تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,200 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,889 |
تبیین مساله تکنولوژی و جایگاه آن در الهیات عقلی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 12، اردیبهشت 1392، صفحه 1-76 اصل مقاله (290.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه سالاری راد* 1؛ منیره فریدی خورشیدی2 | ||
1هیأت علمی گروه معارف دانشگاه پیام نور کرمان | ||
2کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور کرمان | ||
چکیده | ||
مسألة تکنولوژی در کنار بسیاری از مسائل دیگر از جمله مباحث مطالعات میان رشتهای هم محسوب میشود که از نیمة دوم سدة بیستم بدین سو با توجه به عاجز بودن یک شاخه از پاسخ به پرسشهای مهم به وجود آمدهاند. این مسأله ابتدا در فلسفة تکنولوژی به صورت نسبت میان فلسفه و تکنولوژی خود را عیان نمود. به این معنا که پیشتر این نکته مدنظر قرار گرفت که فیلسوفان در باب تکنولوژی چگونه و به چه طریق سخن میگویند و دیدگاه تحلیلی در مورد تکنولوژی واجد چه ویژگیهایی است. مارتین هایدگر مهمترین متفکری است که در باب تکنولوژی سخن گفته و تأمل فلسفی در باب تکنولوژی را از دیگر تأملات در این مورد جدا کرده است و همچنین نسبت میان این دو عرصه را موضوع تفکرات فلسفی خویش قرار داده است. رویکردهایی که این نسبت را پررنگ میکنند اکثراً یا آرمانشهری یا ویرانشهری هستند. یعنی یا از تکنولوژی به مثابه محوری برای رسیدن به یک جامعه ایدهآل یاد میکنند یا آن را عاملی برای اضمحلال شخصیت و هویت بشر قلمداد می نمایند. اولاً از آنجا که در پدیدارشناسی تکنولوژی، آنچه به مرحله ظهور میرسد، در پرتوی نسبت علت و معلولی آشکار میشود، خداوند در این پرتو می تواند به یک علت فاعلی صرف تقلیل یابد، دیگر جایی برای لحاظ خداوند به عنوان منشاء ذاتی تمام علل باقی نمیماند. ثانیاً بنابر تصور عرفی، تکنولوژی ابزار است و پیشرفت آن ما را به آرمانشهر هدایت میکند اما ظاهراً سر از ویرانشهر درآوردهایم. ویرانشهری که انسان در آن در برابر خداوند قد علم نموده و محور همه چیز دانسته میشود و ثالثاً الهیات عقلی با تکنولوژی به عنوان یک پروسه که از درون آن، مفهوم جهانی شدن بیرون میآید، تعامل و سازگاری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تکنولوژی؛ الهیات عقلی؛ گشتل؛ جهانی شدن؛ هایدگر | ||
اصل مقاله | ||
Technology, Theism, Geshtell, globalization, Heidegger. | ||
مراجع | ||
Addis, M. (2001), “D. Z. Philip’s Fideism” in Wittgenstein’s Mirror in Wittgenstein and Philosophy of Religion, ed. R. L. Arrington and M. Addis, London: Routledge. -Barrett, C.(ed.), (1966): Ludwig Wittgenstein: Lectures and Conversations on Aesthetics, Psychology and Religious Belief, Basil Black well, Oxford. -Barrett, C. (1991), Wittgenstein on Ethics and Religious Belief, Oxford: Basil Blackwell. -Macintyre, A. (1983), Against the Self-Images of The Age, London: Duckworth. -O’Grady,Paul,(2004),“Wittgenstein and Relativism” in International Journal of Philosophical Studies,Vol. 12 (3), PP.315-337. - Phillips, 1981, The concept of prayer, Oxford University. -Phillips, D. Z. (1970), Faith and Philosophical Enquiry, London: Routledge and Kegan Paul. -Phillips, D. Z. (1989), Faith after Foundation, London: Routledge. -Phillips, D. Z. (1993), Wittgenstein and Religion, London: Macmillan Press. -Putnam, H. (1992), Renaming Philosophy, Cambridge: Harvard University Pres. -Rhees, Rush, (1984), Ludwig Wittgenstein, Personal Recollections, Oxford: Oxford University Press. -Williams, B. (1972), Morality: An Introduction to Ethics, Cambridge University Press. -Winch, Peter, (1964), “Understanding A Primitive Society” in The American Philosophical Quarterly, Vol. I. -Winch, Peter, (1988), The Idea of a Social Science, London: Routledge. -Wittgenstein, (1997), On Certainty, ed. G. E. M. Anscombe and G. H. Von Wright, trans. Peter Winch, Oxford: Blackwell. وسبیت در تلقّیهای دیىی ییتگىشتایه 97 -Wittgenstein, (1999), Philosophical Investigations, ed. G. E. M. Anscombe and G. H. Von Wright, trans. G. E. M. Anscombe Oxford: Blackwell. - بٔ ىِٛ ،ْ ٛ٘س ،ٔٗ 1382 دس ٚیت ٍٙتبی ٚ تجیٝ ف٘غ ثٝ »ٗ ؿشح احٛا ٚ آسای ٚیت ٍٙتبی « ، چ ،ٓ تٟشا :ٖ ٞش غٔ. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,956 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,406 |