تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,863,076 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,688,418 |
جهتگیریهای دبیران ریاضی متوسطه اول به مولفههای یادگیری، یادگیرنده و روشهای یاددهی در نظریههای تربیتی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 75، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.60752.6110 | ||
نویسندگان | ||
یوسف ادیب* 1؛ علی اصغر بابازاده ایلخچی2؛ بهنام طالبی3 | ||
1استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی جهتگیریهای دبیران ریاضی دوره متوسطه اول به مولفههای یادگیری، یادگیرنده و روشهای یاددهی در نظریههای تربیتی انجام شده است. روَش پژوهش توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش آن شامل 320 نفر از دبیران ریاضی متوسطه اول نواحی پنجگانه شهر تبریز در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است. نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انجام شده و حجم نمونه 175 نفر تعیین شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ایدئولوژیهای برنامه درسی اسکایرو (2008) بوده که روایی محتوایی و پایایی آن توسط متخصصان و ضریب الفای کرونباخ به ترتیب تایید و محاسبه شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون فریدمن انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که دبیران ریاضی در مولفه یادگیری به نظریه تربیتی و برنامه درسی بازسازی اجتماعی، در مولفه یادگیرنده به نظریه یادگیرنده محور و در مولفه روشهای یاددهی-یادگیری به نظریه دانشپژوهان آکادمیک گرایش دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریههای تربیتی؛ یادگیری؛ یادگیرنده؛ روشهای یاددهی و یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |