تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,024 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,971 |
تبیین ادراک و نگرش نسبت به اهمالکاری و راهبردهای مواجهه با آن در دانشجویان: یک پژوهش کیفی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 75، مهر 1403، صفحه 144-154 اصل مقاله (833.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.61772.6222 | ||
نویسندگان | ||
صادق حکمتیان فرد1؛ سید موسی گلستانه* 2؛ مهناز جوکار کمال آبادی3؛ یوسف دهقانی2 | ||
1دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
اهمالکاری پدیدهای فراگیر و بیانگر تاخیر در فعالیتهای تحصیلی است که با عوامل متعددی در ارتباط است و یکی از چالشهایی است که اکثر دانشجویان در طول تحصیل با آن روبرو هستند که میتواند بر جنبههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی آنان تاثیرگذار باشد. هدف از مطالعه حاضر تبیین ادراک و نگرش نسبت به اهمالکاری و راهبردهای مواجهه با آن در دانشجویان میباشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه خلیج فارس مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1403-1402 بود. ابتدا از جامعه دانشجویان در زمینه اهمالکاری شیوع شناسی شد و دانشجویانی که نمرات آنها بالاتر از 2 انحراف معیار از میانگین بود، به عنوان اهمالکار شناسایی شدند. ابزار جمع آوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 22 نفر از دانشجویان مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. یافتهها در ادراک و نگرش اهمالکاری، دو مقوله اصلی (منفی و مثبت) و هفت مفهوم اولیه (تاخیر در انجام وظایف، ویژگیهای شخصیتی، فرسودگی، عاطفه منفی، خودسرزنشی، نگرش مثبت موقتی، دارا بودن افکار مقابلهای) را نشان دادند. راهبردهای مواجهه از چهار مقوله اصلی (راهبرد اجتنابی، مقابلهای، تسلیم و هیجانمدار) و هشت مفهوم اولیه (اجتناب از وظایف، روی آوردن به فضای مجازی، گرایش به پیشگیری از اهمالکاری، برنامهریزی، خودباوری پایین، جایگزین کردن خواب، هیجانات منفی و احساسات منفی) تشکیل شدند. الگوهای پایدار شخصیتی و انگیزشی طبقه مرکزی یافتههای حاضر را شکل دادند. این یافتهها تلویحات کاربردی مهمی در فهم نیمرخ شخصیتی و انگیزشی افراد اهمالکار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری؛ ادراک و نگرش اهمالکارانه؛ راهبردهای مقابلهای؛ دانشجویان؛ تحقیق کیفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 167 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |