تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,910 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,165,422 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,938,464 |
تحقیق تجربی اثرات زاویه حمله بر روی مشخصههای آیرودینامیکی مدل هواپیما با ترکیب بال مثلثی- بدنه- دم عمودی تحت اثرات زمین | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 16، دوره 50، شماره 2 - شماره پیاپی 91، مرداد 1399، صفحه 143-151 اصل مقاله (1.85 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2020.9848 | ||
نویسندگان | ||
ارسلان قجر1؛ سید آرش سید شمس طالقانی* 2؛ محمدرضا سلطانی3؛ مهران مصدری4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مهندسی هوافضا، پژوهشگاه هوافضا، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مهندسی هوافضا، پژوهشگاه هوافضا، تهران ، ایران | ||
3استاد، دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
4استادیار، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مشخصههای آیرودینامیکی یک هواپیما با پیکربندی بال مثلثی، هنگام برخاست و نشست، بطور قابل توجهی تحت تاثیر زمین قرار دارد. در این تحقیق اثر استاتیکی زمین روی یک مدل هواپیمای بال مثلثی 60 درجه با لبههای تیز متقارن به همراه بدنه و دم عمودی بصورت تجربی در تونل باد کم سرعت مورد مطالعه قرار گرفت. تونل باد مذکور از نوع مدار بسته و دارای مقطع آزمون باز به ابعاد 2/2 متر در 8/2 متر و حداکثر سرعت 90 متر بر ثانیه میباشد. تغییرات فشار دینامیکی در میدان جریان مقطع آزمون از مقدار متوسط کمتر 2/0 درصد و مقدار شدت اغتشاشات جریان مقطع آزمون در مرکز مقطع حدود 13/0 درصد میباشد. در تستهای مذکور اثرات زمین با استفاده از یک صفحه ثابت با ارتفاع قابل تغییر شبیهسازی شده است. نتایج نشان داده است که با کاهش فاصله از زمین نیروی برآ افزایش، نیروی پسای القایی کاهش، پسای کل افزایش و گشتاور پیچشی دماغه پایین به صورت غیر خطی افزایش پیدا کرده است. نرخ افزایش ضریب برآ در نواحی خطی با کاهش فاصله از زمین افزایش پیدا کرده است. در نواحی غیر خطی نیز روند افزایش ضریب برآ با کاهش فاصله از زمین وجود داشته اما میزان افزایش بخاطر انفجار گردابهها و جدایش جریان از روی سطح کاهش محسوسی داشته است. در زوایای حمله مثبت بیشترین درصد افزایش ضریب برآ مربوط به زاویه حمله 5 درجه بوده است که بدلیل وجود جریان گردابهای کامل روی کل سطح بال میباشد. کمترین درصد افزایش مربوط به زاویه حمله 30 درجه بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تونل باد؛ شبیهساز زمین؛ بال مثلثی؛ ضریب آیرودینامیکی | ||
مراجع | ||
[1] Qu Q., Jia X., Wang W., Liu P., Agarwal R.K., Numerical Study of the Aerodynamics of a NACA 4412 Airfoil in Dynamic Ground Effect, Aerospace Science Technology, Vol. 38, pp. 56–63, 2014. [2] Rozhdestvensky K.V., Wing-In-Ground Effect Vehicles, Progress Aerospace Science, Vol. 42, pp. 211–283, 2006. [3] Ahmed M.R., Takasaki T., Kohama Y., Aerodynamics of a NACA4412 Airfoil in Ground Effect, AIAA J., Vol. 45, pp. 37–47, 2007. [4] Ciffone D.L., Pedley B., Measured Wake-Vortex Characteristics of Aircraft in Ground Effect, Journal of Aircraft, Vol. 16, pp. 102–109, 1979. [5] Han C., Cho J., Unsteady Trailing Vortex Evolution behind a Wing in Ground Effect, Journal of Aircraft, Vol. 42, pp. 429–434, 2005. [6] Harvey J.K., Perry F.J., Flowfield Produced By Trailing Vortices in The Vicinity of the Ground, AIAA J., Vol. 9, pp. 1659–1660,1971. [7] Halloran, M. O. Meara, S., Wing in Ground Effect Craft Review, DSTO-GD-0201, Aeronautical and Maritime Research Laboratory, Australia. 1999. [8] Advanced Research Projects Agency, Wingship Investigation, Vol. 3, Technology Roadmap, Advanced Research Projects Agency (ARPA) Report, 30 September 1994. [9] Carter A., Effects of Ground Proximity on the Longitudinal Aerodynamic Characteristics of an Unswept AR 10 Wing, NASA TN D-5662, February 1970. [10] Baker P.A., Schweikhard W.G., Young W.R., Flight Evaluation of Ground Effect on Several Low-Aspect-Ratio Airplanes, NASA-TN-D-6053, 1970. [11] Corda S., Stephenson M.T., Burcham F.W., Curry R.E., Dynamic Ground Effects Flight Test of an F-15 Aircraft, NASA-TM-4604, 1970. [12] Curry R.E., Dynamic Ground Effect for a Cranked Arrow Wing Airplane, NASA-TM-4799, 1997. [13] Curry R.E., Owens L.R., Ground-Effect Characteristics of the Tu-144 Supersonic Transport Airplane, NASA/TM-2003-212035, 2003. [14] Schweikhard W., A Method For In-Flight Measurement of Ground Effect on Fixed-Wing Aircraft, Journal of Aircraft, Vol. 4, pp. 101–104, 1967. [15] Chang R.C., Muirhead V.U., Investigation of Dynamic Ground Effect, in: Proceedings of the 1985 NASA Ames Research Center’s Ground-Effects Workshop, NASA, Ames Research Center, pp.363–393, 1970 [16] Chang R.C., An Experimental Investigation of Dynamic Ground Effect, Ph.D. Thesis, Department of Aerospace Engineering, University of Kansas, Lawrence, KS, 1985. [17] Jones B.L., Experimental Investigation into the Aerodynamic Ground Effect of a Tailless Chevron-Shaped UCAV, Master Thesis, School of Engineering and Management, Air Force Institute of Technology, Wright-Patterson Air Force Base, OH, 2005. [18] Katz J., Levin D., Measurements of Ground Effect for Delta Wings, Journal of Aircraft, Vol. 21, pp. 441–443, 1984. [19] Lee P. H., Lan C.E., Muirhead V.U., Experimental Investigation of Dynamic Ground Effect, Journal of Aircraft, Vol. 26, pp. 497–498, 1989. [20] Chang Ray C. and Muirhead Vincent U. Investigation of Dynamic Ground Effect, Proceedings ofthe 1985 NASA Ames Research Center's Ground-EffectsWorkshop, NASA CP-2462, pp. 363– 393, 20 August 1985. [21] Lee P. H., Lan C. E. and Muirhead V. U., An Experimental Investigation of Dynamic Ground Effect, NASA CR-4105, 1987. [22] Kemmerly G. T., Paulson J. W., Jr. and Compton M., Exploratory Evaluation of Moving-Model Technique for Measurement of Dynamic Ground Effects, Journal of Aircraft, Vol. 25, No. 6, pp. 557–562 June 1988. [23] Paulson John W., Jr., Kemmerly Guy T., and Gilbert William P., Dynamic Ground Effects, Aerodynamics of Combat Aircraft Controls and of Ground Effects, AGARD CP-465, pp. 21-1– 21-12, 1990. [24] Stephen Corda Mark T. Stephenson Frank W. Burcham. and Robert E. Curry, Dynamic Ground Effects Flight Test of an F-15 Aircraft, NACA TR-4604, 1994. [25] Schweikhard William, A Method for In-Flight Measurement of Ground Effect on Fixed-Wing Aircraft, Journal of Aircraft, Vol. 4, No. 2, pp. 101–104, March–April 1967. [26] Curry Robert E., Moulton Bryan, J. and Kresse, John., An In-Flight Investigation of Ground Effect on a Forward-Swept Wing Airplane, NASA TM-101708, 1989. [27] Burcham Frank W., Jr., Maine Trindel A., Fullerton, C. Gordon, and Wells, Edward A., Preliminary Flight Results of a Fly-by-Throttle Emergency Flight Control System on an F-15 Airplane, NASA TM-4503, 1993. [28] Khrabrov A., Greenwell D., TsAGI 70° and 65° Delta Wings Test Cases, RTO-TR-AVT-080, Chapter 9, 2014 [29]Boschetti P. J., Cárdenas E. M., Amerio A. and Arévalo A., Stability and Performance of Light Unmanned Airplane in Ground Effect, AIAA Paper 2010-293, January. 2010. [30] Saeed Jame, Adi Maimun, Agoes Priyanto, Nor Azwadi, Aerodynamic characteristics of a compound wing during ground effect, The International Conference on Marine Technology, BUET, Dhaka, Bangladesh, 11-12 December 2010. [31] Gonzalez P., Boschetti P., Cárdenas E. and Rodriguez M., Design of a landing control system which considers dynamic ground effect for an unmanned airplane, 1st WSEAS International Conference on Aeronautical and Mechanical Engineering, Vouliagmeni, Athens, Greece, pp. 143-148, 2013. [32] Boschetti P. J. and Cárdenas E. M., Ground Effect on the Longitudinal Stability of an Unmanned Airplane, 50th AIAA Aerospace Sciences Meeting including the New Horizons Forum and Aerospace Exposition, AIAA 2012-1051, Nashville, Tennessee, 09-12 January 2012. [33] Katz J., Levin D., Measurements of Ground Effect for Delta Wings, Journal of Aircraft, Vol. 21, pp. 441–443, 1984. [34] Jones B.L., Experimental Investigation into the Aerodynamic Ground Effect of a Tailless Chevron-Shaped UCAV, Master Thesis, School of Engineering and Management, Air Force Institute of Technology, Wright-Patterson Air Force Base, OH, 2005. [35] William B. Kemp, Vernard E. Lockwood and W. Pelham Phili, Ground Effects Related to Landing of Airplanes with Low Aspect Ratio Wings. NACA TN D-3583,1966. [36] Victor R. Corsiglia, David G. Koenig and Joseph P. Morell, Large Scale Tests of an Airplane Model with a Double Delta Wing, Including Longitudinal and Lateral Characteristics and Ground Effects. NACA TN D-5102 ,1966. [37] Chang R.C., Muirhead V.U., Effect of Sink Rate on Ground Effect of Low-Aspect-Ratio Wings, Journal of Aircraft, Vol. 24, pp. 176–180, 1987. [38] Ray Chung Chang, Investigation of Dynamic Ground Effect, NASA N87-24420,1987. [39] Baker Paul A., Schweikhard William G. and Young, William R., Flight Evaluation of Ground Effect on Several Low-Aspect Ratio Airplanes, NASA TND-6053, 1970. [40] Lee P. H., Lan C. E. and Muirhead V. U., Experimental Investigation of Dynamic Ground Effect, Journal of Aircraft, Vol. 26, No. 6, pp. 497–498, June 1989. [41] Joun W. Paulson and Jr. Guy T. Kemmerly, An Assessment of Ground Effects Determined by Static and Dynamic Test Techniques. NASA N89-10854,1989. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 256 |