تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,882 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,915 |
اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعامل والد- فرزندی و تکانشگری دانشآموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 19، شماره 75، مهر 1403، صفحه 72-86 اصل مقاله (792.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.60779.6114 | ||
نویسندگان | ||
فریبا مبینی کشه1؛ محسن جدیدی* 2؛ زهراسادات پورسیدآقایی3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعامل والد-فرزندی و تکانشگری دانشآموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهرستان اسلام شهر مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 دانشآموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده با روش نمونهگیری هدفمند (با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش) انتخاب و با شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانشآموز در گروه آزمایش و 17 دانشآموز در گروه گواه). والدین دانشآموزان گروه آزمایش مداخله فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد را طی هشت هفته در هشت جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. در این پژوهش از سیاهه رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان (CABEI)، پرسشنامه تعامل والد- فرزندی (PCIQ) و پرسشنامه تکانشگری (IQ) استفاده شد. دادههای با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعامل والد-فرزندی (0/0001>P؛ 0/53=Eta؛ 37/42=F) و تکانشگری (0/0001>P؛ 0/66=Eta؛ 64/20=F) دانشآموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر، فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد با بهرهگیری از انعطافپذیری شناختی و آشنایی والدین با حریم روانشناختی و مرزبندی بین والد و فرزند، شیوههای کنترل نامناسب و باورها و اصول ناکارآمد و غیرمنطقی میتواند به عنوان روشی کارآمد در جهت بهبود تعامل والد-فرزندی و کاهش تکانشگری دانشآموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده مورد استفاده قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
تکانشگری؛ تعامل والد-فرزندی؛ فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد؛ مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 125 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |