تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,540,994 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,245,304 |
اندازه گیری درجه تمرکز بازار شیر در استان آذربایجان شرقی | ||
پژوهش های علوم دامی (دانش کشاورزی) | ||
مقاله 7، دوره 29، شماره 4، اسفند 1398، صفحه 103-114 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جواد حسینزاد* ؛ صدیقه قهرمانی | ||
گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
زمینه مطالعاتی: اهمیت شیر و فرآوردههای لبنی در تغذیه و سلامت افراد جامعه موجب شدهاست که تولید و مصرف این محصولات همواره مورد توجه سیاستگذاران قرار بگیرد. بروز نارساییهای متعدد در بازار شیر هر ساله نابسامانیهایی را در تولید و مصرف آن در مناطق مختلف کشور بوجود میآورد. در این وضعیت هرگونه سیاستگذاری و برنامهریزی مناسب جهت ساماندهی بازار شیر مستلزم شناخت ماهیت بازار شیر و فرآوردههای آن میباشد. هدف: بدین منظور در مطالعه حاضر سعی شدهاست ماهیت بازار شیر و درجه تمرکز آن در استان آذربایجان شرقی که از جمله بزرگترین استانهای تولید کننده شیر و محصولات لبنی در کشور محسوب میشود، بررسی گردد. روشکار: برای اندازهگیری درجه تمرکز بازار شیر از شاخصهای نسبتهای تمرکز، هرفیندال، هانا - کی، آنتروپی مرتبه اول شانن و انحراف معیار لگاریتمی بهره گرفته شدهاست. آمار و اطلاعات مورد نیاز در تحقیق حاضر از سازمانها و موسسات مربوطه مانند سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجانشرقی، شرکت پشتیبانی امور دام کشور، بانک مرکزی، مرکز آمار و شرکت سهامی صنایع شیر ایران جمعآوری گردید. نتایج: .نتایج نشان دادند که ساختار بازار شیر استان آذربایجانشرقی در سطح دامداریها در سالهای 1389 و 1393 حالت انحصار چند جانبه بوده و به مرور زمان قدرت انحصاری بازار تولید شیر بیشتر شدهاست. همچنین ساختار بازار شیر در سطح کارخانجات لبنی از حالت رقابت انحصاری در سال 1389 به سمت انحصار چند جانبه در سال 1393 تغییر یافتهاست. کاهش تعداد دامداریهای فعال و تعطیلی برخی کارخانجات لبنی از علل مهم افزایش تمرکز در بازار شیر استان آذربایجانشرقی میباشند. نتیجهگیری نهایی: اتخاذ سیاستهای مناسب جهت کنترل و تثبیت قیمت نهادههای خوراک دام از طرق مختلف مانند سرمایهگذاری در واحدهای تولیدکننده خوراک دام در داخل کشور (به جای واردات) و گسترش فرهنگ مصرف شیر از اقداماتی هستند که به پویایی بیشتر بازار شیر در استان آذربایجانشرقی کمک مینمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازار شیر؛ دامداریهای شیری؛ درجه تمرکز؛ شاخصهای تمرکز؛ کارخانجات لبنی | ||
مراجع | ||
Agom D, Etim GO and Etuk EA, 2012. Analysis of wholesale frozen fish markets in Calabar, Cross River State, Nigeria. Trends in Agricultural Economics 5: 61-69.
Ahmadian M, 2005. Industrial economics (new approach). Academic Center for Education, Culture and Research, Tehran.
Aminizadeh M, Rafiee H, Riyahi A, Shangaei R and Mehrparvar Hosseini E, 2015. Formulation of export preferences of Iranian raisins in the global market. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research 46: 363-373.
Anzaku TAK, Chidebelu SAND and Achike AI, 2017. An assessment of the market structure of Sesame among farmers, wholesalers and retailers in Nasarawa State, Nigeria. Current Research in Agricultural Sciences 4: 32-42.
Asiabani N, Hosseinzadeh M, Dourandish A and Karami O, 2012. A study in trend of Cotton production and trade and the global market structure of Cotton. The First International Conference on Science, Industry and Trade of Cotton, October 3-5, Gorgan, Iran.
Hatirli AS, Ozkan B and Jones E, 2006. Application of measuring market power and cost efficiency in the milk. The Journal of Food Science and Technology 17: 367-372.
Hosseini M and Hooman T, 2007. Study of international market of date and target markets of Iran’s exporting date. Journal of Agricultural Economic and Development 15: 1-29.
Hosseini M and Permeh Z, 2010. An assessment of monopoly, competition and concentration in Iran's market of chicken and egg. Knowledge and Development 17: 189-214.
Hovhannisyan V and Gould B, 2011. Structural model of retail market power: The U.S. milk industry. Department of Agricultural and Applied Economics, University of Wisconsin-Madison 1-21.
Iran Dairy Industries Co. 2014. Tehran. www.pegah.ir
Khodadkashi F and Shahikitash M, 2005. Measure the degree of competition in the world market of selected products traditional and Agriculture. Journal of Agricultural Economic and Development 13 135-178.
Khodaverdizadeh M and mohammadi S, 2016. Determination of market structure and ranking target markets of Iran's export of medicinal plants. Applied Economics Studies in Iran 5: 201-220.
Memarnejhad A, Hosseini SH and Khetabi S, 2009. Assessment of the structure and performance of the car market in Iran. Economical Modeling 3: 103-120.
Multh MK and Wohogenat KM, 1999. Measuring the degree of oligopoly power in the Beef packing industry in the absences of marketing input quantity data. Journal of Agricultural and Resource Economics 24: 299-312. Paarlberg PL and Haley MM, 2001. Market concentration and vertical coordination in the porkindustry: Implications for public policy analysis. Agribusiness 17: 197-212.
Praveena S and Samsai T, 2014. Market based financial measures of sugar industry in India. Economic Affairs 59: 635-640.
Rajayi D, Rajayi Y and Emami Jazeh K, 2014. Investigating the relative advantage of Raisin production in Zanjan province and determining the structure of its domestic market. Applied Economics 4: 61-70.
Sadeghi M, Chavoshi K and Mohseni H, 2013. Relationship between market structure and capital structure in Tehran Stock Exchange. Quarterly Journal of Economic Modeling Research 9: 21-50.
Shaban M, Mahmoodi A and Shawkat Fadai M, 2013. A survey on technical efficiency, marketing and market structure of saffron crop, Iran. Journal of Saffron Agronomy and Technology 1: 85-101.
Statistical Center of Iran, 1391. Statistical Yearbook 1391, Tehran.
Vukovic B, Mijic K and Spahic N, 2015. Concentration of tobacco market: evidence from Serbia. Ekonomika Poljoprivrede 62: 385-398. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 598 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 347 |