تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,751 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,865,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,689,753 |
بررسی تاثیر عملکردی رفتارهای شبکه محور در بازارهای صنعتی بین المللی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 7، دی 1398، صفحه 161-178 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2019.9858 | ||
نویسندگان | ||
حسین فتحی1؛ حکیمه نیکی اسفهلان* 2؛ صمد عالی3؛ هوشنگ تقی زاده4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد هادیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
4استاد گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیرات عملکردی رفتارهای شبکه محور در بازارهای صنعتی بین المللی است. بر اساس پیشینه نظری و تجربی، مدل مفهومی پژوهش در قالب پنج فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی تدوین شده است. جامعه آماری، شامل تمامی شرکتهای تولیدی و صنعتی استان آذربایجان شرقی است که دارای مجوز ساخت و بهره برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان میباشند و دارای عملکرد صادراتی هستند. حجم نمونه انتخاب شده بر اساس جدول مورگان 354 واحد بدست آمده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بوده و طراحی آن با طیف پنج گزینهای لیکرت و با استفاده از منابع معتبر صورت گرفت و روایی محتوایی آن با استفاده از روشهای CVI و CVR مورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی آن با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که رفتارهای شبکه محور بر رفتارهای بازار محور (رفتارهای رقیب محور و رفتارهای مشتری محوری) تاثیر ندارند. رفتارهای بازار محور بر عملکرد صادراتی شرکت تاثیر مثبت دارند. تاثیر رفتارهای شبکه محور بر اثر بخشی پورتفولیو با نزدیکی به مصرف کنندگان نهایی، متفاوت است. تاثیر رفتارهای شبکه محور بر اثر بخشی پورتفولیو با توجه به آشفتگی تکنولوژیکی، متفاوت است. رفتارهای شبکه محور بر اثربخشی پورتفوی ارتباطات شرکت تاثیر مثبت دارند. نتایج کلی نشان دادند که مدل با دادهها همخوانی خوبی دارد. لذا مدل اصلی تحقیق با برازش های مناسب تایید شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه محوری؛ بازار محوری؛ اثربخشی پورتفولیو؛ عملکرد صادراتی | ||
مراجع | ||
پورآقابالائی، علیرضا (1394). تاثیر بازارگرایی بر عملکرد صادراتی با نقش تعدیلگری استراتژی بازاریابی جهانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، پردیس بین المللی ارس، گروه مدیریت. جوانمردی، مهسا، یاسان اله پور، اشرف، قاسمعلی شیری (1395). مشوق و بازدارنده های رفتار شبکهسازی بین سازمان. ماهنامه پژوهشهای مدیریت و حسابداری، شماره 27. مهری، علی، حسینی، سیدحمید (1383). طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران، فصلنامۀ مدرس علوم انسانی، دوره 9، شماره 2، صص 2012-189. موسوی نقابی، سید مجتبی؛ نظری، محسن؛ حسنقلی پور، طهمورث؛ سلیمانی، غلامرضا و عباسیان، عزتاله (1395). طراحی مدل شبکهسازی فعالیتهای بازاریابی بنگاههای فعال در خوشههای صنعتی ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره 10، شماره 37، صص 78-51. ناطق، محمد (1385). طرح نقش خوشه سازی و افزایش رقابت پذیری بنگاههای کوچک اقتصادی و زودبازه. پژوهشهای بازرگانی ،شماره 173 ،موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. نقابی، سعید، زعفریان، رضا، یوسفی، محسن، رضوانی، مهران (1391). تبیین نقش رابطه ی رفتار شبکه سازی در رفتار کارآفرینانه (مطالعه موردی: شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری)، توسعه کارآفرینی، سال چهارم، شماره پانزدهم، صص 43-25.
Abrahamsen, M. H., Henneberg, S. C., Huemer, L., & Naude, P. (2016). Network picturing: An action research study of strategizing in business networks. Industrial Marketing Management, 59, 107-119.
Blatt, N. (2004). Operational trust: A new look at the human requirement in network centric warfare. Naval Postgraduate School Monterey Ca Dept Of National Security Affairs.
Çavuşgil, S. T., & Zou, S. (1994). Marketing strategy–performance relationship: An investigation of the empirical link in export market ventures. Journal of Marketing, 58(1), 1– 21.
Ford, D., & Mouzas, S. (2013). The theory and practice of business networking, Industrial Marketing Management, 42(3), Pp 433-442.
Husain, Z., Dayan, M., & Di Benedetto, C. A. (2016). The impact of networking on competitiveness via organizational learning, employee innovativeness, and innovation process: A mediation model. Journal of Engineering and Technology Management, 40, 15-28.
Jyh Lin, F., Yi-Hsin, L., (2016). The effect of network relationship on the performance of SMEs, Journal of Business Research, 69 (2016), 1780–1784.
Khan., Iqbal M. (2009). Shifting the Centre of Gravity from SME Policy to Entrepreneurship Policy. World Conference Proceedings (International Council for Small Business (ICSB)). 2009. 1-23.
Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R., & Leone, R. P. (2011). Is market orientation a source of sustainable competitive advantage or simply the cost of competing, Journal of Marketing, 75(1), 16–30.
Mitrega, M., Forkmann, S., Ramos, C., & Henneberg, S. C., (2012). Networking capability in business relationships-Concept and scale development, Industrial Marketing Management, 41(5), 739–751.
Shoham, A., Rose, G. M., & Kropp, F. (2015). Market orientation and performance: a meta-analysis. Marketing Intelligence & Planning, 23(5), 435-454.
Sousa, C. M. (2004). Export performance measurement: an evaluation of the empirical research in the literature. Academy of marketing science review, 2004, 1.
Thornton, S. C., Henneberg, S. C., & Naudé, P. (2013). Understanding types of organizational networking behaviors in the UK manufacturing sector. Industrial Marketing Management, 42(7), 1154-1166.
Thornton, S. C., Henneberg, S. C., & Naudé, P. (2014). Conceptualizing and validating organizational networking as a second-order formative construct, Industrial Marketing Management, 43(6), 951–966.
Thornton, S. C., Henneberg, S. C., & Naudé, P. (2015). An empirical investigation of network-oriented behaviors in business-to-business markets. Industrial Marketing Management, 49, 167-180.
Walter, A., Auer, M., & Ritter, T. (2006). The impact of network capabilities and entrepreneurial orientation on university spin-off performance. Journal of Business Venturing, 21(4), 541–567.
Wu,W.,P. (2008). Dimensions of social capital and firm competitiveness improvement: The mediating role of information sharing, Journal of Management Studies, 45(1), 122–146.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 505 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 498 |