تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,939 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,935 |
اثربخشی راهبرد پایهای درک داستان-گرامر بر پردازش واجی، پردازش معنایی و املایی، فراشناخت و حافظه فعال دانشآموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 75، مهر 1403، صفحه 301-314 اصل مقاله (814.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.56986.5642 | ||
نویسندگان | ||
مهری امینی1؛ منصوره بهرامی پور اصفهانی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی راهبرد پایهای درک داستان-گرامر بر پردازش واجی، پردازش معنایی و املایی، فراشناخت و حافظه فعال دانش آموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح دو گروه آزمایش و کنترل با پیشآزمون، پسآزمون و دوره پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که به شیوه نمونهگیری هدفمند تعداد 40 دانشآموز نارسا خوان از بین مراجعهکنندگان به مراکز مشاوره فعال در حوزه کودک شهر اصفهان انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه 20 نفر (20 نفر آزمایش) و (20 نفر کنترل) گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پردازش واجی سلیمانی و دستجردی (2010)، پردازش معنایی-املایی پرسشنامه زندی و همکاران (1385)، مقیاس فراشناخت باکو و همکاران (2009)، پرسشنامه حافظه فعال پیکرینگ و گدرکل (2004 )، مقیاس هوشی وکسلر (2014)، آزمون عملکرد خواندن یارمحمدیان و همکاران (1394) بود. برنامه آموزشی مبتنی بر راهبرد پایهای درک داستان-گرامر راید و لینرمن (2009) در طی 8 جلسه 60 دقیقهای بر روی گروه آزمودنی به اجرا درآمد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری و بهکارگیری نرمافزار SPSS 23 و تحلیل واریانس با اندازههای مکرر تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که راهبرد پایهای درک داستان-گرامر بر بهبود پردازش واجی (0/001>P؛ 0/556 =F)، پردازش معنایی و املایی (0/001>P؛ 0/570 =F)، فراشناخت (0/001>P؛ 0/144 =F) و حافظه فعال (0/001>P؛ 0/464 =F) دانش آموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی تأثیر معنیداری داشته است و تاثیر آن باقی مانده است(0/01>p)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت راهبرد گرامر-داستان آموزشی مناسب برای کمک به یادگیری دانش آموزان نارسا خوان است. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی پایهای درک داستان-گرامر؛ پردازش واجی؛ پردازش معنایی و املایی؛ فراشناخت؛ حافظه فعال دانش آموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |