| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,487 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,451,895 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,726,702 |
اثربخشی آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی و راهبردهای مقابلهای دانشآموزان با اضطراب ریاضی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 1، دوره 3، شماره 4، اسفند 1403 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.64713.1199 | ||
| نویسندگان | ||
| شهربانو دهرویه* 1؛ سیده طاهره رزاقیان2؛ مریم حافظیان3؛ الهه دادخواه4 | ||
| 1استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران. | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران | ||
| 3استادیار گروه علوم تربیتی ، مؤسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران. | ||
| 4گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی بر خود تنظیمی تحصیلی و راهبردهای مقابلهای دانشآموزان دارای اضطراب ریاضی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بابل در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2، که به روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، تعداد ۳۴ نفر براساس ملاکهای ورود انتخاب و در دو گروه ۱۷ نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب ریاضی چیو هنری (۱۹۹۰)، خودتنظیمی تحصیلی سواری و عربزاده (۱۳۹۲) و راهبردهای مقابلهای لازاروس (۱۹۸۵) استفاده شد. پروتکل آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی دی زوریلا و همکاران (2002) طی ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقهای برای گروه آزمایش انجام شد و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-24 با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که اثربخشی همزمان آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی بر متغیرهای خودتنظیمی تحصیلی، راهبرد مقابلهای مسالهمدار و راهبرد مقابلهای هیجان مدار وجود دارد (۰۱/0 P< و ۷۵۸/۴۷ F=) و اندازه اثر همزمان آن برابر ۸۴/۰ است. نتابج نشان داد که آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی نه تنها به عنوان ابزاری کلیدی در ارتقاء عملکرد تحصیلی دانشآموزان عمل نموده، بلکه موجب خودتنظیمی بیشتر و بهبود راهبردهای مقابلهای آنان گردید. این دستاوردها نه تنها میتواند به عنوان مبنایی برای طراحی برنامههای آموزشی موثرتر در مواجهه با مشکلات اضطراب ریاضی و چالشهای تحصیلی آتی مورد استفاده قرار گیرد، بلکه میتواند به تقویت سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان نیز منجر شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حل مسئله شناختیاجتماعی؛ خودتنظیمی تحصیلی؛ راهبردهای مقابلهای؛ اضطراب ریاضی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 505 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |
||