تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,509 |
شناسایی موانع ایجاد کسب وکارهای دانشبنیان در ایران از دیدگاه خبرگان | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1403، صفحه 41-66 اصل مقاله (1.61 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.59998.1056 | ||
نویسندگان | ||
سحر خُراشادی زاده* 1؛ فرشته طبرسا2؛ راحله کریمیان3 | ||
1کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع موجود در ایجاد کسبوکارهای دانشبنیان است. روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات جزء تحقیقات کتابخانهای است که از تکنیکهای میدانی نیز بهره برده است؛ ازنظر روش، جزو پژوهشهای توصیفی-ترکیبی است که از طریق پیمایشی دلفی انجام شد. جامعه آماری شامل اساتید رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای تهران و کارشناسان ارشد حوزه کسبوکار دانشبنیان بودند که تعداد 40 نفر بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، درصد) و نرمافزارهای Spss 25 استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که موانع موجود در ایجاد کسبوکارهای دانشبنیان عبارتاند از موانع داخلی شاملِ محدودیتهای مدیریتی،اجرایی و ساختاری، آموزشی؛ و موانع خارجی شاملِ محدودیت محیطی، اقتصادی و مالی،فرهنگی، و درنهایت قانونی و اداری است. نتایج: سازمانها و شرکتهای دانشبنیان میتوانند با موردتوجه قرار دادن و بررسی موانع داخلی همچون محدودیتهای مدیریتی، محدودیتهای اجرایی و ساختاری و محدودیتهای آموزشی و همچنین موانع خارجی شامل محدودیتهای محیطی، محدودیتهای اقتصادی و مالی، محدودیتهای فرهنگی و درنهایت محدودیتهای قانونی و اداری، زمینه را برای فراهمآوری بستر مناسب برای ایجاد کسبوکار دانشبنیان مهیا سازند که این بهنوبه خود میتواند شرایط را برای تولید محصولات دانشبنیان فراهم آورد. اصالت و ارزش: پژوهش حاضر میتواند با شناسایی موانع ایجاد کسبوکارهای دانشبنیان در ایران، برای سیاستگذاران این حوزه سودمند واقع شود تا بر این اساس، گامی در مسیر رفع موانع و تسهیل کاربردیسازی دانش و تولید محصولات دانشبنیان برداشته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ موانع کسبوکار؛ مؤسسات دانشبنیان؛ کشور ایران | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
انصاری، منوچهر؛ و حقشناس گرگابی، محمد. (1395). شناسایی و تبیین عوامل کلیدی موفقیت دانش محور شدن شرکتهای تولیدی ایران بر اساس روش نظریه زمینهای. مدیریت توسعه فناوری، 3(5)، 41-74. doi: 10.22104/jtdm.2017.1974.1686 پذیرفته، زیبا؛ یوسفی سعید آبادی، رضا؛ و فتاحی، مجید. (1399). ارائه مدل توسعه دانشگاه کارآفرین مبتنی بر پایدارسازی کسب وکارهای دانشبنیان (مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی شریف تهران)، نشریه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 9(17)، 305-325. https://doi.org/10.22080/eps.2021.3192. علیزاده، پریسا؛ و خردمندنیا، سهیلا. (1398). بررسی موانع و راهکارهای ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوپا و شرکتهای دانشبنیان در ایران. معاونت پژوهشهای زیربنایی و امور تولیدی دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن. https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1372629 غلامی، دنیا؛ و رمضانی، علی. (1397). شناسایی و تحلیل اصلیترین مؤلفههای راهبردی تاثیرگذار در عدم موفقیت شرکتهای دانشبنیان در ایران (مطالعه موردی: پارک علم و فناوری کرمانشاه). فصلنامه رشد فناوری، 15 (57)، 77-84. doi:10.7508/jstpi.2019.01.008 لاریجانی، علی. (1389). قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات. مجلس شورای اسلامی. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/789035 مدرسی، میثم؛ فرهادینژاد؛ محسن؛ و دهنمکی، مائده. (1397). شناسایی موانع راهاندازی کسب و کارهای کشاورزی ارگانیک در ایران. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 5(2)، 105-123. doi: 10.22069/jead.2018.15299.1342 مرکز مطالعات ژرفا. (1401). بررسی موانع تحقق اقتصاد دانشبنیان در ایران. مرکز مطالعات ژرفا. https://jsrc.ir/examining-the-obstacles-to-the-realization-of-knowledge-based-economy-in-iran/ منصوری، سمیه؛ وظیفه، زهرا؛ و یوسفی طبس، حلیمه. (1396). اولویتبندی پیشرانهای عوامل اثرگذار در راستای توسعه شرکتهای دانشبنیان در استان کرمان. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10 (2). 319-338. doi:10.22059/JED.2017.230257.652181 نادری، نادر؛ نجفپور، هدا؛ یوسفی، زهرا؛ و شیری، نعمتاله. (1396). شناسایی موانع توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه کشاورزی در شهرستان کرمانشاه. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 25(2)، 157-174. doi:10.30490/AEAD.2017.59080 Ansari, M., Jamour, H., Gorgabi, M. H., & Kavoosi-Kalashami, M. (2020). Key barriers to knowledge-based firms in agricultural industry. International journal of agricultural management and development, 10(1), 1-17. http://dx.doi.org/10.22004/ag.econ.335095.
Ben Hassen, T. (2021). The state of the knowledge-based economy in the Arab world: cases of Qatar and Lebanon. EuroMed Journal of Business, 16(2), 129-153. https://doi.org/10.1108/EMJB-03-2020-0026.
Bresciani, S., & Eppler, M. J. (2010). Brand new ventures? Insights on start‐ups' branding practices. Journal of Product & Brand Management, 19(5), 356-366. https://doi.org/10.1108/10610421011068595.
Godarzi, V., Mashhadizadeh, M., & Sayyed Davoodi, M. R. (2023). Identifying and ranking qualitative and quantitative factors of influential venture capital on optimizing the capital structure of knowledge-based companies. International Journal of Nonlinear Analysis and Applications, 14(11), 257-270. https://doi.org/10.22075/ijnaa.2022.29322.4123 .
Goldstein, H., Peer, V., & Sedlacek, S. (2013). Vienna as a Region of knowledge: Increasing the Generation of University Spin-offs. Vienn: Final Report to the Vienna Chamber of Commerce (WKW). Creating_Regions_of_Knowledge_24-09-13v.1_FinalReport-3-1_Handout.pdf (modul.ac.at). https://doi.org/10.4337/9781785360602.00024 .
Spinosa, L. M., Schlemm, M. M., & Reis, R. S. (2015). Brazilian innovation ecosystems in perspective: Some challenges for stakeholders. Revista Brasileira de Estratégia, 8(3), 386-400. doi:10.7213/rebrae.08. 003.AO08. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 277 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 103 |