تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,900 |
بهبود طرح منیفلد هوای موتور 4 سیلندر دیزلی تنفس طبیعی با استفاده از کوپل نرمافزارهای Fluent و GT-Suite | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 2، دوره 54، شماره 2 - شماره پیاپی 107، مرداد 1403، صفحه 11-20 اصل مقاله (695.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2024.60009.3364 | ||
نویسندگان | ||
حسین اسلامی1؛ صمد جعفرمدار* 2؛ نادر پورمحمود حصار2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2استاد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
منیفلد ورودی بخشی از سامانه ورودی هوا به موتور است که نقش مهمی در بهبود عملکرد از قبیل گشتاور بالا و مصرف سوخت کم و همچنین پایین نگه داشتن انتشار آلاینده ها دارد. در این تحقیق با تغییر الگوی مسیر هوا به بررسی عددی نقش آن در تنفس موتور پرداخته شده است. به همین منظور ابتدا طرح منیفلدها بصورت سهبعدی در نرمافزار SolidWorks مدلسازی شدند. همچنین دو منیفلد با هندسههای مختلف به صورت کوپل یکبعدی- سهبعدی در نرمافزارهای GT-SUITE و Ansys Fluent شبیهسازی شد. از سیال پایه هوا در این آنالیز استفاده گردید. با استفاده از روش پرینتر سهبعدی، منیفلد طراحی شده، تولید و سپس بصورت عملی آزمایش گردید. نتایج بدست آمده نشان دادند که میانگین سرعت در منیفلد بهینهشده بیشتر از منیفلد طرح موجود میباشد که این امر باعث افزایش دبی جرمی و دبی حجمی جریان خروجی میشود. همچنین، مقدار هوای مکشی برای پورتهای چهارگانه در منیفلد طراحی شده توزیع یکنواختتری پیدا کرده است. تستهای عملکردی بر روی موتور، بهبود عملکردی از لحاظ افزایش توان با سوخت یکسان و کاهش آلایندهها را با منیفلد جدید تأیید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
منیفلد؛ موتورهای دیزلی؛ سوخت؛ مکش هوا؛ GT-SUITE؛ Ansys Fluent | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 139 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 109 |