تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,315 |
تعداد مقالات | 16,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,732,651 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,415,089 |
پژوهشسراهای دانشآموزی: تحلیل پدیدارشناسانه چالشها و فرصتها | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 3، شماره 4، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.63616.1170 | ||
نویسندگان | ||
فیروز محمودی1؛ حسین استادحسنلو* 2؛ علیرضا اکبری1 | ||
1دانشگاه تبریز | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: پژوهشسراهای دانشآموزی بهعنوان مراکز علمی و پژوهشی مهم در توسعه و ارتقای تواناییهای تحقیقاتی دانشآموزان نقش بسزایی دارند. با این حال، این مراکز با چالشهای متعددی روبرو هستند که مانع از بهرهوری کامل آنها میشود. هدف این پژوهش شناسایی چالشها و فرصتهای موجود در پژوهشسراهای دانشآموزی از دیدگاه مدیران این مراکز و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آنها است. روش ها: این پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسانه انجام شده است. برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با 15 مدیر پژوهشسراهای دانشآموزی استان آذربایجان شرقی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی انجام شد. یافته ها: یافتههای این پژوهش نشان داد که پژوهشسراهای دانشآموزی با مشکلات متعددی از جمله کمبود تجهیزات، مشکلات مالی، عدم تخصص در شاخههای علمی، و بوروکراسی اداری مواجه هستند. همچنین، ضعف دانش و مهارت پژوهشی معلمان و دانشآموزان، عدم تناسب وظایف محول شده با حجم کار، و نبود شیوهنامههای اجرایی مناسب از دیگر چالشهای اصلی این مراکز بودند. نتیجه گیری: برای بهبود عملکرد پژوهشسراهای دانشآموزی، نیاز به تخصیص منابع بیشتر، افزایش آموزشهای تخصصی برای معلمان و دانشآموزان و تدوین شیوهنامههای اجرایی متناسب با نیازهای این مراکز وجود دارد. همچنین، توجه به حل مشکلات مالی و تسهیل در فرآیندهای اداری میتواند به ارتقای کیفیت فعالیتهای پژوهشی در این مراکز کمک کند. کلمات کلیدی: پژوهش سراهای دانش آموزی، تجارب زیسته مدیران، | ||
کلیدواژهها | ||
پژوهش سراهای دانش آموزی؛ تجارب زیسته مدیران؛ پژوهش دانش آموزی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 |