تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,950 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,286,510 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,044,436 |
تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کفایت اجتماعی دانشآموزان (مدل فلنر) | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 4، بهمن 1385، صفحه 47-67 اصل مقاله (273.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منصور بیرامی1؛ علیرضا مرادی2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کفایت اجتماعی در قالب مدل چهار بعدی کفایت اجتماعی فلنر بود. 40 دانشآموز ضعیف در عملکرد تحصیلی (معدل تحصیلی زیر 12) در دو گروه مساوی آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ابتدا از هر گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس به گروه آزمایشی مهارتهای اجتماعی در 12 جلسه آموزش داده شد و در پایان از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. دو ماه بعد از هر دو گروه آزمون پیگیری به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مـهارتهای اجتماعـی، نـگرش، جرأتمـندی، مـدیریت استرس و خودکارآمدی دانشآموزان را بهبود بخشیده است و این تغییر در طول زمان خود را حفظ کرده است. در نتیجه آموزش مهارتهای اجتماعی کفایت اجتماعی را ارتقا بخشیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای اجتماعی؛ کفایت اجتماعی؛ نگرش؛ جرأتمندی؛ مدیریت استرس؛ خودکارآمدی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,847 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,007 |