تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,269 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,239 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,622,845 |
تأثیر نوآوری در فناوری اطلاعات و شبکه دانشی بر عملکرد تجاری شرکتهای صادرکننده در صنعت مواد غذایی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 7، دی 1398، صفحه 23-49 اصل مقاله (639.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2019.9800 | ||
نویسندگان | ||
محمد رحیم اسفیدانی* 1؛ نکیسا رضایی2؛ سارا رمضانی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه موضوع عملکرد تجاری از آن دسته مباحثی است که طی سالهای اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران و محققان اقتصادی قرار گرفته است و بدن شک مهمترین معیار سنجش موفقیت در شرکتهای تجاری به حساب میآید. در نتیجه، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوآوری در فناوری اطلاعات و شبکه دانشی بر عملکرد تجاری از طریق مدیریت استعدادها میباشد. جامعه آماری در این پژوهش شرکتهای صادرکننده برتر محصولات صنایع غذایی بود. برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران استفاده گردید و برای جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه استاندارد بکار برده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم-افزار LISREL استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که نوآوری در فناوریاطلاعات و شبکه دانشی در این شرکتها از طریق مدیریت استعدادها تاثیر قابل توجه و معناداری بر عملکرد تجاری دارد. در حالی که تأثیر نوآوری در فناوری و شبکه دانش بر عملکرد به طور مستقیم بسیار ناچیز میباشد. شبکه دانش نیز تأثیر مثبت معناداری بر نوآوری در فناوری اطلاعات دارد. با تقویت نوآوری در فناوری اطلاعات و شبکه دانشی و همچنین مدیریت صحیح استعدادها میتوان به ارتقای عملکرد تجاری کمک نموده و از مزایای حاصل از آن استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
نوآوری در فناوری اطلاعات؛ شبکه دانشی؛ مدیریت استعدادها؛ عملکرد تجاری؛ شرکتهای صادرکننده صنایع غذایی | ||
مراجع | ||
احتشام راثی، رضا و محرابی، جواد. (1395). تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد شرکتی در سیستمهای هوشمند بانکداری (مطالعه موردی: بانک صادرات شعب تهران). مجله رسالت مدیریت دولتی، 7(1)، 71-55. اسفیدانی، محمدرحیم.، دقیقی اصلی، علیرضا و اسماعیلی آهنگرکلایی، الهه. (1390). اثر اینترنت بر عملکرد تجاری بیمه عمر. پژوهشنامه بیمه، 26(2)، 113-83. تقوا، محمدرضا.، حسینی بامکان، سیدمجتبی و فلاح لاجمینی، حمیدرضا. (1392). تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی. مجله مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 2(5)، 17-1. تقیزاده یزدی، محمدرضا.، طهماسبی، رضا.، امانت، میرسیدمحمدمحسن و دهقان، علیرضا. (1397). شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر در جذب و نگهداشت استعدادها با استفاده از رویکرد فرآیند سلسله مراتبی. مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، 16(1)، 115-89. تولایی، روحاله.، بامدادصوفی، جهانیار.، رضائیان، علی و صالحی صدقیانی، جمشید. (1392). ارائه الگوی توسعه شبکههای دانش در هابهای پژوهش و فناوری صنعت نفت با استفاده از الگوی جهانی. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 4(13)، 78-55. پویا، علیرضا. (1393). تأثیر تکنولوژی تولید بر قابلیتهای رقابتی تولید و بهبود عملکرد تجاری. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 2(3)، 54-35. حاجینبی، کامران.، رئیسی، پوران و اجاق، نرگسالسادات. (1392). رابطه مدیریت استعداد با عملکرد کارکنان پرستاری بیمارستانهای شهر کرج. مجله مدیریت اطلاعات سلامت، 10(7)، 36-24. حاجی کریمی، عباسعلی.، جمالیه بسطامی، بهتاش و مکیزاده، وحید. (1389). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازارهای بینالمللی صنعتی (مطالعه موردی شرکتهای صادراتی شهر تهران). مجله چشمانداز مدیریت بازرگانی، 1(34)، 22-9. دهقانی سلطانی، مهدی.، شیری، اردشیر.، نثاری، طاهره و رئوفی، مصطفی. (1397). نقش رسانههای اجتماعی، شفافیت و مسئولیت اجتماعی در ارتقای عملکرد تجاری شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری. مجله مطالعات مدیریت گردشگری، 13(43)، 169-141. دهقانی سلطانی، مهدی.، مصباحی، مریم و طالبی، یاسمن. (1397). تأثیر ارزشهای شرکتی و رهبری دانشگرا بر عملکرد نوآوری با تبیین نقش تسهم دانش. مجله ابتکار و خلاقیت و در علوم انسانی، 8(3)، 74-43. رامینمهر، حمید و چارستاد، پروانه. (1398). روش تحقیق کمی با کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزار لیزرل). تهران، انتشارات ترمه. رحیمنیا، فریبرز.، خوراکیان، علیرضا و قادری، فرشاد. (1397). بررسی تأثیر استراتژی نوآوری بر عملکرد کسب و کارهای صادراتی. مجله مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 1(3)، 22-1. رضائیان، علی و سلطانی، فرزانه. (1388). معرفی مدل جامع و سیستمی مدیریت استعداد جهت بهبود عملکرد فردی کارکنان صنعت نفت. فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 3(8)، 50-7. رضائیان، علی.، نظافتی، نوید و باقری، روحاله. (1397). شکلگیری شبکه دانش در شرکتهای دانشبنیان. دوفصلنامه کاوشهای مدیریت بازرگانی، 10(20)، 213-187. زندحسامی، حسام و آشتیانیپور، زینب. (1392). تحلیل چگونگی تاثیر قابلیتهای نوآوری فناورانه بر رقابتپذیری شرکتهای کوچک و متوسط. فصلنامه مدیریت نوآوری، 2(2)، 24-1. سرمد، زهره.، بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1396). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه. صفرزاده، حسین.، تدبیر، اعظم و محمدی، مریم. (1391). بررسی تاثیر استراتژیهای مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد شرکتی (مطالعه موردی: مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس). مجله طلوع بهداشت، 11(1)، 86-76. صنوبر، ناصر.، حسینی، سیدصمد و بهزادنیا، پویا. (1398). تاثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی. مجله مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 2(3)، 85-63. صیادی، سعید.، محمدی، مرضیه و نیکپور، امین. (1391). بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و رضایت شغلی کارکنان در ستاد مرکزی صندوق تامین اجتماعی. فصلنامه مدیریت و توسعه، 25(2)، 52-34. ضیاء، بابک.، مبارکی، محمد حسن و سعیدیون، مژگان. (1393). بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر عملکرد شرکتی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری در فناوری اطلاعات (مورد مطالعه: شعب بانک کشاورزی شهر تهران). فصلنامه مدیریت نوآوری، 3(4)، 100-77. فیض، داود.، زارعی، عظیم و کریمی، بهاره. (1392). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی شرکتی در شرکتهای کوچک و متوسط (پیمایشی پیرامون شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی سمنان). فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 5(2)، 170-151. فیض، داود.، موتمنی، علیرضا.، کردنائیج، اسداله.، زارعی، عظیم و دهقانی سلطانی، مهدی. (1396). تأثیر عملکرد برند بر رقابتپذیری برند با تبیین نقش فرصتطلبی فناورانه. پژوهشهای مدیریت عمومی، 10(35)، 182-159. فیض، داود.، موتمنی، علیرضا.، کردنائیج، اسداله.، زارعی، عظیم و دهقانی سلطانی، مهدی. (1396). تأثیر نوآوری بازاریابی بر رقابتپذیری برند با تبیین نقش فرصتطلبی فناورانه. فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، 31(1)، 29-13. قلیزاده، حسین.، بنیادی نائینی، علی.، معینی، علیرضا و محمدی، مهدی. (1393). مدلسازی تأثیر شناسایی، جذب و اکتساب فناوری بر جهش تکنولوژیک. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 2(2)، 110-81. کفاشپور، آذر و نجفی سیاهرودی، مهدی. (1388). تأثیر تحقیقات بازاریابی بر عملکرد از طریق فرهنگ بازارگرایی در آژانسهای مسافرتی شهرستان مشهد. پژوهشنامه مدیریت تحول، 2(6)، 67-45. کوهکن موخر، امیر و قلیپور پهنه کلایی، حلیمه. (1395). نقش بازاریابی الکترونیکی در بهبود عملکرد تجاری شرکتها. اولین همایش ملی مدیریت و علوم انسانی. محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم (1397). مدلسازی معادلات ساختاری (آموزشی و کاربردی) به کمک نرمافزار لیزرل. تهران: مهربان نشر. محمدی، علی و امیری، یاسر. (1392). شناسایی و تبیین عوامل موثر بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات در شرکتهای دولتی با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 218-195. محمدی، علی.، صحراکار، مریم و یزدانی، حمیدرضا. (1390). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر قابلیتها و عملکرد زنجیره تامین شرکتهای لبنیانی استان فارس: مطالعه چند موردی. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 3(8)، 170-151. مختاری، حسین.، اکبری، مرتضی و مرادی، محمدعلی. (1398). تاثیر نوآوری خدمات بر عملکرد آژانسهای مسافرتی در شهر تهران: نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتری. مجله گردشگری شهری، 6(2)، 116-99. نصری نصرآبادی، شهره.، فلاح، الهام و شیرانی لپری، سمانه. (1393). بررسی تاثیر شبکه دانش بر عملکرد نوآوری محصول با استفاده از مدل معادلات ساختاری (مطالعه موردی: شرکتهای تجارت الکترونیک استان اصفهان). فصلنامه مدیریت نوآوری، 3(3)، 75-53. نوعپسند اصیل، سیدمحمد.، ملک اخلاق، اسماعیل و عاشق حسینی مهروانی، مجید. (1393). بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و عملکرد شرکتی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 6(1)، 51-31.
Adewoye, J. O., & Obasan, K. A. (2012). The Impact of Information Technology (IT) on Human Resource Management (HRM): Empirical evidence from Nigeria Banking Sector. Case Study of Selected Banks from Lagos State and Oyo State in South-West Nigeria. European Journal of Business and Management, 4(6), 28-38.
Al-Dujaili, M. A. (2012). Influence of Intellectual Capital in the Organizational Innovation. Innovation. Management and Technology, 3(2), 128-135.
Al-Hakim, L., & Lu, W. (2017). The role of collaboration and technology diffusion on business performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 66(1), 22-50.
Argote, L. (2012). Organizational learning: Creating, retaining and transferring knowledge. Springer Publition.
Aswegen, M. & Retief, F.P. (2020).The role of innovation and knowledge networks as a policy mechanism towards more resilient peripheral regions. Land Use Policy, 90, 65-80.
Aydiner, A.S., Tatoglu, E., Bayraktar, E. & Zaim, S. (2019). Information system capabilities and firm performance: Opening the black box through decision-making performance and business-process performance. International Journal of Information Management, 47, 168-172.
Benitez-Amado, J., Llorens-Montes, F. J., & Fernandez-Perez, V. (2015). IT impact on talent management and operational environmental sustainability. Information Technology and Management, 16, 207-220.
Bhatnagar, J. (2007). Talent management strategy of employee engagement in Indian ITES employees: Key to retention. Employee Relations, 29(6), 640-663.
Bouwman, H., Van De Wijngaert, L., Van Den Hooff, B., & Van Dijk, J. (2005). Information and communication technology in organizations: adoption, implementation use and effects. Canada: Sage Publications Ltd, 18-36.
Busi, M. & Bititci, U. S. (2006). Collaborative performance management: present gaps and future research. International Journal of Productivity and Performance Management, 55(1), 7-25.
Chuang, S. H., Liao, C., & Lin, S. (2013). Determinants of knowledge management with information technology support impact on firm performance. Information Technology and Management, 14(3), 217-230.
Collings, D. G. & Mellahi, K. (2009). Stategic talent management: A review and research agenda. Huaman Resource Management Review, 19(4), 304-313.
Cunningham, I. (2007). Talent management: Making it real. Development and learning in Organizations: An International Journal, 21(2), 1-6.
Davenport, T. H., Harris, J. G., & Kohli, A. K. (2001). How do they know their customers so well? Sloan Management Review, 42(2), 63-74.
Dong, J. Q., & Yang, C. H. (2016). Being central is a double-edged sword: Knowledge network centrality and new product development in U.S. pharmaceutical industry. Technological Forecasting & Social Change, 113, 379-385.
Feiz, D., Dehghani Soltani, M., & Farsizadeh, H. (2019). The effect of knowledge sharing on the psychological empowerment in higher education mediated by organizational memory. Studies in Higher Education, 44(1), 1-18.
Frösén, J., Tikkanen, H., Jaakkola, M., & Vassinen, A. (2013). Marketing performance assessment systems and the business context. European Journal of Marketing, 47(5/6), 715-737
Gaiardelli, P., Saccani, N., & Songini, L. (2007). Performance measurement systems in the after-sales service: an integrated framework. International Journal of Business Performance Management, 9(2), 145-171.
Guler, B. (2015). Innovations in information technology and the mortgage market. Review of Economic Dynamics, 18, 456-483.
Hughes, J. C., & Rog, E. (2008). Talent Management: A strategy for improving employee recruitment, retention anad engagement with in hospitality organization. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 20(7), 743-757.
Ioannidis, E., Varsakelis, N., & Antoniou, I. (2017). False Beliefs in Unreliable Knowledge Networks. Physica A, 470, 275-295.
Kotler, P., & Keller, K. (2011). Marketing Management. 14 editions. Prentice Hall; February 18.
Lee, C., Huang, S., Barnes, F., & Kao, L. (2010). Business performance and customer relationship management: the effect of IT, organizational contingency and business process on Taiwanese manufacturers. Total Quality Management & Business Excellence, 21(1), 43-65.
Lichtenthaler, U. (2016). Determinants of absorptive capacity: the value of technology and market orientation for external knowledge acquisition. Journal of Business & Industrial Marketing, 31(5), 600-610.
López-Nicolás, C., & Meroño-Cerdán, Á. L. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International Journal of Information Management, 31(6), 502-509.
Lui, A. K. H., Ngai, E. W. T., & Lo, C. k. y. (2016). Disruptive information technology innovations and the cost of equity capital: The moderating effect of CEO incentives and institutional pressures. Information & Management, 53, 345-354.
Martin, S. L., & Javalgi, R. G. (2016). Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: The Moderating role of Competitive Intensity on Latin American International New Ventures. Journal of Business Research, 69(6), 2040-2051.
Mergi, Z. (2014). The impact of talent management system on the enterprise performance: A study on a sample of workers in National Company of Juice and Canned-food Unit MANAA (Batna). Arab Economics and Business Journal, 9, 156-165.
Mukherjee, A. N., Bhattacharyya, S., & Bera, R. (2014). Role of Information Technology in Human Resource Management of SME: A Study on the use of Applicant Tracking System. Journal of Management and Research, 3(1), 1-22.
Nicolas, C., & Cerdan, A. (2012). Strategic Knowledge Management, Innovation and Performance. Information Management, 31, 502-509.
Prasad, V. K., Ramamurthy, K., & Naidu, G. M. (2001). The influence of internet marketing integration on marketing competencies and export performance. Journal of International Marketing, 9(4), 82-110.
Pereze-Lopez, S. & Alegre, J. (2012). Information technology competency, knowledge processes and firm performance. Industrial Management & Data Systems, 112(4), 644-662.
Philips, D. R., & Roper, K. O. (2009). A frame work for talent management in real estate. Journal of Corporate Real Estate, 11(1), 7-16.
Read, R. (2019). Knowledge counts: Influential actors in the education for all global monitoring report knowledge network. International Journal of Educational Development, 64, 96-105.
Ribeiro, F. M. (2016). Interdisciplinary in ferment: The role of knowledge networks and department affiliation. Technological Forecasting & Social Change, 113, 240-247.
Salojärvi, H., Ritala, P., Sainio, L. M., & Saarenketo, S. (2015). Synergistic effect of technology and customer relationship orientations: consequences for market performance. Journal of Business & Industrial Marketing, 30(5), 511-520.
Schröpfer, V., Tah, C., & Kurul, E. (2017). Mapping the knowledge flow in sustainable construction project teams using social network analysis. Engineering. Construction and Architectural Management, 24(2), 229- 259.
Schulz, M. (2001). The uncertain relevance of newness: Organizational learning and knowledge flows. Academy of Management Journal, 44(4), 661-681.
Sommer, R. D. (2000). Retaining Intellectual Capital in the 2lst Century. Alexandra. VA: Society for Human Resource Management. Southwest Airline.
Tsiknakis, M., & Kouroubali, A. (2009). Organizational factors affecting successful adoption of innovative eHealth services: A case study employing the FITT framework. International Journal of Medical Informatics, 78(1), 39-52.
Varda, D., Shoup, A., & Miller, S. (2012). A systematic review of collaboration and network research in the public affairs literature. American Journal of Public Health, 102(3), 564-571.
Wang, M.C., Chen, P.C. & Fang, S.C. (2018). A critical view of knowledge networks and innovation performance: The mediation role of firms' knowledge integration capability. Journal of Business Research, 88, 222-223.
Wang, Z., & Wang, N. (2012). Knowledge sharing, innovation and firm performance. Expert Systems with Applications, 39(10), 8899-8908. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,456 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,035 |