تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,000 |
اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر سازشیافتگی و خشم دانشآموزان دارای تجربه سوگ | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره 75، مهر 1403، صفحه 60-71 اصل مقاله (631.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.60740.6106 | ||
نویسندگان | ||
مریم رجبلو1؛ محبوبه طاهر* 2؛ الهام محمدیان3؛ زهرا ولیان4؛ یاور ابراهیم نتاج3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. | ||
چکیده | ||
تعداد زیادی از دانشآموزان سراسر جهان مرگ یک یا هر دو والد را تجربه میکنند. ﻫﺪف از پژوهش ﺣﺎﺿـﺮ ﺑﺮرﺳـﯽ اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر سازشیافتگی و خشم دانشآموزان دارای تجربه سوگ بود. ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری دانشآموزان دارای تجربه سوگ ﺷـﻬﺮستان شاهرود در سال تحصیلی 1399-1398 ﺑﻮد، که از بین آنها نمونهای به حجم 30 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند اﻧﺘﺨـﺎب و بهصورت ﺗﺼﺎدﻓﯽ در دو ﮔـﺮوه آزﻣـﺎﯾﺶ و ﮔـﻮاه (n=15) جایدهی ﺷـﺪﻧﺪ. شرکتکنندگان پرسشنامه کنترل خشم اشپیلبرگر (1999) و پرسشنامه سازش یافتگی سینها و سینگ (1993) را در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. مداخله شناختی رفتاری در 8 جلسه 60 دقیقهای برای گروه آزمایش برگزار شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان شناختی رفتاری بر خردهمقیاسهای سازشیافتگی (سازشیافتگی عاطفی، اجتماعی و تحصیلی) و مؤلفههای کنترل خشم (خشم حالت، خشم صفت، بروز خشم و کنترل خشم) در مرحله پسآزمون تأثیر معناداری داشته است. میزان این تأثیر بنا به ستون مجذور ضریب اتا برای سازشیافتگی عاطفی 0/26، سازشیافتگی اجتماعی 0/26، سازشیافتگی تحصیلی0/22، خشم حالت 0/32، خشم صفت0/46، بروز خشم 0/31 و کنترل خشم 0/37 بوده است (P<0/01). مداخله شناختی رفتاری به کودکان دارای تجربه سوگ با اصلاح افکار و باورهای منفی به کاهش نشخوارهای ذهنی کمک کرده و باعث افزایش سطح سازشیافتگی آنها میشود. همچنین این دانشآموزان با فراگیری مهارتهای کنترل خشم میآموزند که چطور با فشار روانی حاصل از تجربه سوگ مقابله و آن را کنترل کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه سوگ؛ خشم؛ درمان شناختی رفتاری؛ سازشیافتگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 71 |