تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,040 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,550,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,252,308 |
نگاشت رفتار و روشهای فرصتشناسی کسبوکارهای کوچک و متوسط خارجی در ایران؛ مطالعه موردی فرانسه، آلمان، چین و ترکیه | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، شهریور 1397، صفحه 115-136 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2019.8814 | ||
نویسندگان | ||
منوچهر انصاری* 1؛ احسان سلطانی فر2؛ هاشم آقازاده3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دکترای مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
بررسی روشهای فرصتشناسی و ورود به بازارهای بینالمللی ازجمله مهمترین زمینههای پژوهشی در حوزۀ بازرگانی بینالملل محسوب میگردد که البته در رابطه با شرکتهای خارجی فعال در ایران کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. پرداختن به این موضوع به ویژه در شرایط بعد از توافقنامۀ برجام از اهمیت بیشتری برخوردار میشود. این مقاله درصدد است تا یک مطالعۀ موردی تطبیقی میان روشهای فرصتشناسی شرکتهای کوچک و متوسط از چهار کشور برگزیده در ایران را به انجام برساند. به این منظور بعد از مرور مختصری روی ادبیات موضوع، شش سؤال کلیدی تحقیق تبیین شده و با یک رویکرد کیفی 44 مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با مدیران و نمایندگان شرکتها از کشورهای برگزیده انجام شده است. سپس دادههای گردآوری شده با استفاده است روش تحلیل تم آنالیز شده و تمهای اصلی در مصاحبهها استخراج و در ادامه با ترسیم پروفایل فرصتشناسی شرکتها به تفکیک هر کشور امکان مقابله و مقایسه میان الگوهای رفتاری شرکتها به تفکیک هر کشور و مؤلفه های آن فرآهم شده است. بر اساس نتایج تحقیق اغلب شرکتهای مورد مطالعه فرایند فرصتشناسی خود را با شرکت در نمایشگاهها و/یا اعزام هیأت به ایران آغاز کردهاند لیکن برحسب 6 مؤلفه از جمله شرایط صنعتی شرکت و کشور میهمان، میزان قرابت فرهنگی و وضعیت شبکهسازی مسیرهای متفاوتی را ادامه دادهاند. تحقیق پیش رو میتواند جهت تحلیل و آسیبشناسی ابتکارات توسعۀ تجارت میان ایران و سایر کشورهای هدف تجاری مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازرگانی بین الملل؛ روشهای ورود؛ بازارهای خارجی؛ فرآیند فرصت شناسی | ||
مراجع | ||
بدری، میرابوطالب،. (1394). آلمان بیشترین و ایتالیا بزرگترین هیات اعزامی به ایران، مصاحبه با معاون امور بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران در تاریخ 11/10/1394 بازیابی از وبسایت www.tpo.ir در شهریور1395.
Ajdari, P. Soltanifar, E. Ansari, M, (2016). Analyzing International Opportunity Recognition Profiles: The Case of Iran, Journal for International Business and Entrepreneurship Development (JIBED), 9 (4): 379-397.
Alon, I., Dana, L.P. and Jenkins, A. (2009). International business by SMEs: empirical findings from New Zealand’, Journal of International Business and Economy, 10 (2): 59–78.
Anderson, S. and Evers, N. (2015). International opportunity recognition in international new ventures – a dynamic managerial capabilities perspective’, Journal of International Entrepreneurship, 13 (3): 260–276.
Arenius, P. and De Clercq, D. (2005). A network-based approach on opportunity recognition’, Small Business Economics, 24 (3): 249–265.
Barringer, Bruce R. & Ireland, Duane (2008). Entrepreneurship: Successfully Launching New Ventures, Pearson/Prentice Hall, 543 pages
Baron, R.A. (2006). Opportunity recognition as pattern recognition: how entrepreneurs ‘connect the dots’ to identify new business opportunities’, Academy of Management Perspectives, February, 20 (1): 104–119.
Baron, R.A. and Ensley, M.D. (2006). Opportunity recognition as the detection of meaningful patterns: evidence from comparisons of novice and experienced entrepreneurs, Management Science, 52 (9):1331–1344.
Dana, L.P. (2000). Networks, internationalization & policy, Small Business Economics, 16 (2): 57–62.
Etemad, H., Wright, R.W. and Dana, L.P. (2001). Symbiotic international business networks: collaboration between small and large firms’, Thunderbird International Business Review, July–August, 43 (4): 481–499.
García-Cabrera, A.M. and García-Soto, M.G. (2009). A dynamic model of technology-based opportunity recognition’, Journal of Entrepreneurship, 18 (2): 167–190.
George, N.M., Parida, V., Lahti, T. and Wincent, J. (2014). A systematic literature review of entrepreneurial opportunity recognition: insights on influencing factors’, International Entrepreneurship Management Journal, 12 (2): 1–42.
Grégoire, D.A., Barr, P.S. and Shepherd, D.A. (2010). Cognitive processes of opportunity recognition: the role of structural alignment, Organization Science, Vol. 21, No. 2, pp.413–431.
Griffin, R.W. and Pustay, M.W. (2013). International Business, 7th ed., Pearson, Essex.
Hansen, D.J., Monllor, J. and Shrader, R.C. (2016). Identifying the elements of entrepreneurial opportunity constructs: recognizing what scholars are really examining’, The International
Hansen, D.J., Monllor, J. and Shrader, R.C. (2016). Identifying the elements of entrepreneurial opportunity constructs: recognizing what scholars are really examining’, The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 17 (4): 240–255.
Jack, S., Moult, S., Anderson, A.R. and Dodd, S. (2010). An entrepreneurial network evolving: patterns of change’, International Small Business Journal, 28 (4): 315–337.
Jones, M.V., Coviello, N. and Tang, Y.K. (2011). International entrepreneurship research (1989–2009): a domain ontology and thematic analyses, Journal of Business Venturing, 26 (6): 632–659.
Kontinen, T. and Ojala, A. (2011). International opportunity recognition among small and medium-sized family firms’, Journal of Small Business Management, 49 (3): 490–514.
Laufs, K. and Schwens, C. (2014). Foreign market entry mode choice of small and medium-sized enterprises: a systematic review and future research agenda’, International Business Review, (23): 1109–1126.
Lumpkin, G.T., Hills, G.E. and Shrader, R.C. (2004). Opportunity recognition’, in Welsch, H.P. (Ed.): Entrepreneurship: The Way Ahead, pp.73–90, Routledge, London.
Macpherson, A., Jones, O. and Zhang, M. (2004). Evolution or revolution? Dynamic capabilities in a knowledge-dependent firm’, R&D Management, 34 (2): 161–177.
Mikhnev, A. (2016). A Presentation Entitled; Building the Capacity of Business Membership Organizations, International Finance Corporation, World Bank Group [online] http://www.ifc.org/sme (accessed 2nd May 2016).
Miles, M.B. and Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An expanded sourcebook 2nd ed., Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
Miles, M.B., Huberman, A.M. and Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook, 3rd ed., Sage Publications, California, USA.
Pech, R.J. and Cameron, A. (2006). An entrepreneurial decision process model describing opportunity recognition. European Journal of Innovation Management, 9 (1): 61–78.
Sarasvathy, S.D. (2001). Causation and effectuation: toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. Academy of Management Review. 26 (2): 243–264.
Shane, S. and Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research’, Academy of Management Review. 25 (1): 217–226.
Sheng, S.Y. and Mullen, M.R. (2011). Hybrid model for export market opportunity analysis. International Marketing Review, 28 (2): 163–182.
Wild, J.J. and Wild, K.L. (2012). International Business: The Challenges of Globalization, 6th ed., Pearson Education Limited, Thousand Oaks, California.
World Bank Group (2016). the Handbook ‘Building the Capacity of Business Membership Organizations (BMOs): Guiding Principles for Project Managers, Small and Medium.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 382 |