated and edited by David E. Linge, Berkeley: U of California P. Hadot, P. (1998). What is ancient philosophy? Mexico: Economic Culture Fund. Hansen, James T. (2014). Philosophical Issues in Counseling and Psychotherapy, New York: Rowman and Littlefied. Lahav, Ran. (1995). A Conceptual Framework for Philosophical Counselling: Worldview Interpretation. in Essays on Philosophical Counseling. Lanham: University Press of America, pp: 7-9. https://books.google.com/books?hl=fa&lr=&id=BZKFUBK6s80C&oi=fnd&pg=PR7&dq Lynch, G. (Ed.). (1999). Clinical counselling in pastoral settings. New York, USA: Routledge. Machado, Julian D. (2009). Dialogues the Cultivation of ethical talent in philosophical consultationa philosophical life. Art of living, art of thinking: initiation to philosophical advice. Bilbao: Descale de Brower, pp: 155-177. https://www.edesclee.com/img/cms/pdfs/9788433021328.pdf Marinoff, L. (2005). Philosophical Therapy. Istanbul: Gendas Culture. Marinoff, L. (2012). Stop Prozac, Look at Plato, Philosophical Therapy, Istanbul, Profile Publishing. Martin, W. M. (2001). Ethics as Therapy: Philosophical Counseling and Psychological Healthy. Journal of Applied Philosophy. https:// www.aspcp.org/imp/html/1(1). Phillips. Derek L. (1997). Wittgenstein and scientific knowledge, Macmillan Press LTO. Plato, (2004). Laches, 187e-188b, in Dialogues I, London: Oxford. Plato, (2008) Banquet, in Dialogues III. Madrid, Gredos, pp: 185-287. Plato, (2008) Gorgias, in Dialogues II. Madrid, Grades, pp: 9-145. Plato, (2008) Menon, in Dialogues II. Madrid, Grades, pp: 275-3. Plato, (2008) Theaetetus, in Dialogues V. Madrid, Grades, pp: 185-2. Plato, (2019) Apology of Socrates, in Dialogues I. Madrid, Grades, pp: 141-1. Plato, (2019) Protagoras, in Dialogues I. Madrid, Grades, pp. 510-5. Pouragha, M. (2017). Explaining Philosophical Counseling based on Analytical Philosophy and Proposing a Framework for Teaching, PhD thesis on philosophy of education, Kharazmi University. (in Persian) Raabe, P. (2002). Issues Philosophical Counseling. New York: Praeger Torrey Publishers. Romero, J. (2010). Philosophical advice in the international and Ibero American. Historiographic note. HASER. International Journal of Applied Philosophy, 1: 149-162. https://revistascientificas.us.es/index.php/HASER/article/view/15144 Russel, J. (2001). Philosophical Counseling is not a Distinct Field: Reflections of a Philosophical Practitioner. International Journal of Philosophical Practice, 1(1): 4-35. https://npcassoc.org/docs/ijpp/russell.pdf Sheffield, H. (1996). Colleges of Philosophy of Education, translated by Gholam Ali Sarmad, Tehran: Qatreh Publishing. (in Persian) Zinaich. S. (t.y.). Gerd B. Achenbach’s ‘Beyond-Method’ Method. Journal of Applied Philosophy. www.aspcp.org/ijpp/zinaich.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,376 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 415 |