تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,047 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,589,760 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,268,738 |
بررسی تأثیر گروه درمانیشناختی رفتاری بر باورهای غیرمنطقی دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 31، آبان 1392، صفحه 159-174 اصل مقاله (221.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیمحمد نظری* 1؛ مسعود اسدی2 | ||
1دکتری تخصصی مشاوره، استاد یار دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
2دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
چکیده | ||
پـژوهش حاضر با هـدف بررسی تأثیر گـروه درمانیشناختی رفتاری بر باورهای غیرمنطقی دانشآموزانمقطع متوسطه صورت گرفت. روش پژوهش نیمهتجربی بود و از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه یک مرکز شبانهروزی در منطقه طارم استان قزوین بودند. نمونه آماری شامل 16 دانشآموز بود که با روش تصادفی ساده انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز بود. اعضای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای درمانشناختی رفتاری شرکت کردند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. نتایج آزمون tمستقل برای تفاضل نمرههای پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش و کنترل نشان داد، بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). به این معنی که گروه درمانیشناختی رفتاری موجب کاهش باورهای غیرمنطقی در دانشآموزان دبیرستان شبانهروزی در مقیاس کلی باورهای غیرمنطقی و خردهمقیاسهای سرزنش کردن خود، واکنش با درماندگی به ناکامی، نگرانی زیاد توأم با اضطراب، وابستگی و درماندگی برای تغییر، شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان شناختی رفتاری؛ باورهای غیرمنطقی؛ دانش آموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,025 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 545 |