تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,447 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,625,028 |
مطالعه طول بلندشدگی ریل راه آهن در مدل وینکلر اصلاح شده | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقاله 3، دوره 42.1، شماره 66، خرداد 1391، صفحه 21-28 اصل مقاله (711.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جبارعلی ذاکری* 1؛ محمدعماد مطیعیان نجار1؛ مراد شادفر2 | ||
1دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم وصنعت ایران | ||
2دشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
چکیده | ||
تاکنون مدلسازیهای متنوعی در تحلیل و طراحی خطوط ریلی صورت گرفته است. در برخی از مدلها فنرهای زیر ریل به صورت فشاری و کششی میباشند، که از آن جمله میتوان به مدل تیر بر روی بستر ارتجاعی (مدل وینکلر) اشاره کرد. از آنجایی که بستر زیر ریل دارای مقاومت کششی نمیباشد، فنرهای به کشش افتاده در مدل وینکلر نبایستی هیچگونه سختی از خود نشان دهند تا یک مدل واقعی حاصل شود. با توجه به سادگی و کاربرد وسیع تئوری وینکلر در حوزه مهندسی و دارا بودن محدودیتها و اشکالات وارده بر آن، سعی شده برخی از این محدودیتها رفع شوند. در این مقاله با در نظر گرفتن وزن مرده ریل و تراورس با کمک مدل سای-وستمن با حذف فنرهای کششی به اصلاح مدل وینکلر پرداخته میشود. با فرموله کردن و تشکیل معادلات دیفرانسیل تغییر شکل تیر با شرایط مذکور، حل ریاضی آنها به شکل بسته صورت گرفته است. همچنین تلاش شده با استخراج نمودارهای بدون بعد، حساسیتسنجی سختی بستر و نوع پروفیل ریل و بار چرخ وسائط نقلیه ریلی در مقابل طول بلند شدگی خط صورت گیرد. با توجه به شرایط خطوط ریلی کشور و بار محوری عبوری، یک مطالعه موردی و در نهایت مقایسه طول ناحیه کششی (غیر تماسی) و فشاری مدل وینکلر، سای- وستمن ارائه شده است. با حل معادلات و رسم نمودار خیز ریل در حالت اصلاح شده مشاهده میشود که طول ناحیه غیر تماسی و ارتفاع بلندشدگی خط ناشی از یک بار متمرکز بیش از مدل وینکلر میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سختی بستر؛ تیر بر روی بستر ارتجاعی؛ تئوری وینکلر؛ مدلسای- وستمن؛ خیز خطوط ریلی | ||
مراجع | ||
[1] Wang, Y. H, Tham, L. G., Cheung, Y. K., "Beams and Plates on Elastic Foundations: A Review",Wiley Inter Science, May 2005, pp. 174-182.
[2] Coşkun, I., Engin, H., Özmutlu, A. "Response of a Finite Beam on a Tensionless Pasternak Foundation Under Symmetric and Asymmetric Loading", Structural Engineering and Mechanics, 2008, 1, 21-36.
[3] Ma, X., Butterworth, J. W., Clifton, G. C. "Static Analysis of An Infinite Beam Resting on A Tensionless Pasternak Foundation", (2009) European Journal of Mechanics, A/Solids, 28 (4), pp. 697-703.
[4] Zhang, Y, "Tensionless Contact of a Finite Beam Resting on Reissner Foundation", International Journal of Mechanical Sciences, 2008, 50 (6), 1035-1041.
[5] HE Fa ng-she, LIU Xiao-mei, JIANG Xu, "Galerkin Method Used to Solve the Bending Problem of Beams on Tensionless Winkler Foundations", Journal of Xi'an University of Architecture and Technology 2009, 41 (3), 324-327.
[6] Ma, X., Butterworth, J. W. Clifton, G. C. "Response of An Infinite Beam Resting on a Tensionless Elastic Foundation Subjected to Arbitrarily Complex Transverse Loads", Mechanics Research Communications, 2009, 36 (7), 818-825.
]7[ مطیعیان نجار، م. ع.، "تدقیق تئوری وینکلر با حذف فنــرهای کششـی و حل معادلات آن به روش عددی (FEM) و ریاضــی به شکل بسته [8] Tsai, N. C., Westmann, R. A., "Beam on Tensionless Foundation", Proc. ASCE, J. Struct. Div., 1966, 93, 1-12,
[9] Adin, M. A., Yankelevsky, D. Z., Eisenberger, M., "Analysis of Beams on Bi-Moduli Elastic Foundation", Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, 1985, 49, 319-330.
[10] Scott. R., "Foundation Analysis", Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey, USA, 1981.
[11] Shokrieh, M., Rahmat, M., "Effects of Young’s Modulus on Response of Railway Sleeper", Applied Mathematical Modelling, 2007, 31, 700-711.
[12] Kjell Arne Skoglund, "A Study of Some Factore in Mechanistic Railway Track Design", Doctoral thesis, NorwegianUniversity of Science and Technology, Faculty of Engineering Science and Technology, ISBN: 82-471-5450-1, 2002.
[13] Weitsman, Y., "On Foundations That React in Compression Only", Journal of Applied Mechanics, 1970, 37, No.1, 1019-1030.
[14] Hetényi, M., "Beams on Elastic Foundation. Theory with Applications in the Fields of Civil and Mechanical Engineering", The University of Michigan Press, Ann Arbor, 1996.
[15] MATLAB, The Language of Technical Computing, Version 7.0.4 365 (R14) Service Pack 2, 2005.
[16] Maple 11.0, Maplesoft: a Division of Waterloo Maple Inc., 1981-2007.
]17[ ذاکری، ج.ع.، مطیعیان، م.ع.، "حساسیتسنجی سختی بستر در مقابل بلندشدگی خطوط ریلی با مدل اصلاحی وینکلر"، همایش بینالمللی راهآهن. تهران، شهریور 1387. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,475 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,229 |