تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,863,037 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,688,407 |
رابطه بین سرمایه فکری و یادگیری سازمانی با اینرسی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه کاشان) | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.61643.1084 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اسماعیل زاده قمصری1؛ حمید رحیمی* 2 | ||
1گروه علوم تربیتی-دانشکده علوم انسانی-دانشگاه کاشان-کاشان-ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: سازمانهایی که به سرمایه فکری موجود در سازمان اهمیت داده شود و فرایند یادگیری سازمانی تقویت گردد، در دست یابی به سطوح بالای رشد و توسعه، بهتر عمل میکنند. به همین دلیل در چند دهه اخیر، توجه به سازههای مورد اشاره به یک ضرورت غیرقابل اجتناب تبدیل شده است. لذا هدف پژوهش حاضر، پیشبینی اینرسی سازمانی از روی سرمایهفکری و یادگیری سازمانی بود. روش: نوع پژوهش، توصیفی- همبسـتگی و جامعـهآمـاری شامل کارکنان دانشگاه کاشان به تعداد 623 نفر بود که از میان آنها و از طریق جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پـژوهش، سه پرسشـنامه اینرسی سازمانی، سرمایهفکری و یادگیری سازمانی بود. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای اینرسی سازمانی 75/0، سرمایه فکری 87/0 و یادگیری سازمانی 90/0 بـرآورد شـد. یافتهها: نتایج نشان داد میانگین متغیرهای سرمایهفکری و یادگیریسـازمانی، بالاتر از نمره ملاک و میانگین اینرسی سازمانی، پایینتر از نمره ملاک بود. ضرایب مسیر نشـان داد سـرمایهفکری و یادگیری سازمانی (61/0Beta=-) بـا اینرسـی سازمانی، رابطه منفی و معنادار دارد. نتیجهگیری: در سازمان های کنونی با توجه به پیچیدگی های مربوط به فناوری و فضای رقابتی، حفظ حالت ایستایی و جلوگیری از تغییر، ناکارآمد است. به منظور رفع و کاهش ناکارآمدی، مدیران می توانند از سرمایه های فکری موجود در سازمان استفاده بهینه کنند، فرایند یادگیری سازمانی و تسهیم دانش را تقویت کنند که این موارد می تواند آمادگی هر گونه تغییر سازمانی را در سازمان ایجاد کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اینرسی سازمانی؛ سرمایهفکری؛ یادگیری سازمانی؛ کارکنان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 |