تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,734 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,379 |
بررسی مهارت تفکر انتقادی دانشجومعلمان مراکز تربیت معلم تبریز | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 7، آبان 1386، صفحه 1-24 اصل مقاله (275.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحیم بدریگرگری1؛ اسکندر فتحیآذر2؛ سیدداود حسینینسب2؛ محمد مقدم3 | ||
1دانشجوی دوره دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز | ||
2استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
3استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین مهارت تفکر انتقادی دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم تبریز با روش پیمایشی انجام گرفت.160 دانشجو معلم (77 پسر،83 دختر) از مراکز چهارگانه تربیت معلم تبریز باروش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و از آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین مهارت تفکرانتقادی کلی دانشجو معلمان 1/8 ، خرده آزمون تحلیل 41/3، ارزیابی استدلال 87/3، استنباط 81/ 3، استقرا 49/4 و قیاس 96/ 3 به دست آمد. دانشجو معلمان به لحاظ خرده مولفههای تفکر انتقادی به چهار گروه یاخوشه ("گروه رشد نایافته درتحلیل ـ ارزیابی ـ قیاس"،"گروه استقرا ـ استنباط ضعیف"، "گروه تفکر انتقادی نسبتاً رشد یافته" و"گروه تفکر انتقادی رشد نایافته جامع") طبقهبندی شدند. برای گروهبندی دانشجو معلمان، روشهای آماری تحلیل خوشهای سلسله مراتبی و تحلیل تابع تشخیص به کار رفت. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ دانشجو معلم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 593 |