تأثیر آموزش زبان Dogme (Dogme ELT) بر صحبت در L2 و تمایل به برقراری ارتباط (WTC) | ||
Journal of English Language Teaching and Learning | ||
Article 11, Volume 11, Issue 24, September 1398, Pages 261-288 PDF (590.54 K) | ||
Document Type: مقاله پژوهشی | ||
Authors | ||
عبدالله سارانی* 1; علی مالمیر2 | ||
1دانشیار ، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیلات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
Abstract | ||
روش تدریس Dogme حرکت و روش تدریس مبتکرانه و زبان-آموز محوری برای تدریس انگلیسی به عنوان زبان خارجه پرمخاطب است که تاکید خاصی بر مکالمات و تعاملات چهره به چهره بین معلم و زبان آموزان و یا بین خود زبان آموزان بدون استفاده از هر گونه مواد آموزشی از پیش طراحی شده، طرح درس، و نیز فعالیت های آموزشی از قبل تعیین شده دارد (ثورنبری، 2009). علی رغم ادعاهای طرفداران این روش تدریس، ادله تحقیقاتی درباره کارآمدی آن محدود است، بنابراین مطالعه ترکیبی تبیینی-مرحله ای حاضر انجام شد تا تاثیر روش تدریس Dogme بر مهارت گفتاری زبان آموزان ایرانی و تمایل آنها به تعامل در زبان انگلیسی درسطوح زبانی متفاوت را در یک موسسه خصوصی زبان انگیسی بسنجد. مشارکت کنندگان شامل 14 نفر سطح متوسط، 12 نفر سطح متوسط به بالا، و 12 نفر در سطح پیشرفته زبا انگلیسی شامل زبان آموزان مذکر و مونث در سه گروه آزمایشی بودند. گروه های گواه نیز دربرگیرنده سه کلاس سطح متوسط(13 نفر)، سطح متوسط بالا (13 نفر)، و سطح پیشرفته (11 نفر) بودند که در آنها روش تدریس تعاملی استفاده می شد. روش تدریس های مورد مطالعه در طول دو ترم شامل سی جلسه یک ساعت و نیمه اعمال شدند. تحلیل آماری کمی با استفاده از تحلیل واریانس دو طرفه آنکوا نشان داد که روش تدریس Dogme نسبت روش تدریس تعاملی فقط تاثیر معناداری بر مهارت گفتاری و میل به تعامل زبان آموزان سطح پیشرفته داشت. تحلیل آمار کیفی نیز آشکار ساخت که عمده مشارکت کندگان سطح پیشرفته و تنها بخشی از مشارکت کنندگان سطح متوسطه بالا دیدگاه های مثبتی نسبت به کارآمدی روش تدریس Dogme داشتند نه سایر مشارکت کنندگان. نتایج این تحقیق بیان می کند که در استفاده از روش تدریس Dogme برای ارتقا مهارت گفتاری و تمایل به تعامل در زبان انگلیسی باید دقت و احتیاط بیشتری شود. | ||
Keywords | ||
روش تدریس Dogme; روش تدریس تعاملی; مهارت گفتاری زبان دوم; سطح زبانی; تمایل به تعامل | ||
References | ||
Andrew, P., & Jonathan, T. (2006). Focus group method and methodology: Current practice and recent debate. International Journal of Research & Method in Education, 29(1), 23–37.
Bell, J., & Gower, R. (2011). Writing course materials for the world: A great compromise. In B. Tomlinson (Ed.), Materials development in language teaching (2nded). (pp. 135–50). Cambridge: Cambridge University Press.
Christensen, T. (2005). Dogme in language teaching in Japan. The Language Teacher, 29(1), 15–18.
Creswell, J. (2014). Research design: Qualitative, quantities, and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA.: Sage.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2013). Strategies of qualitative inquiry (4th ed.). Los Angeles, CA: Sage.
Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press.
Faraway, J. J. (2015). Linear models with R (2nd ed.). Boca Raton, FL: CRC Press.
Gill, S. (2000). Against dogma: A plea for moderation. IATEFL Issues, 154. Retrieved form http://www.thornburyscott.com/tu/gill.htm
Harwood, N. (2014). Content, consumption, and production: Three levels of textbook research. In N. Harwood (Ed.), English language teaching textbooks: Content, consumption, production. (pp. 1–41). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Harwood, N. (2016). What can we learn from mainstream education textbook research? RELC Journal, 48(2), 264-277.
Jaccard, J. (1998). Interaction effects in factorial analysis of variance. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Keppel, G., & Wickens, T. D. (2004). Design and analysis: A researcher's handbook (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Kinnear, P. R., & Gray, C. D. (2010). PASW 17 statistics made simple. New York, NY: Psychology Press.
Maxwell, S. E., & Delaney, H. D. (2004). Designing experiments and analyzing data: A model comparison perspective (2nd ed.). New York, NY: Psychology Press.
MacIntyre, P. D., Baker, S., Clément, R., & Conrad, S. (2001). Willingness to communicate, social support, and language learning orientations of immersion students. Studies in Second Language Acquisition, 28(2), 369-88.
McIver, N. (2009). Review of teaching unplugged: Dogme in English language teaching. ELT Journal, 63(4), 419–421.
Meddings, L. (2004). Throw away your textbooks. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/ education/2004/mar/26/tefl.lukemeddings.
Nyumba, T. O., Wilson, K., Derrick, C., Mukherjee, N. (2018). The use of focus group discussion methodology: Insights from two decades of application in conservation. Methods in Ecology and Evolution 9(1), 20–32.
Meddings, L., & Thornbury, S. (2002). Dogme and the coursebook. Modern English Teacher, 11(1), 36-40.
Meddings, L., & Thornbury, S. (2003). What Dogme feels like. Humanising Language Teaching, 5(6),11-20. Retrieved from https://www.hltmag.co.uk/prev
Meddings, L., & Thornbury, S. (2009). Teaching unplugged: Dogme in English language teaching. Peaslake: Delta.
Mithchell, R., & Myles, F. (2004). Second language acquisition theories (2nd ed.). London: Hodder Arnold.
Online ELT Forum Report. (2005). Dogme. ELT Journal, 59(4), 333–335.
Richards, J. C. (2010). English language teaching materials: Theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Richards, J. C., & Rodgers, T. (2014). Approaches and methods in language teaching (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Smith, M. (2004). An insight into Dogme. ETJ-Journal, 4(3), 1–5.
Thornbury, S. (2000). A Dogma for EFL. IATEFL Issues, 153(2), 59–67.
Thornbury, S. (2005). Dogme: Dancing in the dark? Folio, 9(2), 3–5.
Thornbury, Scott (2009). Dogme: Nothing if not critical. Retrived March 2019 from http://scott thornbury.wordpress.com
Thornbury, S. (2012). A is for approach: An A-Z of ELT. Oxford: Macmillan.
Thornbury, S. (2013). Dogme: Hype, evolution, or intelligent design? The Language Teacher, 37(4), 100–123.
Thornbury, S., & Meddings, L. (2001a). Coursebooks: The roaring in the chimney. Modern English Teacher, 10(3), 11−13.
Thornbury, S., & Meddings, L. (2001b). Using the raw materials: A “dogme” approach to teaching language. Modern English Teacher, 10(4), 40-43.
Tomlinson, B. (2012). Materials development for language learning and teaching. Language Teaching, 45(2), 143–179. | ||
Statistics Article View: 978 PDF Download: 1,427 |