تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,321 |
تعداد مقالات | 16,203 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,830,695 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,507,459 |
آیا روش های آموزش حرکتی (سنتی و بازی برای فهمیدن ) بر خودکارآمدی در نوجوانان دختر اثرگذار است؟ | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
دوره 2، شماره 2، دی 1402، صفحه 91-108 اصل مقاله (794.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2024.57271.1047 | ||
نویسندگان | ||
طاهره غفاری1؛ مهدی نمازی زاده* 2؛ مرضیه بلالی1؛ اسماعیل نصیری3 | ||
1گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
3گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
روش های آموزشی در تربیت بدنی پیشینه طولانی دارد، و با توجه به آن در زندگی تحصیلی و روانی افراد همیشه مورد توجه بوده است. خودکارآمدی یکی از متغیرهای مهم در ورزش میباشد، شواهد تجربی کمی در مورد کارایی های مدل های آموزشی مختلف وجود دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه اثر مدل آموزشی سنتی و مدل آموزشی بازی برای فهمیدن بر خودکارآمدی در نوجوانان دختر بود. در این پژوهش، که از نوع مقطعی نیمه تجربی،40 دانش آموز دختر متوسطه اول بدون سابقه بازی بدمینتون به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره قرار گرفتند .برای سنجش پرسشنامه خود کارآمدی کودکان و نوجوانان توسط موریس (۲۰۰۱) و با اقتباس از پرسشنامه خود کارآمدی بندورا، باربارانلی، کاپارا، پاستورلی (۱۹۹۶) ساخته شده است. سنجش عملکرد آموزش سرویس بلند بدمینتون هر گروه در دوره اکتساب و بعد از 48 ساعت در مرحله یادداری اجرا شد. در مرحله یادداری پرسشنامه خودکارآمدی توسط هر یک از شرکت کنندگان تکمیل شد. برای تحلیل دادههای خودکارآمدی از تحلیل کوواریانس یک و چند متغیره در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. برتری معنیدار در گروه بازی برای فهمیدن نسبت به گروه سنتی در عملکرد خودکارآمدی دوره اکتساب و آزمون یادداری را نشان داد. علاوه بر این، نمره کل خودکارآمدی و همچنین خودکارآمدی اجتماعی گروه TGFU در یادداری به طور معنی داری بیشتر از گروه آموزش سنتی بود. با توجه به نتایج به دست آمده، به نظر میرسد اگر دانش آموزان با استفاده از رویکرد مدل آموزشی TGFU آموزش ببینند، جنبه های مختلف خودکارآمدی بهتری را نشان میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل آموزشی بازی برای فهمیدن؛ مدل آموزشی سنتی؛ خودکارآمدی؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 103 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 175 |