تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,555 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,851 |
بررسی اثربخشی روشهای آموزش مستقیم، آموزش شناختی اخلاق، شفاف-سازی ارزشها، و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان پسرپایه اول دبیرستان ناحیه چهار تبریز | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 30، مرداد 1392، صفحه 149-182 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ابوالفضل فرید* | ||
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش بر قضاوت اخلاقی پسران دبیرستانی صورت گرفت. آزمودنیهای این پژوهش را 150 نفر از دانشآموزان پسر اول دبیرستانی ناحیه چهار تبریز تشکیل میدادند که از یک مدرسه به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها در 5 کلاس قرار داشتند. هر کدام از کلاسها یکی از روشهای چهارگانه آموزشی را به صورت کاملاً تصادفی دریافت کردند. یکی از کلاسها بهعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. به منظور جمعآوری اطلاعات از آزمون قضاوت اخلاقی DIT جیمز رست استفاده شد. این آزمون براساس دیدگاه نئوکالبرگیها تهیه شده و تاکنون بر روی بیش ازیک میلیون نفر اجرا شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که قبل از اعمال روشهای آموزشـی تفاوت معنیداری بین قضاوتهای اخلاقی گروههای مورد مطالعه وجود ندارد (162/=p). اما اعمال روشهای آموزشی توانست در سطح قضاوت اخلاقی دانشآموزان تفاوت ایجاد کند (000/=p). از بین روشهای آموزشی، آموزش شناختی اخلاق بیشترین تأثیر را داشت. آموزش شناختی اخلاق روشی است که در آن دانشآموزان ترغیب میشوند تا درباره معماهای اخلاقی به تفکر و تبادل نظر بپردازند. در این روش انواع مختلف معماهای اخلاقی به دانشآموزان ارائه میشود و دانشآموزان نظرات موافق یا مخالف خود را بیان میکنند. سپس به دو گروه موافق یا مخالف تقسیم میشوند و موافقان یا مخالفان دیدگاههای خود را با ذکر دلایل بیان میکنند و طرف مقابل نیز نظرات خود را با دلیل بیان میکند. همچنین روش آموزش مستقیم، برخلاف مطالعات و بررسیهای قبلی، جزئ روشهای موثر بود. و نیز روش تلفیقی بعد از روش آموزش شناختی دومین روش آموزشـی موثر بود. بـنابر این میتوان نتیجه گرفت که قضاوت اخلاقی منحصراً نتیجه رشدشناختی نیست بلکه از آموزش نیز تأثیر میپذیرد. براین اساس میتوان مدعی شد که آموزش توانست در سطح قضاوت اخلاقی گروههای مختلف تفاوت ایجاد کند. | ||
کلیدواژهها | ||
قضاوت اخلاقی؛ آموزششناختی اخلاق؛ آموزش مستقیم؛ شفاف-سازی ارزشها | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,168 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 666 |