
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,383 |
تعداد مقالات | 16,914 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,470,879 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,127,485 |
نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی موفق، سبک دلبستگی ایمن و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه با اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 75، مهر 1403، صفحه 217-233 اصل مقاله (969.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.62278.6271 | ||
نویسندگان | ||
فردوس ابراهیمی موقر1؛ اسحق رحیمیان بوگر* 2؛ سیاوش طالع پسند3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی موفق، سبک دلبستگی ایمن و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه با اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی در دانشآموزان بود. روش این مطالعه توصیفی-همبستگی و با روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 600 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد شبکههای اجتماعی (SNAS)، پرسشنامه منزلتهای هویت تحصیلی (AISQ)، مقیاس تجدیدنظر شده سبکهای دلبستگی بزرگسالان (RAAS)، فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی (CERQ) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (ASEQ) بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS نسخه 28 و AMOS نسخه 26 تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم هویت تحصیلی موفق (0/15-=β و sig=0/001)، دلبستگی ایمن (0/23-=β و sig=0/001)، تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه (0/48=β و sig=0/001) و خودکارآمدی تحصیلی (0/43-=β و sig=0/001) بر اعتیاد به شبکههای اجتماعی معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی موفق (0/34-=β و sig=0/001)، دلبستگی ایمن (0/26-=β و sig=0/001) و تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه (0/29=β و sig=0/002) با اعتیاد به شبکههای اجتماعی نقش میانجی و معنادار دارد. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که رابطة بین این متغیرها در مداخلههای مرتبط با اعتیاد به شبکههای اجتماعی دانشآموزان مورد توجه قرار گیرد و روانشناسان سایبری میتوانند از نتایج اینگونه تحقیقات برای کمک به دانشآموزان دارای اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتیاد به شبکههای اجتماعی؛ هویت تحصیلی موفق؛ سبک دلبستگی ایمن؛ تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه؛ خودکارآمدی تحصیلی | ||
مراجع | ||
جعفری، فاطمه؛ بهرامی، سوسن؛ و جعفری هرندی، رضا. (1400). پیشبینی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی براساس سبکهای هویت در دانشآموزان شهر قم. نشریه علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 7 (3)، 242-219. https://doi.org/10.22091/stim.2020.6037.1455 حجازی، الهه؛ و امانی، حبیب؛ و یزدانی، محمدجواد. (1390). ارزیابی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه منزلت های هویت تحصیلی در دانش آموزان ایرانی. مجله علمی و پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی، 2 (5)، 16-1. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285516.1390.2.5.1.0 ستایشی اظهری، محمد؛ حبیبزاده، عباس؛ و میرزاحسینی، حسن. (1401). مقایسه خودکارآمدی تحصیلی در نیمرخهای مختلف انگیزشی: تحلیل مبتنی بر شخص. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 14 (56)، 48-31. https://doi.org/10.30495/jinev.2022.1941578.2576 سعیدیان اصل، محسن؛ خانزاده، مصطفی؛ حسنی، جعفر؛ و ادریسی، فروغ. (1391). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس حالت دلبستگی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 6 (1)، 78-66. http://dorl.net/dor/20.1001.1.20080166.1391.6.1.7.4 سلیمانی، سمیرا؛ حبیبی کلیبر، رامین؛ و فرید، ابوالفضل. (1399). بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی بر اساس سبکهای دلبستگی و هویت تحصیلی. نشریه روانشناسی فرهنگی، 4 (1)، 246-225. https://doi.org/10.30487/jcp.2020.239600.1133 سلیمانی، مجید؛ قدمپور، عزت اله؛ و عباسی، محمد. (1402). الگوی روابط ساختاری هویت تحصیلی موفق بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری ذهنآگاهی و خودکارآمدی تحصیلی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 20 (49)، 102-81. https://doi.org/10.22111/jeps.2023.43747.5216 طالبزاده، سپیده، احدی، حسن؛ صداقت، مستوره، خلعتبری، جواد؛ و تیزدست، طاهر. (1403). نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده در رابطه بین شایستگی اجتماعی با اعتیاد به شبکههای اجتماعی در دانشآموزان. نشریه علمی مطالعات روانشناختی، 21 (1)، 10-1. https://doi.org/10.22051/psy.2024.45275.2865 عظیمی، کامیار؛ شهینی ییلاق، منیجه؛ و خوشناموند، مهرداد. (1402). طراحی و آزمون مدل علّی رابطه بین هویت اخلاقی و قلدری با میانجیگری عدم التزام اخلاقی در نوجوانان ایرانی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 13 (52)، 30-13. https://doi.org/10.22034/spr.2024.410580.1852 قنبری، الهام؛ و امیدوار، بنفشه. (1400). مقایسه سبکهای دلبستگی و حمایت اجتماعی ادراک شده در افراد مراجعه کننده و غیر مراجعه کننده به فالگیر. نشریه علمی روانشناسی اجتماعی، 9 (59)، 56-47. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23455098.1400.9.59.4.2 کلاه کج، بنتالهدی؛ خلعتبری، جواد؛ صلاحیان، افشین؛ و نصرالهی، بیتا. (1402). پیش بینی نوموفوبیا بر اساس سبکهای دلبستگی با نقش واسطهای احساس تنهایی در نوجوانان. فصلنامه خانواده درمانی کاربردی، 4 (3)، 144-125. https://doi.org/10.22034/AFTJ.2023.386965.1953 محسنآبادی، حمید؛ و فتحی آشتیانی، علی. (1400). بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی. نشریه پایش، 20 (2)، 178-167. http://dx.doi.org/10.52547/payesh.20.2.167 ملکی کالیانی، وحید؛ لسانی، مهدی؛ حسینی، حامد؛ و رزاقی، صادق. (1402). نقش مهارتهای تنظیم هیجان، تحمل ابهام و حمایت عاطفی معلم در خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان. نشریه رویش روانشناسی، 12 (7)، 72-63. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1402.12.7.7.3 میرز، لاورنس؛ گامست، گلن؛ و گارینو، ا.جی. (1399). پژوهش چندمتغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه حسن پاشا شریفی، ولی الله فرزاد، سیمین دخت رضاخانی، بلال ایزانلو و مجتبی، حبیبی، تهران؛ نشر رشد (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2016). https://www.roshdpress.ir/product-890- Albery, I. P., Nosa, S., Spada, M. M., & Frings, D. (2021). Differential identity components predict dimensions of problematic Facebook use. Computers in Human Behavior Reports, 3 (1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2021.100057 Almeida, F., Marques, D. R., & Gomes, A. A. (2023). A preliminary study on the association between social media at night and sleep quality: The relevance of FOMO, cognitive pre‐sleep arousal, and maladaptive cognitive emotion regulation. Scandinavian Journal of Psychology, 64 (2), 123-132. https://doi.org/10.1111/sjop.12880 Angelini, F., & Gini, G. (2024). Differences in perceived online communication and disclosing e‐motions among adolescents and young adults: The role of specific social media features and social anxiety. Journal of Adolescence, 96 (3), 512-525. https://doi.org/10.1002/jad.12256 Bailey, L. (2005). Control and desire: The issue of identity in popular discourses of addiction. Addiction Research & Theory, 13 (6), 535-543. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/16066350500338195 Balcerowska, J. M., & Brailovskaia, J. (2024). Psychopathological symptoms and social networking sites addiction in Poland and Germany: The role of fear of missing out and preference for online social interaction. Computers in Human Behavior, 156 (1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.chb.2024.108240 Basili, E., Gomez Plata, M., Paba Barbosa, C., Gerbino, M., Thartori, E., Lunetti, C., & Narvaez Marin, M. (2020). Multidimensional Scales of Perceived Self-Efficacy (MSPSE): Measurement invariance across Italian and Colombian adolescents. PloS one, 15 (1), 1-20. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0227756 Bassi, G., Mancinelli, E., Salcuni, S., Gori, A., & Musetti, A. (2023). Failure in reflective functioning as a key factor in the association between problematic social networking sites use, attachment and childhood maltreatment: A network analysis approach on gender differences. Development and psychopathology, 1 (2), 1-9. https://doi.org/10.1017/S0954579423001268 Berte, D. Z., Mahamid, F. A., & Affouneh, S. (2021). Internet addiction and perceived self-efficacy among university students. International Journal of Mental Health and Addiction, 19 (1), 162-176. https://doi.org/10.1007/s11469-019-00160-8 Berzonsky, M. D., Soenens, B., Luyckx, K., Smits, I., Papini, D. R., & Goossens, L. (2013). Development and validation of the revised Identity Style Inventory (ISI-5): Factor structure, reliability, and validity. Psychological Assessment, 25 (3), 893–904. https://doi.org/10.1037/a0032642 Betegón, E., Rodríguez-Medina, J., Del-Valle, M., & Irurtia, M. J. (2022). Emotion Regulation in Adolescents: Evidence of the Validity and Factor Structure of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). International Journal of Environmental Research and Public Health, 19 (6), 36-47. https://doi.org/10.3390/ijerph19063602 Boag, E. M., & Carnelley, K. B. (2012). Self‐reported discrimination and discriminatory behaviour: The role of attachment security. British Journal of Social Psychology, 51 (2), 393-403. https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.2011.02065.x Bottaro, R., Valenti, G. D., & Faraci, P. (2024). Internet Addiction and Psychological Distress: Can Social Networking Site Addiction Affect Body Uneasiness Across Gender? A Mediation Model. Europe's Journal of Psychology, 20 (1), 41-51. https://doi.org/10.5964%2Fejop.10273 Brailovskaia, J., Balcerowska, J. M., Precht, L. M., & Margraf, J. (2023). Positive mental health mediates the association between insomnia symptoms and addictive social media use in Germany and Poland. Computers in Human Behavior, 143 (1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107676 Browne, D. T., May, S. S., Colucci, L., & Rumpf, H. J. (2020). Developmental and family considerations in internet use disorder taxonomy. Commentary on: How to overcome taxonomical problems in the study of Internet use disorders and what to do with “smartphone addiction”?. Journal of Behavioral Addictions, 9 (4), 920-923. https://doi.org/10.1556/2006.2020.00085 Carvajal, B. P., Molina-Martínez, M. Á., Fernández-Fernández, V., Paniagua-Granados, T., Lasa-Aristu, A., & Luque-Reca, O. (2022). Psychometric properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) in Spanish older adults. Aging & Mental Health, 26 (2), 413-422. https://doi.org/10.1080/13607863.2020.1870207 Ciudad-Fernández, V., Zarco-Alpuente, A., Escrivá-Martínez, T., Herrero, R., & Baños, R. (2024). How adolescents lose control over social networks: A process-based approach to problematic social network use. Addictive Behaviors, 154 (1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2024.108003 Collins, N. L. (1996). Working models of attachment: Implications for explanation, emotion, and behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 71 (4), 810–832. https://doi.org/10.1037/0022-3514.71.4.810 Collins, N.R., & Read, S.J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. J Personal Soc Psychol, 58 (1), 644–663. https://doi.org/10.1037//0022-3514.58.4.644 Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology / Psychologie canadienne, 49 (3), 182–185. https://doi.org/10.1037/a0012801 Delgado, B., Amor, P. J., Domínguez-Sánchez, F. J., & Holgado-Tello, F. P. (2023). Relationship between adult attachment and cognitive emotional regulation style in women and men. Scientific Reports, 13(1), 1-10. https://doi.org/10.1038/s41598-023-35250-0 Deniz, M. E., & Yıldırım Kurtuluş, H. (2023). Self-efficacy, self-love, and fear of compassion mediate the effect of attachment styles on life satisfaction: A serial mediation analysis. Psychological reports, 1 (1), 1-10. https://doi.org/10.1177/00332941231156809 Derogatis, L. R., Lipman, R. S., & Covi, L. (1977). SCL-90. Administration, scoring and procedures manual-I for the R (revised) version and other instruments of the Psychopathology Rating Scales Series. Chicago: Johns Hopkins University School of Medicine. https://www.scirp.org/ (S (lz5mqp453edsnp55rrgjct55))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1656144 Eichenberg, C., Schneider, R., & Rumpl, H. (2024). Social media addiction: associations with attachment style, mental distress, and personality. BMC Psychiatry, 24 (1), 278-282. https://doi.org/10.1186/s12888-024-05709-z Eichenberg, C., Schott, M., & Schroiff, A. (2019). Comparison of students with and without problematic smartphone use in light of attachment style. Frontiers in psychiatry, 10 (1), 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00681 Eichenberg, C., Schott, M., Decker, O., & Sindelar, B. (2017). Attachment style and internet addiction: an online survey. Journal of Medical Internet Research, 19 (5), 170-182. https://doi.org/10.2196/jmir.6694 Escalera-Chávez, M., Valencia-Márquez, L., & García-Santillán, A. (2024). Adjustment Estimation and Validation of the Addiction to Social Networks Scale Using the SEM Methodology. TEM Journal, 13 (1), 1-10. Extremera, N., Quintana-Orts, C., Sánchez-Álvarez, N., & Rey, L. (2019). The role of cognitive emotion regulation strategies on problematic smartphone use: Comparison between problematic and non-problematic adolescent users. International journal of environmental research and public health, 16 (17), 1-10. https://doi.org/10.3390/ijerph16173142 Favini, A., Culcasi, F., Cirimele, F., Remondi, C., Plata, M. G., Caldaroni, S., ... & Luengo Kanacri, B. P. (2024). Smartphone and social network addiction in early adolescents: The role of self‐regulatory self‐efficacy in a pilot school‐based intervention. Journal of Adolescence, 96 (3), 551-565. https://doi.org/10.1002/jad.12263 Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire–development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41 (6), 1045-1053. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.paid.2006.04.010 Gerber, S., Quarder, J., Greefrath, G., & Siller, H. S. (2024). Pre-service teachers’ self-efficacy for teaching simulations and mathematical modelling with digital tools. In Researching Mathematical Modelling Education in Disruptive Times (pp. 271-281). Cham: Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-53322-8_21 Gibby, J. G., & Whiting, J. B. (2022). Insecurity, Control, and Abuse: What Attachment Theory Can Teach Us About Treating Intimate Partner Violence. Contemporary Family Therapy, 1 (2), 1-13. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10591-021-09623-4 Gillath, O., Hart, J., Noftle, E. E., & Stockdale, G. D. (2009). Development and validation of a state adult attachment measure (SAAM). Journal of Research in Personality, 43 (3), 362-373. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2008.12.009 Griffiths, M. (2005). A ‘components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 10 (4), 191-197. https://doi.org/10.1080/14659890500114359 Hazen, C., & Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of personality and social psychology, 52 (3), 511-524. https://www.taylorfrancis.com Hussain, I., Nazir, M., Hashmi, S. B., Shaheen, I., Akram, S., Waseem, M. A., & Arshad, A. (2021). Linking green and sustainable entrepreneurial intentions and social networking sites; the mediating role of self-efficacy and risk propensity. Sustainability, 13 (13), 1-10. https://doi.org/10.3390/su13137050 Imperato, C., Mancini, T., & Musetti, A. (2022). Exploring the role of problematic social network site use in the link between reflective functioning and identity processes in adolescents. International Journal of Mental Health and Addiction, 1 (1), 1-16. http://dx.doi.org/10.1007/s11469-022-00800-6 Jinks, J., & Morgan, V. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House, 72 (4), 224-230. https://doi.org/10.1080/00098659909599398 Khan, O. Z., Ali, H., Munir, H. U., Rauf, T., Noreen, R., Ahmad, W., ... & Lodhi, K. (2023). A correlational study to analyze the association among teenagers' self-efficacy, attachment patterns, and coping mechanisms. Journal of Population Therapeutics and Clinical Pharmacology, 30 (18), 167-173. https://doi.org/10.53555/jptcp.v30i18.3084 Kline, R. B. (2023). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. https://www.guilford.com/books/Principles-and-Practice-of-Structural-Equation-Modeling/Rex-Kline/9781462551910 Koca, F., Kılıç, S., & Dadandı, İ. (2024). Attitudes towards distance education and academic life satisfaction: The mediation role of academic self-efficacy and moderator role of gender. Technology, Knowledge and Learning, 29 (2), 713-734. https://doi.org/10.1007/s10758-023-09645-x Lewis, M. (2017). Addiction and the brain: development, not disease. Neuroethics, 10 (1), 7-18. https://doi.org/10.1007/s12152-016-9293-4 Li, X., Yang, Y., Wang, R., Zhou, L., & Zheng, X. (2024). Secure attachment priming inhibits the generalization of conditioned fear. BMC psychology, 12 (1), 1-14. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01857-9 Liang, Y., Huang, H., Ding, Y., Zhang, Y., Lu, G., & Chen, C. (2024). The relationship between self-esteem and mobile phone addiction among mainland chinese adolescents: A meta-analysis. Psychological Reports, 127 (1), 5-39. https://doi.org/10.1177/00332941221109115 Lovibond, S. H., & Lovibond, P. F. (1996). Manual for the depression anxiety stress scales. Psychology Foundation of Australia. https://cir.nii.ac.jp/crid/1370294643851494273 Marino, C., Manari, T., Vieno, A., Imperato, C., Spada, M. M., Franceschini, C., & Musetti, A. (2023). Problematic social networking sites use and online social anxiety: The role of attachment, emotion dysregulation and motives. Addictive behaviors, 138 (1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2022.107572 Marino, C., Vieno, A., Pastore, M., Albery, I. P., Frings, D., & Spada, M. M. (2016). Modeling the contribution of personality, social identity and social norms to problematic Facebook use in adolescents. Addictive behaviors, 63 (1), 51-56. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2016.07.001 Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2003). The Attachment Behavioral System in Adulthood: Activation, Psychodynamics, and Interpersonal Processes. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology, Vol. 35, pp. 53–152). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/S0065-2601 (03)01002-5 Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2017). Augmenting the sense of attachment security in group contexts: The effects of a responsive leader and a cohesive group. International Journal of Group Psychotherapy, 67 (2), 161-175. https://doi.org/10.1080/00207284.2016.1260462 Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2019). Attachment orientations and emotion regulation. Current opinion in psychology, 25(1) 6-10. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2018.02.006 Miranda, S., Gouveia, C., Di Fátima, B., & Antunes, A. C. (2024). Hate speech on social media: behaviour of Portuguese football fans on Facebook. Soccer & Society, 25 (1), 76-91. http://dx.doi.org/10.1080/14660970.2023.2230452 Mudzkiyyah, L., Wahib, A., & Bulut, S. (2022). Well-being among boarding school students: Academic self-efficacy and peer attachment as predictors. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 7 (1), 27-38. https://doi.org/10.21580/pjpp.v7i1.10374 Novera, C. N., Connolly, R., Wanke, P., Rahman, M. A., & Azad, M. A. K. (2024). Past, present and future impact of social media on health workers’ mental health: a text mining approach. Journal of Modelling in Management, 19 (1), 1-18. https://doi.org/10.1108/JM2-05-2022-0135 Olawale, B. E., & Hendricks, W. (2024). Mathematics teachers’ self-efficacy beliefs and its relationship with teaching practices. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 20 (1), 1-10. http://dx.doi.org/10.29333/ejmste/14123 Olmeda-Muelas, N., Cuesta-Zamora, C., Joiner, R., & Ricarte, J. (2024). Parental attachment security and problematic internet use in children: The mediating role of maladaptive cognitive emotion regulation strategies. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 29 (2), 746-763. https://doi.org/10.1177/13591045231221269 Park, H. J., & Park, Y. B. (2024). Negative upward comparison and relative deprivation: Sequential mediators between social networking service usage and loneliness. Current Psychology, 43 (10), 9141-9151. https://doi.org/10.1007/s12144-023-05057-3 Parmaksız, İ. (2023). The effect of phubbing, a behavioral problem, on academic procrastination: The mediating and moderating role of academic self‐efficacy. Psychology in the Schools, 60 (1), 105-121. https://doi.org/10.1002/pits.22765 Pietrzak, M., & Cieciuch, J. (2024). Discovering the hierarchical structure of variables describing adult attachment: insight from a joint analysis of seven questionnaires. Current Psychology, 1 (1). 1-11. https://doi.org/10.1007/s12144-024-06032-2 Piko, B. F., Krajczár, S. K., & Kiss, H. (2024). Social Media Addiction, Personality Factors and Fear of Negative Evaluation in a Sample of Young Adults. Youth, 4 (1), 357-368. https://doi.org/10.3390/youth4010025 Qiu, R., Guo, Z., Wang, X., Wang, X., Cheng, S., & Zhu, X. (2024, January). The Relationships between Effortful Control, Mind Wandering, and Mobile Phone Addiction Based on Network Analysis. In Healthcare, 12 (2), 140-150. https://www.mdpi.com/2227-9032/12/2/140# Raby, K. L., & Dozier, M. (2019). Attachment across the lifespan: Insights from adoptive families. Current opinion in psychology, 25 (1), 81-85. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2018.03.011 Schuhler, P., Vogelgesang, M., & Petry, J. (2009). Pathologischer PC-/Internetgebrauch. Psychotherapeut, 54 (3), 187-192. https://doi.org/10.1007/s00278-009-0664-8 Shahnawaz, M. G., & Rehman, U. (2020). Social networking addiction scale. Cogent psychology, 7 (1), 1-17. https://doi.org/10.1080/23311908.2020.1832032 Steinberger, P., & Kim, H. (2023). Social comparison of ability and fear of missing out mediate the relationship between subjective well-being and social network site addiction. Frontiers in Psychology, 14 (1), 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1157489 Su Topbaş, Z., Evli, M., Şimşek, N., İpekten, F., Işıkgöz, M., & Öztürk, H. İ. (2024). The Relationship Between Anxious Attachment and Social Networking Site Addiction in Adolescents: The Mediating Role of Interpersonal Cognitive Distortions, Self-Esteem, and the Desire to Be Liked. International Journal of Mental Health and Addiction, 1 (2), 1-15. https://doi.org/10.1007/s11469-023-01227-3 Talan, T., Doğan, Y., & Kalinkara, Y. (2024). Effects of smartphone addiction, social media addiction and fear of missing out on university students’ phubbing: A structural equation model. Deviant Behavior, 45 (1), 1-14. https://doi.org/10.1080/01639625.2023.2235870 Tolmacz, R., Bachner-Melman, R., Lev-Ari, L., & Almagor, K. (2022). Interparental conflict and relational attitudes within romantic relationships: The mediating role of attachment orientations. Journal of Social and Personal Relationships, 39 (6), 1648-1668. https://doi.org/10.1177/02654075211061617 Udayar, S., Fiori, M., & Bausseron, E. (2020). Emotional intelligence and performance in a stressful task: The mediating role of self-efficacy. Personality and Individual Differences, 156 (1), 1-10. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.paid.2019.109790 Wan, J., Zhang, Q., & Mao, Y. (2024). How filial piety affects Chinese college students' social networking addiction——A chain-mediated effect analysis. Computers in Human Behavior Reports, 1 (1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2024.100378 Was, C. A., Al-Harthy, I., Stack-Oden, M., & Isaacson, R. M. (2009). Academic identity status and the relationship to achievement goal orientation. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7 (2), 627–652. https://psycnet.apa.org/record/2010-17404-002 Wass, C. A., & Isaacson, R. M. (2008). The development of a measure of academic identity status. Journal of Research in Education, 18 (3), 94-105. https://psycnet.apa.org/record/2010-17404-002 Wytykowska, A., Fajkowska, M., & Skimina, E. (2022). Taking a person-centered approach to cognitive emotion regulation: A latent-profile analysis of temperament and anxiety, and depression types. Personality and Individual Differences, 189 (1), 1-10. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2021.111489 Xiang, Y., Zhang, Y., & Li, X. (2024). The circular argument relationship between mindfulness and mobile phone addiction: evidence based on the diary method. The Journal of General Psychology, 151 (2), 138-154. https://doi.org/10.1080/00221309.2023.2224548 Yu, S., & Sussman, S. (2020). Does Smartphone Addiction Fall on a Continuum of Addictive Behaviors?. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17 (2), 422-435. https://doi.org/10.3390/ijerph17020422 Zhang, X., Abbas, J., Shahzad, M. F., Shankar, A., Ercisli, S., & Dobhal, D. C. (2024). Association between social media use and students’ academic performance through family bonding and collective learning: The moderating role of mental well-being. Education and Information Technologies, 1 (2), 1-31. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12407-y Zhao, X., Gillath, O., Alonso-Arbiol, I., Abubakar, A., Adams, B. G., Autin, F., ... & Zhang, F. (2024). Ninety years after Lewin: The role of familism and attachment style in social networks characteristics across 21 nations/areas. Journal of Social and Personal Relationships, 1 (2), 1-10. https://doi.org/10.1177/02654075241237939 Zhao, Z., Ren, P., & Yang, Q. (2024). Student self-management, academic achievement: Exploring the mediating role of self-efficacy and the moderating influence of gender insights from a survey conducted in 3 universities in America. arXiv preprint arXiv, 1 (2), 1-10. https://doi.org/10.48550/arXiv.2404.11029 Zhou, Z., Zhou, Y., Ferraro, F. V., Hooton, A., & Ribchester, C. (2023). The effects of Latino Dance intervention on academic and general self-efficacy with left-behind children: An experimental study in China. Frontiers in Psychology, 14 (1), 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1107233 Zsido, A. N., Arato, N., Lang, A., Labadi, B., Stecina, D., & Bandi, S. A. (2021). The role of maladaptive cognitive emotion regulation strategies and social anxiety in problematic smartphone and social media use. Personality and Individual Differences, 173 (1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110647 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 241 |