تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,406 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,964 |
بررسی تجربی سیستم پیشرانش موتور و ملخ کوادرتور و مدلسازی آن با الگوریتمRLS | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 22، دوره 46، شماره 3، آذر 1395، صفحه 213-221 اصل مقاله (660.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیه نوروزی غضبی1؛ سجاد محمودی2؛ محمدحسن جوارشکیان* 3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استاد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
در این تحقیق پارامترهای آیرودینامیکی در حالت استاتیکی و دینامیکی پره در مجموعهی پیشرانش کوادروتور بهطور تجربی بررسی و منحنیهای مشخصه عملکردی استخراج و مدل مجموعه پیشرانش کوادرتور(موتور و ملخ) تخمین زدهشده است. برای اندازهگیری دادههای تجربی دستگاهی بدین منظور طراحی و ساختهشده است. تخمین مدل مجموعه پیشرانش در دو بخش تخمین مدل ملخ و تخمین مدل موتور انجام گردیده است. در بخش تخمین مدل ملخ، بهصورت استاتیکی و دینامیکی، منحنی مشخصههای ضرایب توان، نیروی پیشران و راندمان پره برحسب سرعت دورانی موتور، ثبت و مورد بررسی قرار گرفت. در بخش دوم برای تخمین مدل موتور، از الگوریتم کمترین مربعات بازگشتی خطا استفاده گردید. مدل بهدستآمده در بخش موتور، رابطهی بین سرعت دورانی و ولتاژ را در اختیار قرار میدهد. درنهایت با توجه به بررسی صورت گرفته در موتور و ملخ، کل مجموعه مورد تخمین قرارگرفته است. مدل خطی مجموعهی پیشرانش بهدستآمده در این تحقیق را میتوان در مدلسازی کوادروتور استفاده نمود تا طراحی کنترلگر روی مدل کامل پرنده اعمال نمود، که در مقایسه با مجموعه فعالیتهایی که بر روی کوادروتور انجام میپذیرد و تنها به مدل بدنه بسنده میشود مزیت بزرگی است. همچنین از مهمترین نتایج این تحقیق این است که در یک مرحله و با یک آزمایش پارامترهای مجهول قابل شناسایی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کوادروتور؛ مجموعه ی پیشرانش؛ منحنی مشخصه ملخ؛ الگوریتم حداقل مربعات خطا؛ تخمین | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,361 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 820 |