تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,491,683 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,218,477 |
اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و عزت-نفس کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی (ADHD) | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 29، اردیبهشت 1392، صفحه 163-180 اصل مقاله (238.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راحله حسنی* 1؛ بهرام میرزائیان2؛ علیرضا خلیلیان3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
3استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
چکیده | ||
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و عزتنفس کودکان مبتلا به ADHD انجام گرفت. با اعمال طرح شبهآزمایشی از میان کودکانی که به مراکز روانپزشکی سطح شهر مراجعه نموده و با تشخیص روانپزشک مبتلا به ADHD از نوع مرکب بودهاند، مصاحبه شد علاوه بر این جهت اطمینان از پرسشنامه علایم مرضی کودک (CSI-4) نیز استفاده شد. پس از اعلام آمادگی خانوادهها، 24 کودک به صورت غیرتصادفی انتخاب و در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در هر دو گروه آزمایش و کنترل تعداد 6 پسر و 6 دختر با دامنه سنی 7 تا 12 سال قرار گرفتند. پیش از اجرای بازی درمانی مبتنی آزمونهای عزتنفس کوپر اسمیت و اضطراب اسپنس به عنوان پیش آزمون اجرا گردید. پس از اجرای بازی درمانی، پسآزمون اجرا شد. نتایج با استفاده از روش کوواریانس تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که بازی درمانی باعث افزایش معنیدار سطح عزتنفس کودکان ADHD میشود. ولی این رویکرد درمانی منجر به کاهش معنیدار علائم اضطراب کودکان ADHD نگردید. مبتنی بر یافتهها میتوان بیان داشت که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری به عنوان یک روش مؤثر برای افزایش عزتنفس کودکان مبتلا به ADHD است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری؛ ADHD؛ اضطراب کودک؛ عزتنفس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,760 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,268 |