تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,890 |
بررسی اثرات تبلیغات عمومی بر تقاضای محصولات دامی (مطالعه موردی فرآوردههای گوشتی سوسیس و کالباس در شهرستان شیراز) | ||
پژوهش های علوم دامی (دانش کشاورزی) | ||
دوره 31، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 141-156 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/as.2022.41984.1584 | ||
نویسندگان | ||
سارا اسفندی1؛ احمد فتاحی اردکانی* 2؛ مسعود فهرستی ثانی1؛ یدالله بستان3 | ||
1گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران. | ||
2گروه اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اردکان | ||
3گزوه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، مازندران | ||
چکیده | ||
امروزه با پیدایش رسانههای ارتباط جمعی و گسترش ابعاد آن و بزرگتر شدن جوامع، به کارگیری تبلیغات بهعنوان حربهای مؤثر، گستردهتر شده است، به گونهای که امروزه انسان زیر انبوهی از تبلیغات زندگی میکند. لذا در این پژوهش با استفاده از دادههای مقطعی جمعآوری شده در سال 1397 از طریق 500 پرسشنامه در شهرستان شیراز و الگوهای تقاضا به بررسی ارتباط متغیرهای تبلیغاتی و تقاضای فرآوردههای گوشتی سوسیس و کالباس با استفاده از نرمافزارهای «Excel 2013» و «Stata12» پرداخته شد. تجزیه و تحلیل تقاضای گوشت و انواع فرآوردههای گوشتی سوسیس و کالباس نشان داد که در سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل گوشت و فرآوردههای گوشتی سوسیس و کالباس کالایی با کشش محسوب میگردند. محاسبه کششهای قیمتی با استفاده از سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل و مدل ترانسلوگ نیز نشان داد که علامت کششهای خودقیمتی منطبق با تئوری اقتصادی است ولی در مورد مدل تقاضای رتردام این علائم طبق تئوری نیست. نتایج حاصل از آزمون انتخاب سیستم تابعی نیز حکایت از مناسب بودن مدل AIDS برای دادههای فرآوردههای گوشتی سوسیس و کالباس در شهرستان شیراز داشت. پس از انتخاب سیستم تابعی مناسب به بررسی اثر تبلیغات با استفاده از کشش تبلیغات پرداخته شد. کشش حاصل از تبلیغات در تابع تقاضای تقریباً ایدهآل برابر با 0.29- شد. با توجه به میزان این کشش، میتوان گفت که تبلیغات نتوانسته است میزان تقاضای کالا را افزایش دهد، از طرفی ضریب بدست آمده از تبلیغات در تخمین تابع تقاضای AIDS نشان داد که این ضریب منفی و معنیدار است (0.0003-) و موافق با آنچه مورد انتظار بود، نمیباشد. بنابراین تبلیغات سوسیس و کالباس ناکارا بوده و قابلیتهای لازم در افزایش تقاضای این محصولات را نداشته است. میتوان گفت این امر ناشی از عدم اطلاعرسانی و فرهنگسازی درست در مصرف این فرآوردههای گوشتی است. بنابراین چنانچه در تولید این فرآوردههای غذایی دقت کافی و لازم به عمل آید و سیستمهای نظارتی و کنترل به خوبی انجام پذیرد میتواند نقش مهمی در تغذیه و سبد غذایی مصرفکنندگان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تقاضای گوشت؛ سوسیس و کالباس؛ سیستمهای تقاضا؛ کشش تبلیغات؛ مدل AIDS | ||
مراجع | ||
Barten AP, 1964. Consumer demand systemss under conditions of almost additive preferences. Econometrica: Journal of the Econometric Society 1-38. http://doi.10.2307/1913731
Bashir A, 2013. An almost ideal demand system analysis on meat demand in UAE. Journal of Agricultural Science 19(1): 23-39.
Bett HK, Musyoka MP, Peters KJ and Bokelmann W, 2012. Demand for meat in the rural and urban areas of Kenya: A focus on the indigenous chicken. Economics Research International 1-11. http://doi:10.1155/2012/401472
Bor J, 2007. The political economy of AIDS leadership in developing countries: An exploratory analysis. Social Science & Medicine 64(8): 1585-1599. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2006.12.005
Buse A, 1994. Evaluating the Linearized Almost Ideal Demand System. American Journal of Agricultural Economics 76: 781-793. https://doi.org/10.2307/1243739
Deaton A S and Muellbauer J, 1980. An almost ideal demand system. American Economic Review 70 (3): 26-312.
Dong D, Myrland O and Kaiser M H, 2007. Quantity and quality effects of advertising: a demand system approach. Agricultural Economics 36: 313-324. https://doi.org/10.1111/j.1574-0862.2007.00209.x
Falsafian A and Ghahremanzadeh M, 2013. Proper systemsal form selection to analyze meat demand in Iran. Journal of Food Research 22(2): 175-187.
Hosseini S and Erfanian Z, 2009. Modeling the Effects of Advertising on the Demand for Dairies in Iran (Case study: Milk Industries of Iran). Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research 39(1): 1-9.
Hossinipor M R, Yazdani S and Zeraatkish Y, 2010. Application of Rotterdam model in estimating meat demand systemss in urban and rural areas of Iran. 6th Iranian Agricultural Economics Conference.
Jabarin A S, 2005. Estimation of meat demand system in Jordan: an almost ideal demand system. International journal of consumer studies 29(3): 232-238. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2005.00408.x
Karagiannis G, Katranidis S and Velentzas k, 2000. An error correction almost ideal demand system for meat in Greece. Agricultural Economics 22: 29–35. https://doi.org/10.1016/S0169-5150(99)00035-3
Khalil A M, 2005. A Cross section estimate of Translog production systems: Jordanian manufacturing industry. Global review of business and economic research 1: 121-130.
Khorami Moghadam S, Zare Mehrjerdi M, Mehrabi H and Bakhshoodeh M, 2013. Analysis of Subsidized Goods Consumption Model: Usage of Quadratic Almost Ideal Demand System. Agricultural Economics 6(4): 55-72.
Kinnucan H W, Xiao H, Hsia C J and Jackson J D, 1997. Effects of Health Information and Generic Advertising on U.S. Meat Demand. Agricultural Economics 79(1): 13-23. https://doi.org/10.2307/1243939
Korir L, Rizov M and Ruto E, 2018. Analysis of household food demand and its implications on food security in Kenya: an application of QUAIDS model. 92th Annual Conference, April 16-18, 2018, Warwick University. Coventry. UK. http://dx.doi.org/10.22004/ag.econ.273474
Liaukonyte J, Rickard B J, Kaiser H K, Okrent A M and Richards T J, 2012. Economic and health effects of fruit and vegetable advertising: Evidence from lab experiments. Food Policy 37(5): 543-553. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2012.05.006
Lu J Y, 2006. An analysis of meat demand in Canada. M. A thesis, Department of Economics, University of Ottawa.
Piggott N E, Zhen C, Beach R H and Wohlgenant M K, 2007. The Impact of Pork Advertising on US Meat Demand in the Presence of Competing Beef Advertising and Food Safety Events. Agricultural and Applied Economics Association (AAEA) Conferences, Annual Meeting, August 1, 2007, Portland. Oregon. http://dx.doi.org/10.22004/ag.econ.9235
Pishbahar E, SalehiKamroodi M, and GHahremanzade M, 2017. The Effective factors on Food Demand: the Application of the Quadratic Almost Ideal Demand System with Age-Period-Cohort Variables. Agricultural Economics 11(3): 25-53. http://doi:10.22034/iaes.2017.23915
Shahbazi H, 2016. Generic Dairy Advertising Effects In A Multi-Market Equilibrium. Agricultural Economics 10(3): 89-112. http://doi:10.22034/iaes.2016.22185
Statistical Centre of Iran, 2016. https://www.amar.org.ir/
Taljaard P R, Alemu Z G and Schalkwyk H D V, 2004. The demand for meat in South Africa: An almost ideal estimation. Journal of Agrekon 43(4): 430-443. https://doi.org/10.1080/03031853.2004.9523659
Theil H, 1965. The Information Approach to Demand Analysis, Econometrica, 37: 265-270.
Verbeke V and Ward R W, 2001. A fresh meat almost ideal demand system incorporating negative TV press and advertising impact. Agricultural Economics 25(2): 359-374. https://doi.org/10.1111/j.1574-0862.2001.tb00215.x
Yazdani S and Sherafatmand H, 2013. A Comparison of Almost Ideal Demand System vs. Rotterdam model as Related to Milk and Dairy Products. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research 43(4): 693-703. http://doi:10.22059/ijaedr.2013.51355
Zhang H, Wang J and Martin W, 2018. Factors affecting households' meat purchase and future meat consumption changes in China: a demand system approach. Journal of Ethnic Foods 5(1), 24-32. https://doi.org/10.1016/j.jef.2017.12.004 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |