تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,034 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,705 |
بررسی نقش مذهب، خصومت و قومپرستی در تمایل به خرید محصولات خارجی مصرفکنندگان تهرانی؛ با نقش تعدیلگری قیمت محصول | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 6، آبان 1398، صفحه 1-23 اصل مقاله (1018.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2019.9188 | ||
نویسنده | ||
حسین بلوچی* | ||
دکترای مدیریت بازاریابی بین الملل، گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خیام | ||
چکیده | ||
یکی از مسائلی که در ادبیات مربوط به بازاریابی بینالملل مطرح میگردد، نگرش مصرفکنندگان نسبت به محصولات خارجی است. با توجه به اینکه امروزه بستری جهانی برای عرضه محصولات و خدمات برای کشورهای مختلف پیشآمده، طبیعتاً مسائل قومیتی، تاریخی و بهطورکلی نگرشی بر نحوه رفتار مصرفکنندگان تأثیر میگذارد. بهطورکلی، به دلایل مختلفی ازجمله اختلافات سیاسی یا مذهبی، گاهی اوقات مصرفکنندگان از خرید محصولات کشور یا قومیتی خاص سرباز میزنند که بیانگر نقش احساسات و نگرش افراد در انتخاب نهایی محصول است. هدف از پژوهش حاضر بررسی این عوامل (خصومت مشتری، تعصب مذهبی و ملیتگرایی بر تمایل) در بین مصرفکنندگان تهرانی و تأثیر آنها بر تمایل به خرید کالاهای آمریکایی است. همچنین به بررسی اثر تعدیلگری قیمت در روابط بین این عوامل بر تمایل به خرید کالاها پرداخته شد؛ بنابراین بر اساس مدل پیشنهادی که از ادبیات خصومت مصرفکننده استخراج گردیده است، به بررسی و توسعه فرضیات و مدل پژوهش پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش حاضر مصرفکنندگان تهرانی بودند، بر اساس فرمول کوکران نمونهای برابر با 420 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی با استفاده از روایی همگرا و واگرا مورد تأیید قرار گرفت. جهت رد یا اثبات فرضیات مدل از مدلسازی معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزئی در نرمافزار پی ال اس استفاده شد. نتایج تحلیل آماری نشان میدهد که تعصبات مذهبی بیشترین تأثیر بر عدم تمایل به خرید کالای آمریکایی دارد و تأثیر دشمنی مشتری بر تمایل به خرید مورد تأیید قرار نگرفت. نتایج تعدیلگری حاکی از آن بود که قیمت تأثیر دشمنی مشتری بر تمایل به خرید را بهبود میبخشد. درنهایت با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهادهایی کاربردی و نیز محدودیتهای این مطالعه ارائه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
کشور مبدأ؛ تصویر از کشور؛ خصومت مصرفکننده؛ قومیتگرایی/ملیگرایی؛ تعصب مذهبی؛ تمایل به خرید | ||
مراجع | ||
رضایی دولتآبادی، حسین. شکرچیزادهاصفهانی، زهرا. (1397). تأثیر فلسفۀ قوم اخلاقی و پرستی بر تمایل به خرید برند ایرانی بر اساس نقش محوری اقتصاد مقاومتی. رسانه و فرهنگ، 8 (1): 27-46. عباسی، فایزه. مرادی دیزگرانی، میلاد. حسین پور، مهدی. (1395). تحلیل تأثیر خصومت مصرفکننده بر تصمیمات خرید. مدیریت بازرگانی. 8 (2): 395-412. فخارمنش، سینا. قنبر زاده میان دهی، رضا. (1391). خرید کالاهای خارجی: نقش تصویر برند، قومیتگرایی و خصومت. مجله ایرانی مطالعات مدیریت. 6 (1): 145 -160. میرا، سید ابوالقاسم. خانلری، امیر. دیندار، یاشار. (1397). بررسی تأثیر اعتقادات دینی مصرفکنندگان ایرانی بر تمایل به خرید محصولات کشوری متخاصم. مدیریت بازرگانی. 10 (1): 187-206. کریمی علویجه، محمدرضا. رجبی بهجت، بهروز. احمدی، محمدمهدی. (1396). نقش تعدیلگری گرایشهای مذهبی در مدل وفاداری مشتری. تحقیقات بازاریابی نوین. 7 (1) پیاپی 24: 115-130. میرا، ابوالقاسم. خانلری، امیر. دیندار، یاشار. (1397). بررسی تأثیر اعتقادات دینی مصرفکنندگان ایرانی بر تمایل به خرید محصولات کشوری متخاصم. مدیریت بازرگانی. 10 (1): 187-206. قلیچ خان، اکرم. مشبکی، اصغر. (۱۳۹۵). بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مصرفکنندگان جوان به استفاده از کالاهای خارجی در ایران (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد MBA)، فصلنامه پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری. 16 (3): 145-164. Abraham, V. (2013). A Cross-Cultural Investigation of the Effect of Consumer Animosity on Purchase Involvement. International journal of business and social science. 4 (4): 32-44.
Ahmed, Zafar. Anang, Rosdin. Othman, Nor. & Sambasivan, Murali. (2013). To purchase or not to purchase US products: role of religiosity, animosity, and ethno-centrism among Malaysian consumers, Journal of Services Marketing. 27(7): 551-563.
Akdoghan, M. S. Ozgener, S. Kaplan, M. & Coskun, A. (2012). The effects of consumer ethnocentrism and consumer animosity on the re-purchase intent: the moderating role of consumer loyalty. Emerging Markets Journal. 2: 1-12.
Amine, L. S. (2008). Country-of-origin, animosity and consumer response: Marketing implications of anti-Americanism and Francophobia. International Business Review. 17 (4): 402-422.
Antonetti, Paolo. Manika, Danae. Constantine, Katsikeas. (2019). Why consumer animosity reduces product quality perceptions: The role of extreme emotions in international crises. International Business Review. 28 (4): 739-753
Bahaee, M. & Pisani, M.J. (2009). Iranian consumer animosity and U.S. products: a witch’s brew or elixir? International Business Review. 18 (2): 199-210.
Benterki, M. (2009). Investigation into the Algerian consumers’ attitudes towards European dairy products”,unpublished MSc thesis, London South Bank University, London.
Castelló, Enric. Mihelj, Sabina. (2018). Share URL copied to clipboard Selling and consuming the nation: Understanding consumer nationalism. Journal of Consumer Culture. 18 (4):
Cleveland, M. Laroche, M. M. Hallab, R. (2013). Globalization, culture, religion, and values: Comparing consumption patterns of Lebanese Muslims and Christians”, Journal of Business Research. 66: 958–967.
De Toni, D. Sperandio Milanb, G. Busata Saciloto, E. & Larentis, F. (2017). Pricing strategies and levels and their impact on corporate profitability. Revista de Administração. 52 (2): 120-133.
Engelland, B. T. (2014). Religion, humanism, marketing, and the consumption of socially responsible products, services, and ideas: Introduction to a special topic section. Journal of Business Research. 67(2): 1-4.
Huang, Y. Phau, I. & Lin C. (2008), Consumer animosity, economic hardship, and normative influence How do they affect consumers’ purchase intention? European Journal of Marketing. 44 (7/8): 909 – 937.
Jamal, A. & Sharifuddin, J. (2015). Perceived value and perceived usefulness of halal labeling: The role of religion and culture. Journal of Business Research. 68(5): 933-941.
Kahle, L. R. Minton, E. A. & Kim, C. H. (2016). Religious Values as a Predictor of Sustainable Consumption Behaviors: A Cross-Cultural Comparison. In Let’s Get Engaged! Crossing the Threshold of Marketing’s Engagement Era (pp. 273278). Springer, Cham.
Kaeeni, A. A. & Heidarzadeh, K. (2014). Exploring the moderating effect of consumer Animosity and ethnocentrism on process of accepting foreign products among Islamic countries. International Journal of Research in Social Sciences, 3(5), 112-131
Kvasova, Olga. Tokar, Sergii. (2018). Implications of Consumer Animosity for Marketing Strategy: An Abstract. Finding New Ways to Engage and Satisfy Global Customers, Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science. 149.Top of Form
Maher, A.A. & Mady, S. (2010). Animosity, subjective norms and anticipated emotions during an international crisis, International Marketing Review. 27 (6): 630-651.
Maheswaran, D. (2006). Country of origin effects: consumer perceptions of Japan in South East Asia”, working paperN-006, Working Paper Series, Center for Japan-US Business and Economic Studies, L.N. Stern School of Business, New York University, New York.
Nelson, M. F. James, M. S. Miles, A. Morrell, D. L. & Sledge, S. (2017). Academic Integrity of Millennials: The impact of religion and Spirituality. Ethics & Behavior. 27(5): 385-400
Nguyen, T. D. Nguyen, T. M. & Barrett, N. J. (2008). Consumer ethnocentrism, cultural sensitivity, and intention to purchase local products-evidence from Vietnam”, Journal of Consumer Behavior. 7 (1): 88-100.
Peng Cui, A. Wajda, T. A. & Hu, M. Y. (2012), Consumer animosity and product choice:might price make a difference? Journal of Consumer Marketing. 29 (7): 494-506.
Ranjbarian, B. Rojuee, M. & Mirzaei, A. (2010). Consumer ethnocentrism and buying intentions: An empirical analysis of Iranian consumers, European Journal of Social Sciences. 13 (3): 371-386.
Richardson, Jr. C.W. (2012). Consumer Demographics as Antecedents in the Animosity Model of Foreign Product Purchase. International Journal of Business and Social Science. 3 (4): 13-21
Riefler, P. & Diamantopoulos, A. (2007). Consumer animosity: a literature review and a reconsideration of its measurement, International Marketing Review. 24 (1): 87 – 119.
Ross, D. (2009). Recession and revolution, The New YorkTimes, June 15.
Shankarmahesh, Mahesh N. (2006). Consumer ethnocentrism: an integrative review of its antecedents and consequences", International Marketing Review. 23(2): 146 – 172. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 931 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 665 |