| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,418 |
| تعداد مقالات | 17,445 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,250,081 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,594,707 |
مقایسه تأثیر تمرین برنامه های منتخب آموزش شطرنج بر حافظه کاری، بازداری و توجه کودکان دارای اختلال بیشفعالی نقص توجه: با تاکید بر بازداری و غیر بازداری | ||
| ذهن، حرکت و رفتار | ||
| دوره 2، شماره 2، دی 1402، صفحه 143-155 اصل مقاله (778.62 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2024.58805.1061 | ||
| نویسندگان | ||
| حمیدرضا طاهری تربتی* 1؛ مرصاد خداشناس2؛ علیرضا صابری کاخکی2 | ||
| 1گروه رفتار حرکتی،دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 2گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر تمرین برنامه های منتخب آموزش شطرنج بر حافظه کاری، بازداری و توجه کودکان دارای اختلال بیشفعالی نقص توجه: با تاکید بر بازداری و غیر بازداری بود. در این مطالعه ، 30 کودک دارای اختلال بیشفعالی نقص توجه بهصورت تصادفی به سه گروه آموزش شطرنج با بازداری (10 نفر)، آموزش شطرنج بدون بازداری (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. برنامه تمرینی آزمودنیها، سه جلسه در هفته به مدت سه هفته آموزش شطرنج با و بدون بازداری به ترتیب برای گروههای آموزش شطرنج با بازداری و آموزش شطرنج بدون بازداری اجرا شد. دادهها از طریق روش آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معنیداری 05/0P≤ تحلیل شدند. در هر سه مولفه گروه های آموزش شطرنج (با و بدون بازداری) تفاوت معنی داری نشان دادند (05/0P≤). و همچنین نتایج بین دو گروه آموزش شطرنج (با و بدون بازداری) تقاوت معنی دار وجود داشت (05/0P≤). نشان داده شد هر دو روش آموزش شطرنج (با و بدون بازداری) تاثیر معنا داری بر حافظهکاری، بازداری و توجه کودکان دارای اختلال بیشفعالی و نقص توجه داشتند. به نظر میرسد آموزش شطرنج میتواند باعث بهبود عملکرد این کودکان شود و همچنین رویکرد بازداری را میتوان به عنوان یک رویکرد جدید برای استفاده به عنوان مداخله ای برای اختلال بیشفعالی نقص توجه در نظر گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال بیش فعالی نقص توجه؛ حافظه کاری؛ بازداری؛ توجه؛ شطرنج | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 317 |
||