تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,832 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,862 |
نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی موفق، سبک دلبستگی ایمن و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه با اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 75، مهر 1403، صفحه 217-233 اصل مقاله (969.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.62278.6271 | ||
نویسندگان | ||
فردوس ابراهیمی موقر1؛ اسحق رحیمیان بوگر* 2؛ سیاوش طالع پسند3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی موفق، سبک دلبستگی ایمن و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه با اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی در دانشآموزان بود. روش این مطالعه توصیفی-همبستگی و با روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 600 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد شبکههای اجتماعی (SNAS)، پرسشنامه منزلتهای هویت تحصیلی (AISQ)، مقیاس تجدیدنظر شده سبکهای دلبستگی بزرگسالان (RAAS)، فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی (CERQ) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (ASEQ) بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS نسخه 28 و AMOS نسخه 26 تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم هویت تحصیلی موفق (0/15-=β و sig=0/001)، دلبستگی ایمن (0/23-=β و sig=0/001)، تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه (0/48=β و sig=0/001) و خودکارآمدی تحصیلی (0/43-=β و sig=0/001) بر اعتیاد به شبکههای اجتماعی معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی موفق (0/34-=β و sig=0/001)، دلبستگی ایمن (0/26-=β و sig=0/001) و تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه (0/29=β و sig=0/002) با اعتیاد به شبکههای اجتماعی نقش میانجی و معنادار دارد. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که رابطة بین این متغیرها در مداخلههای مرتبط با اعتیاد به شبکههای اجتماعی دانشآموزان مورد توجه قرار گیرد و روانشناسان سایبری میتوانند از نتایج اینگونه تحقیقات برای کمک به دانشآموزان دارای اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتیاد به شبکههای اجتماعی؛ هویت تحصیلی موفق؛ سبک دلبستگی ایمن؛ تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه؛ خودکارآمدی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 69 |