تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,701 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,908 |
مقایسه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در سه شیوه آموزش تلفیقی، استثنایی و عادی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 8، شماره 30، مرداد 1392، صفحه 205-224 اصل مقاله (256.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
تورج هاشمی نصرت آباد* 1؛ ناصر بیرامی2 | ||
1tourajhashemi@yahoo.com | ||
2آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مطالعه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در سه شیوه آموزشی موجود (تلفیقی، استثنایی و عادی) در کشور بود. روش مطالعه علی -مقایسهای بود. از دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی آموزش تلفیقی و استثنایی هر کدام 67 نفر و آموزش عادی 30 نفر انتخاب شد. برای سنجش کفایت اجتماعی از پرسشنامه کفایت اجتماعی (SCRQ) لیدل و نیتل و برای سنجش خودکارآمدی تحصیلی از سیاهه خودکارآمدی تحصیلی (ASES) جنکینز و همکاران استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس یکراهه و چندراهه بررسی شدند. یافتهها نشان داد که اثربخشی روش آموزشی کودکان استثنایی نسبت به روش تلفیقی و عادی مطلوبتر است بدین معنی که میزان کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی این گروه از دانشآموزان بیشتر از دو گروه دیگر بود. نتیجه این که اهداف برنامه آموزش تلفیقی تحقق پیدا نکرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کفایت اجتماعی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ دانش-آموزان دارای نیازهای ویژه؛ آموزش تلفیقی؛ آموزش استثنایی؛ آموزش عادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,621 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 887 |