تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,828 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,854 |
ارائه مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، اشتیاق به مدرسه، احساس تعلق به مدرسه با میانجیگری خودپنداره تحصیلی در دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 19، شماره 75، مهر 1403، صفحه 1-12 اصل مقاله (776.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.59814.5994 | ||
نویسندگان | ||
میسره کرامتی1؛ اعظم زارع میرک آباد* 2 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. | ||
2دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات،علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
سرزندگی تحصیلی، اشتیاق به مدرسه، احساس تعلق به مدرسه و خودپنداره تحصیلی میتوانند به شیوههای گوناگون پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تحت تاثیر قرار دهند. هدف پژوهش پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، اشتیاق به مدرسه، احساس تعلق به مدرسه با میانجیگری خودپنداره تحصیلی در دانشآموزان بود. روش پژوهش، همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. در این پژوهش جامعه آماری کلیه دختر مقطع ابتدایی پایه پنجم و ششم شهر تهران منطقه 15 در سال تحصیلی 1401-1402بود که تعداد آنها حدود 3000 نفر بود. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و برحسب جدول مورگان نسبت به حجم جامعه، تعداد، 308 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. روند انتخاب نمونه در مطالعه حاضر بدین صورت بود که ابتدا با مسئول مربوطه اداره آموزش و پرورش منطقه 15 مذاکره شده و پس از جلب موافقت آنها و دریافت مجوز و لیست مدارس و امضای قرارداد اخلاقی توسط پژوهشگر، برای انتخاب اعضای گروه نمونه، از بین مدارس منطقه 15، تعدادی مدرسه ابتدایی دخترانه (دوره دوم) سپس از هر مدرسه تعدادی کلاس (پایه پنجم تا ششم) اقدام شد. دانشآموزان پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و چاری (1391)، احساس تعلق به مدرسه بری، بتی و وات (2004)، اشتیاق به مدرسه وانگ، ویلت و ایکلز (2011) و خودپنداره تحصیلی یسن چن (2004) تکمیل کردند؛ و پیشرفت تحصیلی بر اساس معدل نیمسال قبل دانشآموزان نیز مشخص شد. تجزیه و تحلیل دادهها در قالب تحلیل مسیر با نرم افزار AMOS نسخه 26 انجام شد. نتایج نشان دهنده این بود رابطه بین احساس تعلق به مدرسه با خودپنداره تحصیلی و پیشرفت تحصیلی معنادار نبود. ضریب مسیر کل بین سرزندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی و ضریب مسیر کل بین اشتیاق به مدرسه و پیشرفت تحصیلی معنادار بود (0/01≥P ). سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی ۲۲ درصد متغیر پیشرفت تحصیلی و اشتیاق به مدرسه و خودپنداره تحصیلی ۱۵ درصد از واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی را تبیین میکنند. بنابراین برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میتوان با برنامهریزیها و به کارگیری تدابیر و برگزاری کلاسهای آموزشی در مدرسه میزان سرزندگی تحصیلی، اشتیاق به مدرسه، احساس تعلق به مدرسه و خودپنداره تحصیلی را در آنها تقویت نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
احساس تعلق به مدرسه؛ اشتیاق به مدرسه؛ پیشرفت تحصیلی؛ خودپنداره تحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 468 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177 |