تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,953,842 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,518 |
اثربخشی آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی و راهبردهای مقابلهای دانشآموزان با اضطراب ریاضی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 3، شماره 4، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.64713.1199 | ||
نویسندگان | ||
شهربانو دهرویه* 1؛ سیده طاهره رزاقیان2؛ مریم حافظیان3؛ الهه دادخواه4 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی ، مؤسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران. | ||
4گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی بر خود تنظیمی تحصیلی و راهبردهای مقابلهای دانشآموزان دارای اضطراب ریاضی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بابل در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2، که به روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، تعداد ۳۴ نفر براساس ملاکهای ورود انتخاب و در دو گروه ۱۷ نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب ریاضی چیو هنری (۱۹۹۰)، خودتنظیمی تحصیلی سواری و عربزاده (۱۳۹۲) و راهبردهای مقابلهای لازاروس (۱۹۸۵) استفاده شد. پروتکل آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی دی زوریلا و همکاران (2002) طی ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقهای برای گروه آزمایش انجام شد و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-24 با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که اثربخشی همزمان آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی بر متغیرهای خودتنظیمی تحصیلی، راهبرد مقابلهای مسالهمدار و راهبرد مقابلهای هیجان مدار وجود دارد (۰۱/0 P< و ۷۵۸/۴۷ F=) و اندازه اثر همزمان آن برابر ۸۴/۰ است. نتابج نشان داد که آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی نه تنها به عنوان ابزاری کلیدی در ارتقاء عملکرد تحصیلی دانشآموزان عمل نموده، بلکه موجب خودتنظیمی بیشتر و بهبود راهبردهای مقابلهای آنان گردید. این دستاوردها نه تنها میتواند به عنوان مبنایی برای طراحی برنامههای آموزشی موثرتر در مواجهه با مشکلات اضطراب ریاضی و چالشهای تحصیلی آتی مورد استفاده قرار گیرد، بلکه میتواند به تقویت سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان نیز منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسئله شناختیاجتماعی؛ خودتنظیمی تحصیلی؛ راهبردهای مقابلهای؛ اضطراب ریاضی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 85 |