تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,538,145 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,241,992 |
مفهوم «معنا» در منطق معنای ژیل دلوز | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 16، شماره 40، آبان 1401، صفحه 407-428 اصل مقاله (957.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52158.3254 | ||
نویسندگان | ||
پریسا شکورزاده* 1؛ علی فتح طاهری2؛ عبدالرزاق حسامی فر3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران | ||
3استاد گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
دلوز در نقد هستیشناسی ذات در کتاب منطق معنا به ارائه «هستیشناسی معنا»ی خود میپردازد که مفهوم «معنا» بهعنوان نقطه مرکزی این هستیشناسی به منظور پیوند هستی و اندیشه در آن طرح میشود. وی با استفاده از منطق رواقی و مفاهیمی همچون لکتا، رخداد، اثر، بیان، و ... و همچنین با به کارگیری مفاهیم نسبت واگرایی و همگرایی بین سِریهای تکینگی-رخدادهای لایبنیتس، جایگاه هست-منطقی «معنا» را اثبات میکند. بدینترتیب، هدف از این مقاله بررسی مفهوم «معنا» در کتاب منطق معنای دلوز و ارائه تبیینی از هستیشناسی/منطق معنای اوست. بدین منظور، پس از نظری اجمالی بر بستری که نظریه معنا در آن طرح میشود و از این نظریات گسست مییابد، در جهت موضعیابی معنا در اندیشه دلوز پیش میرویم و با ترسیم پیوندهای معنا با مفاهیم و ایدههای دیگر میکوشیم به فهم هستیشناسی/منطق معنا نزدیکتر شویم و موضع دووجهی معنا را روشن سازیم. بر این باوریم که این گامها در نهایت میتواند نسبت زبان و هستی را در فلسفه دلوز آشکارتر کند. | ||
کلیدواژهها | ||
دلوز؛ رخداد؛ زبان؛ منطق معنا؛ معنا؛ هستیشناسی معنا | ||
مراجع | ||
دلوز، ژیل. (1394). نیچه و فلسفه، ترجمه عادل مشایخی، چاپ چهارم، تهران: نشر نی. دلوز، ژیل. (1399). درباره منطق و اگزیستانس ژان هیپولیت، ترجمه عادل مشایخی، دموکراسی رادیکال، .www.RadicalD.net دلوز، ژیل؛ آلتوسر، لوئی. (1399). ساختارگرایی چیست؟، ترجمه نوید گرگین؛ محمدزمان زمانی، تهران: نشر شبخیز. فوکو، میشل. (1394). تئاتر فلسفه، ترجمه نیکو سرخوش؛ افشین جهاندیده، چاپ چهارم، تهران: نشر نی، محجل، ندا؛ صوفیانی، محمود؛ اصغری، محمد. (1400). ویژگی های اگزیستانسیال بدن در پدیدارشناسی مرلوپونتی، نشریه پژوهش های فلسفی، 15(35): 316-293. http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.46602.2872 صفوی، کورش. (1397). مقدمه ای بر معناشناسی، تهران: نشر نی. شکورزاده، پریسا؛ فتح طاهری، علی. (1399). اندراج بهمثابه «تا»؛ خوانش دلوزی از اصل اندراج محمول در مفهوم موضوع در فلسفه لایبنیتس و پیدایش مفهوم سوژه «تا»، نشریه پژوهش های فلسفی، 14(33): 248-230. http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.37761.2488 Badiou, Alain. (2008). Logics of Worlds, Benig and Event II, translated by Alberto Toscano, Continuum. Bowden, Sean. (2011). The Priority of Events, Deleuze’s Logic of Sense, Edinburgh: Edinburgh University Press. Deleuze, Gilles. (1990). Logic of Sense, translated by Mark Lester, New York: Colombia University Press. Deleuze, Gilles. (1993). The Fold, Leibniz and the Baroque, translated by Tom Conley, London: The Alton Press. Deleuze, Gilles. (2007). Two Regimes of Madness, Texts and Interviews 1975-1995, Ed. David Lapoujade (ed.), translated by Ames Hodges and Mike Taormina, New York: Semiotext (e). Deleuze, Gilles. (2015). Nietzsche and Philosophy, Translated by Aadel Mashayekhi, 4th ed, Tehran: Ney. (In Persian). Deleuze, Gilles. (2016). A Life, Translated by Peyman Qolami & Iman Ganji, Tehran: Cheshmeh. (In Persian). Deleuze, Gilles. (2020). On Jean Hyppolite’s Logic and Existence, Translated by Aadel Mashayekhi, Radical Democracy website: www.RadicalD.net. (In Persian). Deleuze, Gilles; Althusser, Louis. (2020). What is Structuralism? Translated by Navid Gorgin & Mohammadzaman Zamani, Tehran: Shabkhiz. (In Persian). Foucault, Michael. (2015). The Theatre of Philosophy, Translated by Nikoo Sarkhosh & Afshin Jahandideh, 4th ed, Tehran: Ney. (In Persian). Hyppolite, Jean. (1997). Logic and Existence. Translated by Leonard Lawlor and Amit Sen, State University of New York. Johnson, J. Ryan. (2020). Deleuze, A Stoic, Edinburgh University Press. Kant, Imanuel. (1786) .Was heißt: Sich im Denken orientieren? Berlinische Monatsschrift. Lecercle, Jean-Jacques. (2017). Philosophy through the Looking-Glass, language, nonsense, desire. London and New York: Routledge. Mohajel, Neda; Soufiani, Mahmoud; Asghari, Mohammad. (2021). Existential Features of the Body in Merleau-Ponty Phenomenology, Journal of Philosophical Investigations. 15(35): 293-316. http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.46602.2872 (In Persian). Poxon, Judith L.; Stivale, Charles J. (2005). Sense, Series, in Gilles Deleuze, Key Concepts, Charles J. Stivale (ed), Montreal & Kingston: McGill-Queen’s University Press. Rachman, John. (2000). The Deleuze Connections, London, England: The MIT Press. Safavi, Koroush. (2018). An Introduction to Semantics, Tehran: Ney. (In Persian). Shakourzadeh, Parisa; Fath Taheri, Ali. (2020). Inclusion qua Fold, Deleuzian Reading of Predicate-in-Notion Principle in Philosophy of Leibniz and Emergence of the Subject of Fold, Journal of Philosophical Investigations. 14(33): 230-248. http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.37761.2488 (In Persian). Widder, Nathan. (2003). Thought after Dialectics: Deleuze’s Ontology of Sens, The Southern Journal of Philosophy, Vol. XLT. Williams, James. (2008). Gilles Deleuze’s Logic of Sense, A critical Introduction and Guide, Edinburgh: Edinburgh University Press. Zourabichvili, Francois. (2012). Deleuze: A Philosophy of Event, together with The Vocabulary of Deleuze. Translated by Aarons, Kieren. Edinburg University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,639 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 466 |