
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,364 |
تعداد مقالات | 16,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,001,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,693,799 |
شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تفکر نقادانه در بین دانشجویان مهندسی: یک پژوهش روشهای آمیخته اکتشافی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، خرداد 1405 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.64534.1249 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اکبری پردنجانی1؛ اکرم حسیینیان2؛ کیوان صالحی* 3؛ محمد جوادی پور3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش مهندسی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه آموزشی علوم پایه وآموزش مهندسی، دانشکده علوم مهندسی، دانشکدگان فنی دانشگاه تهران،تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه روشها و برنامه ریزی آموزشی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: تفکر نقادانه مهارتی اساسی است که به دانشجویان کمک میکند مسائل پیچیده را تحلیل و حل کنند. در رشتههای مهندسی، شناسایی و تقویت عوامل مؤثر بر این شایستگی میتواند به بهبود کیفیت آموزش کمک کند. هدف این پژوهش شناسایی این عوامل در دانشجویان مهندسی است. روشها: این پژوهش از رویکرد آمیخته اکتشافی استفاده کرده است. در بخش کیفی، مقالات نمایهشده در پایگاههای داده اسکوپوس و ساینسدایرکت بررسی و پس از تحلیل محتوایی و مصاحبه با خبرگان، عوامل تأثیرگذار استخراج شد. در بخش کمّی، با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری-تفسیری (ISM)، روابط بین عوامل بررسی شد و تحلیل MICMAC برای شناسایی قدرت نفوذ و وابستگی عوامل انجام گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که از 11 عامل شناساییشده، 8 عامل کلیدی تأثیرگذار بر تفکر نقادانه در دانشجویان مهندسی شناسایی شدند. این عوامل عبارتند از: «روشهای تدریس تعاملی»، «کیفیت محتوا»، «توانایی تحلیل و حل مسئله»، «پشتیبانی و ارزیابی»، «توسعه مهارتهای تفکر نقادانه»، «تأثیرات محیط آموزشی»، «استفاده از فناوری» و «عوامل فردی». تحلیل MICMAC نشان داد که برخی از این عوامل قدرت نفوذ بالایی دارند و میتوانند تأثیر زیادی بر سایر عوامل بگذارند. نتیجهگیری: تقویت تفکر نقادانه در دانشجویان مهندسی نیازمند توجه به روشهای تدریس، محیط یادگیری و ویژگیهای فردی است. ایجاد محیطهای یادگیری فعال، استفاده از روشهای تدریس تعاملی و ارزیابیهای مبتنی بر تحلیل میتواند به تقویت این مهارت کمک کند. همچنین، پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی بر اساس این عوامل بازنگری شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ مهندسی شیمی؛ مدلسازی ساختاری تفسیری؛ ISM؛ MICMAC | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |