تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,984 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,502 |
تأثیر مؤلفه های دانش بر برند ملی در کشورهای منتخب جهان | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1399، صفحه 45-64 اصل مقاله (839.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2020.9186 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل شاه آبادی* 1؛ ندا سعادت2 | ||
1استاد گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایران. | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، ایران | ||
چکیده | ||
ارتقای برند ملی با افزایش اعتبار بینالمللی و ایجاد مزیت رقابتی موجب افزایش نفوذ سیاسی، تحقق اهداف صادراتی، جذب سرمایههای خارجی و توسعه صنعت گردشگری میگردد. بنابراین، بررسی تعیینکنندههای آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این راستا، تحقیق حاضر با استفاده از دادههای تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیم یافته به بررسی تأثیر مؤلفههای دانش (شامل مشوقهای اقتصادی و رژیم نهادی، سیستم ابداعات و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی و زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات) بر برند ملی در 82 کشور منتخب جهان طی دوره 2017-2011 پرداخته است. نتایج نشان داد، تأثیر مشوقهای اقتصادی و رژیم نهادی، سیستم ابدعات و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی و زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر برند ملی مثبت و معنادار است؛ و در این بین، تأثیر مشوقهای اقتصادی و رژیم نهادی از سایر مؤلفههای دانش بزرگتر است. همچنین، متغیر کنترلی سرمایه طبیعی بر برند ملی تأثیر مثبت و معناداری داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
برند ملی؛ مؤلفه های دانش؛ سرمایه طبیعی | ||
مراجع | ||
ابوجعفری، روحاله.، الهی، شعبان.، پیغامی، عادل و یاوری، کاظم. (1393). چارچوب مفهومی تحلیل بین سیستمی هولونیک: مطالعه نظری رابطه نظام مالی و نظام نوآوری. مدیریت نوآوری، 2(3): 124-99. اردلان، امین.، وظیفه دوست، حسین و نیکومرام، هاشم. (۱۳۹8). برنامهریزی آینده ایران با برندسازی ملی. آیندهپژوهی مدیریت، 30(116): 169-153. اسماعیلی جوشقانی، محمد.، ناصر الاسلامی، علیرضا و امیریان ملاباشی، شبنم. (۱۳۹3). بررسی تأثیر منابع انسانی بر موفقیت برند کارفرما (توسعه برند مبتنی بر منابع انسانی). اولین کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی، تهران، موسسه اطلاع رسانی نارکیش، 3 اسفندماه 1393. بزرگخو، حامد.، کیماسی، مسعود.، اسفیدانی، محمد رحیم و ترکستانی، محمدصالح. (1397). شناسایی و اولویتبندی عوامل تاثیرگذار بر برند ملی ایران با رویکرد رفتارشناختی مصرفکننده. مطالعات مصرفکننده، 5(2): 110-83. ترکی زاده، سحر.، خدادادی، عباس و اصلیزاده، احمد. (۱۳۹۶). شناسایی و تعیین اهمیت عوامل موثر بر برند ملی. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد دانشبنیان با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، تهران، دانشگاه علامه مجلسی، 23 شهریور ماه 1396. زمانیان، علیرضا.، احمدی، عباس و یوسف پور، نیما. (1395). بررسی تاثیر نوآوری محصول در توفیق برند با تاکید بر ارزش ویژه برند مطالعه موردی: شرکت کاله آمل. اولین همایش ملی علوم انسانی با رویکرد مدیریت و اقتصاد مقاومتی، ساری، شرکت علمی، تحقیقاتی و مشاورهای آیندهساز، 14 بهمن ماه 1395. شهبازی منشادی، مهرداد و سالارزهی، حبیب اله. (1395). شناسایی و اولویتبندی مولفههای استراتژیک تاثیرگذار بر جایگاه برند ملی فرش دستباف ایرانی در بازار جهانی. گلجام، 8(30): 65-47. ضیایی، محمود.، امین بیدختی، علی اکبر و قربانی، فاطمه. (1392). ارزیابی ظرفیت جامعه محلی برای توسعه پایدار گردشگری. مطالعات مدیریت گردشگری، 8(24): 88-59. علمخواه، عبداله و صادقی شاهدانی، مهدی. (1394). مروری بر ادبیات اقتصاد دانشبنیان: از شکلگیری تا عامل؛ بررسی وضعیت اقتصاد دانشبنیان در ایران. رشد فناوری، 11(44): 27-17. عمادزاده، مصطفی و شهنازی، روحاله. (1386). بررسی مبانی و شاخصهای اقتصاد داناییمحور و جایگاه آن در کشورهای منتخب در مقایسه با ایران. پژوهشنامه اقتصادی، 7(27): 176-143. فیض، داود.، موتمنی، علیرضا.، کردنائیچ، اسداله.، زارعی، عظیم و دهقانی سلطانی، مهدی. (۱۳۹6). تأثیر نوآوری بازاریابی بر رقابتپذیری برند با تبیین نقش فرصتطلبی فناورانه. چشمانداز مدیریت بازرگانی، 16(3): 29-13. فیض، داود.، میرمحمدی، سید محمد.، زارعی، عظیم و ایزدخواه، محمد مهدی. (۱۳۹6). هویت برند ملی صادراتی ایران و استراتژیهای ترفیع آن. مدیریت فردا، 16(52): 136-121. مدنی، امیر محسن و باقری نظام آباد، لیلا. (1393). نقش استانداردسازی خدمات صنعت هتلداری ایران در تولید برند ملی. مدیریت فرهنگی، 8(24): 133-115. مصطفوی، سید محمدحسن. (1392). بررسی اثر فرصتهای جهانیشدن بر بازار کالاها و خدمات (برند) حلال. اقتصاد و بانکداری اسلامی، 1(2): 167-137. معصومزاده زواره، ابوالفضل.، شمسی، جعفر و ابراهیمی، ابوالقاسم. (1392). تدوین راهبردهای برندسازی ملی در ایران. چشمانداز مدیریت بازرگانی، 16: 52-29. وحیدی، پریدخت. (1384). اقتصاد دانش محور و نقش تحقیق و توسعه در آن. مجموعه مقالات همایش چالشها و چشماندازهای توسعه ایران: هماندیشی پژوهشگران و نظریهپردازان کشور. تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
Ahmed, E. (2006). ICT and human capital role in achieving knowledge-based economy: Applications on Malaysia's manufacturing. Journal of Information & Knowledge Management, 5(2):117-128.
Anholt, S. (2007). Competitive identity: The new brand management for nations, cities and regions, Basingstoke, England: Palgrave Macmillan.
Araujo, L., Mion, G. & Ornelas, E. (2016). Institutions and export dynamics. Journal of International Economics, 98: 2-20.
Arellano, M. & Bond, S. (1991). Some tests of specification for panel data: Monte Carlo evidence and an application to employment equations. Review of Economic Studies, 58(2): 277-297.
Baltagi, B. H. (2005). Econometric analysis of panel data. John Wiley & Sons Inc, 3rd Edition, New York, USA.
Blakeney, M. (1996). Trade related aspects of intellectual property rights: A concise guide to the TRIPS Agreement, London: Sweet and Maxwell.
Buckingham, I. P. (2008). Brand engagement: How employees make or break brands (1st ed.). New York: Palgrave Macmillan.
Cagé, J. & Rouzet, D. (2015). Improving national brands: Reputation for uality and export promotion strategies. Journal of International Economics, 95(2): 274-290.
Coles, T., Fenclova, E. & Dinan, C. (2014). Tourism and corporate social responsibility: A critical review and research agenda. Tourism Management Perspectives, 6: 122–141.
Dinnie, K. (2015). Nation branding: Concepts, issues, practice. Routledge.
Echeverri, L.M. & Estay-Niculcar, C.A. (2013). The role of tourism in the country brand consolidation of Argentina. Visión de Futuro, 17(2): 186-199
De La Fuente, Á. & Ciccone, A. (2002). Human capital in a global and knowledge-based economy. Final Report, European Commission, Directorate-General for Employment and Social Affairs.
Gilmore, F. (2002). A country can it be repositioned? Spain he success story of country branding. Journal of Brand management, 9(4): 281-293.
Ingenhoff, D. & Klein, S. (2018). A political leader’s image in public diplomacy and nation branding: The impact of competence, charisma, integrity and gender. International Journal of Communication, 12: 4507-4532.
Karlsson, C., Maier, G., Trippl, M., Siedschlag, I., Owen, R., & Murphy, G. (2008). ICT diffusion, innovation systems, globalisation and regional economic dynamics: Theory and empirical evidence. Working Paper No. 233: 1-93.
Kim, Y. (2006). Do South Korean companies need to obscure theircountry-of-origin image? A case of Samsung. Corporate Communications: an International Journal, 11(2): 126-137.
Lee, Y. & Chun, H. (2017). Nation image and its dynamic changes in Wikipedia. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11(1): 38-49.
Li, L., Lee, H.A. & Law, R., (2012). Technology-mediated management learning in hospitality organizations. International Journal of Hospitality Management, 31(2): 451-457.
Mansfield, E. (1991). Academic research and industrial innovation. Research Policy, 20(1): 1-12.
Mason, C. & Wagner, K. (1994). Innovation and the skill mix: Chemicals and engineering in Britain and Germany. National Institute Economic Review, 148(1); 61-72.
Moilanen, T. & Rainisto, S. (2009). How to brand nations, cities and destinations; A planning book for place branding, cromwell press ltd, Trowbridge, Wiltshire.
McClory, J. (2017). The soft power 30: A global ranking of soft power, 2017. Washington: Portland.
Norskov, S., Chrysochou, P. & Milenkova, M. (2015). The impact of product innovation attributes on brand equity. Journal of Consumer Marketing, 32(4): 245-254.
Okten, N.Z. Okan, E.Y., Arslan, U. & Güngör, M.O. (2019). The effect of brand value on economic growth: A multinational analysis. European Research on Management and Business Economics, 25(1): 1-7.
Park, S. O. (2001). Regional innovation strategies in the knowledge-based economy. GeoJournal, 53(1):29-38.
Schiliro, D. (2012). Knowledge-based economies and the institutional environment. Theoretical and Practical Research in the Economic Fields, 3(1): 42-50.
Seric, M., Gil-Saura, I. & Ruiz-Molina, M. (2014). How can integrated marketing communications and advanced technology influence the creation of customer-based brand equity? Evidence from the hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, 39: 144- 156.
Supphellen, M. & Nygaardsvik, I. (2002). Testing country brand slogans: Conceptual development and empirical illustration of a simple normative model. Journal of Brand Management, 9(4): 38-395.
Wooldrige, J. (2009). Introductory econometrics: A modern approach (fourth ed.). Cengage Learning.
Yao, Q., Huang, L. & Li, M. (2019). The effects of tech and non-tech innovation on brand equity in China: The role of institutional environments. PLoS ONE, 14(5): 1-24.
Yeh, H. (2015). Effects of ICT's innovative applications on brand image and customer's purchase intention. The International Journal of Organizational Innovation, 7(4): 31-47.
Zack, M. H. (1999). Developing a knowledge strategy. California Management Review, 41(3): 125-145.
Zhao, X., Ng, S. C., Fan, X., & Rungtusanatham, J. M. (2014). TQM and brand-building by Chinese original brand manufacturers: Impact on business performance. International Journal of Production Research, 52(3): 825-846. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,069 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 872 |