تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,418 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,602 |
ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه هشتم به روش خبرگی و نقادی تربیتی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1403، صفحه 95-128 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.59545.1108 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا نیلی* ؛ نگارالسادات طباطبا؛ فرزانه میرزائی | ||
گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه هشتم بوده که با بهرهگیری از روش خبرگی و نقادی تربیتی آیزنر انجام شده است. دادههای این پژوهش از طریق 12جلسه مشاهده فیزیکی فضای مدرسه و کلاسهای درس علوم تجربی و مصاحبه با معلمان، مدیران و دانشآموزان در یکی از مدارس استان اصفهان در سال تحصیلی1400-1401 و همین طور منابع استنادی مانند راهنمای برنامه درسی علوم تجربی، سند برنامه درسی ملی و راهنمای تدریس معلمان گردآوری و مورد توصیف، تفسیر و ارزشیابی قرار گرفتهاند.یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که معماری و فضای فیزیکی مدرسه مورد مطالعه دارای جذابیت کافی نبوده، همچنین اگرچه درس علوم به عنوان یک درس اصلی دارای اهمیت است اما برای تدریس این درس بیشتر به روشهای سنتی توجه میشود و کمتر بر روشهای عملیاتی و جدید تاکید میشود علاوه برآن در مدرسه، امکانات و تجهیزات کافی از جمله آزمایشگاه مناسب برای آموزش اثربخش علوم وجود ندارد لذا توجه به شیوههای آموزشی به روز و جدید، فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم و توجه به ویژگیها و نیازهای فردی فراگیران عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به یافتههای بدست آمده میتوان نتیجه گرفت کلاسهای علوم تجربی به عنوان یک ظرفیت فکری مهم و قابل رشد، نیازمند وجود بسترها و پیش بایسته های آموزشی لازم می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی علوم تجربی؛ ارزشیابی؛ پایه هشتم؛ خبرگی و نقادی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 146 |