تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,384 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,993 |
شناسایی مؤلفههای تفکر فلسفی لیپمن در کتاب داستان شازده کوچولو | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 3، شماره 4، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.62587.1135 | ||
نویسندگان | ||
فهیمه مسلمی* 1؛ بابک شمشیری2؛ امین ایزدپناه3؛ فریبا خوشبخت4 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4دانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از جدیترین فعالیتهایی که در زمینه آموزش مهارتهای فکری انجام شده است، برنامه فلسفه برای کودکان است. صاحبنظران تعلیموتربیت معتقدند، ذهنیت فلسفی در کودکان از طریق داستان شکل میگیرد. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای تفکر فلسفی در کتاب داستان شازدهکوچولو است. بهمنظور دستیابی به این هدف، داستان شازده-کوچولو نوشته آنتوان دوسنت اگزوپهری گزینش و مورد تحلیل قرارگرفته است. ملاک مقایسه در این پژوهش، استناد به مؤلفههای تفکر فلسفی از دیدگاه لیپمن بود که به سه بعد مؤلفههای تفکر انتقادی، خلاق و مراقبتی تقسیمبندی شده است. سپس باتوجه به چهارچوب نظری فراهم شده و بااستفاده از روش تحلیل محتوای قیاسی، مؤلفههای تفکر فلسفی در داستان یادشده شناسایی و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که این داستان از منظر مؤلفههای تفکر فلسفی از ظرفیت مناسبی برخوردار بوده و حضور این مؤلفهها در آن مشهود است. همچنین این داستان در بعد تفکر انتقادی نسبت به دو بعد دیگر غنای بیشتری داشته و مؤلفههای حساسیت نسبت به زمینه و مبتنی بر ملاک در مقایسه با دیگر مؤلفهها نقش بیشتر و پررنگی دارند. در عین حال این داستان از نظر مؤلفههای تفکر خلاق نیز پرمایه است و در سراسر داستان مؤلفههای اصالت و کلنگری دیده میشود. علاوهبراین حضور مؤلفه تفکر عاطفی توان فلسفی داستان را در بعد تفکر مراقبتی نشان میدهد. بنابراین در سه بعد تفکر خلاق، نقاد و مراقبتی دربردارنده مؤلفه-هایی از تفکر فلسفی است، از توانایی لازم بهمنظور پرورش این نوع تفکر برخوردار بوده و میتوان در حلقههای کندوکاو فلسفی از آن سود برد. | ||
کلیدواژهها | ||
داستان؛ شازدهکوچولو؛ لیپمن؛ تفکر فلسفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |