تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,253 |
تعداد مقالات | 15,411 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,248,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,255,827 |
بررسی کاربردها و چالش های متاورس در آموزش:یک مرور نظام مند | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 تیر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.62124.3787 | ||
نویسنده | ||
اسداله خدیوی* | ||
گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربردها و چالش های متاورس در آموزش انجام یافته است. این پژوهش از نوع کیفی و روش انجام آن ، مرور نظاممند با اساس پروتکل پریسما بوده است. میدان مطالعه پژوهش حاضر مقالات علمی چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی به زبان فارســی از ســال 1398 تا ســال 1402 و انگلیسی از سال 2020 تا سال 2024 درزمینه متاورس و آموزش بوده است . نمونه آماری به روش هدفمند و با در نظر گرفتن معیارهای ورود از بین900 مقاله 38 مورد انتخاب و وارد مطالعه شد.یافتهها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که یادگیری از راه دور ، غوطه ورسازی، مشارکتی، شخصیسازی شده، معکوس، دانشآموز محور،تجربی، هیبریدی، سیار، شبیه سازی شده، مبتنی بر مهارت و بدون مرز و مبتنی بر پرسش از رایج ترین کاربردهای متاورس در آموزش هستند.با این حال، متاورس با چالش های فنی، اخلاقی و اجتماعی مانند نوپا بودن فناوری، هزینه بالای تجهیزات ، ضعف زیرساختهای پشتیبانی، غیرقابل دسترس بودن برای همه ، نقض حریم خصوصی ، امنیت داده ها و شبکه، فقدان دستورالعمل ها و مقررات حقوقی همراه است. با بهره گیری از نتایج این پژوهش سیاستگذاران نظام آموزشی میتوانند برنامه های درسی و آموزشی را متناسب با ویژگی های یادگیرندگان نسل Z و آلفا بازآفرینی کنند و با تدوین برنامه راهبردی نظام آموزشی با فضای به وجود آمده مواجه و بسترهای لازم در ایجاد و توسعه زیرساختهای فناورانه را فراهم و به شیوهای مسئولانه آن را مدیریت نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ متاورس"؛ ، "؛ آموزش،"؛ تدریس "؛ ، یادگیری؛ "؛ ، آموزش عالی " | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 327 |