تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,317,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,075,205 |
رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان: نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 19، شماره 75، مهر 1403، صفحه 99-110 اصل مقاله (840.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.62325.6278 | ||
نویسنده | ||
سعید پورعبدل* | ||
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدلیابی معادلات ساختاری) بود. در این مطالعه، جامعة آماری را کلیه دانشآموزان پسر کلاس دهم مقطع متوسطه مدارس شهر ارومیه در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادندکه از بین آنها 420 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونة پژوهش موردمطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی و مقیاس اهمالکاری تحصیلی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (p<0/05). همچنین بین سرزندگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی رابطه منفی معناداری (p<0/05) به دست آمد. علاوه بر این، نتایج نشان داد خودنظمجویی تحصیلی، بین اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی و بین سرزندگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی نقش میانجی دارد (p<0/05). بر مبنای یافتههای بهدستآمده، میتوان گفت خودنظمجویی تحصیلی از عوامل مهمی است که در رابطة بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی باید مورد توجه قرار گیرند. در واقع دانشآموزانی که خودنظمجویی تحصیلی در آنها پایین باشد احتمال اینکه اهمالکاری تحصیلی بالا و سرزندگی تحصیلی پایین آنها به فرسودگی تحصیلی منجر شود، زیاد است. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری تحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی؛ فرسودگی تحصیلی؛ خودنظمجویی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 88 |