تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,491,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,218,221 |
تحلیل عوامل موثر بر بازاررسانی گوسفند در شهرستان اهر: کاربرد رگرسیون پوآسن تعمیمیافته | ||
پژوهش های علوم دامی (دانش کشاورزی) | ||
دوره 34، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 19-30 اصل مقاله (501.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/as.2024.52854.1670 | ||
نویسندگان | ||
جبرئیل واحدی؛ اسماعیل پیش بهار* ؛ عبداله بابایی؛ آذین جهانبخش | ||
گروه اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
زمینه مطالعاتی: توجه به ابعاد مختلف اقتصاد دامپروری از جمله مسائل مربوط به بازار دام، میتواند از جمله عوامل موثر بر نیل به امنیت غذایی در جامعه باشد. علیرغم اینکه پرورش گوسفند یکی از منابع مهم کسب درآمد برای دامداران شهرستان اهر محسوب میگردد، با این حال فعالین این حوزه آنطور که باید، حضور فعالی در بازارهای داد و ستد منطقه به هم نرساندهاند. هدف: مطالعه حاضر درپی بررسی عوامل موثر بر بازاررسانی گوسفند در شهرستان اهر میباشد. روش کار: رگرسیون پوآسن معمولی و پوآسن تعمیمیافته جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات بکار رفت و پس از ارزیابی معیارهای اطلاعاتی آکائیک و شوارتز-بیزین، رگرسیون پوآسن تعمیمبافته به عنوان الگوی مناسب برگزیده شد. اطلاعات لازم برای پژوهش حاضر از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه از 100 دامدار پرورشدهنده گوسفند جمعآوری گردید. نتایج: براساس مقادیر نسبت خطر متغیرها، به ترتیب برخورداری از آغل مناسب (004/2)، نگرش مثبت دامدار نسبت به نژادهای اصلاح شده (373/1)، داشتن مشاغلی غیر از پرورش گوسفند و زراعت (329/1)، دسترسی به اعتبارات (217/1)، توانایی تهیه به موقع علوفه و خوراک دام (212/1)، دسترسی مناسب به خدمات پزشکی و بهداشتی دامداری (212/1)، دسترسی به چراگاههای مناسب (210/1) و تعداد گوسفندهای هر دامدار (003/1) اثر مثبت معنیدار بر بازاررسانی گوسفند از خود نشان دادند، درحالیکه سکونت در شهر (674/0) و فاصله تا نزدیکترین بازار خرید و فروش گوسفند (988/0) دارای تاثیر منفی بودند. نتیجهگیری نهایی: سیاستگذاریهای مناسب در راستای تسهیل دسترسی به اعتبارات میتواند از طریق تامین مالی احداث آغل مناسب، تامین نهادههای دامی و افزایش تعداد گله از جمله اقدامات موثر در راستای افزایش تعداد گوسفندهای عرضه شده در بازار باشد. ضمن اینکه بهبود خدمات دامپزشکی و نیز برگزاری دورههای آموزشی و ترویجی به منظور رفع نگرشهای بدبینانه نسبت به نژادهای اصلاح شده، تمهیدات مدیریتی موثری قلمداد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاررسانی؛ رگرسیون پوآسن تعمیمیافته؛ گوسفند | ||
مراجع | ||
Abate D and Addis Y, 2021. Factors affecting the intensity of market participation of smallholder sheep producers in northern Ethiopia: Poisson regression approach. Cogent Food & Agriculture 7(1) 1-11.
Arsalanbod M, Shahbazi A, 2018. Investigation of fish marketing routes in Ahwaz villages. Rural Development Strategies 5(2): 139-153 (In Persian).
Bayat N, Khorasani M and Ghanbarinasab A, 2011. Recognition and analysis of factors affecting the recession of the livestock economy in rural areas (Case study: Perider and Mahdavieh villages - Malayer city). Rural Research 2(4): 153-181 (In Persian).
Bouzarjomehri Kh and Masoumi M, 2018. Surveying the barriers and challenges faced by women in the marketing of dairy products (case study: Sarchehan vill, Bavanat County). Spatial Planning 3(30): 1-18 (In Persian).
Dos Santos Neutzling A, Dossa L. H and Schlecht E, 2017. Production and milk marketing strategies of small-scale dairy farmers in the South of Rio Grande do Sul, Brazil. Journal of Agriculture and Rural Development in the Tropics and Subtropics (JARTS) 118(2), 283-295.
East Azerbaijan Agriculture-Jahad Organization, 2020. Available at www.maj.ir.
Ghaderzadeh H and Haji Rahimi M, (2008). Investigating the status of marketing strawberry products in Kurdistan province. Agricultural Economics 3(1): 207-215.
Kuma B, Baker D, Getnet K and Kassa, B, 2014. Factors Affecting Milk Market Participation and Volume of Supply in Ethiopia. Asian Journal of Rural Development 4(1): 1–15.
Kumar A, Mishra A. K, Saroj S and Joshi P. K. 2019. Impact of traditional versus modern dairy value chains on food security: Evidence from India’s dairy sector. Food Policy, 83: 260-270.
Legese G, and Fadiga M. 2014. Small ruminant value chain development in Ethiopia: Situation analysis and trends. ICARDA/ILRI Project Report. Nairobi, Kenya: International Center for Agricultural Research in the Dry Areas/International Livestock Research Institute.
Marazzi A, Paccaud F and R ueux C, 1998. Fitting the distributions of length of stay by parametric models. Med Care 36: 27-915.
Pishbahar E, Hosseinzad J, Abedi S and Bagheri P, 2016. Application of multiplicative regression patterns in factor identification effective on the application of integrated pest management operations in the province Khuzestan. Agricultural Economics 10(3): 1-17 (In Persian).
Rezvani M.R, Sadegloo T, Faraji Sabokbar H.A, and Rokneddin Eftekhari A, 2013. Analysis and explanation of effective factors in the spatial network of milk marketing in rural areas (case study: villages of the city of Khodabande, Zanjan province). Journal of Space Economy and Rural Developmen 2(1): 1-28 (In Persian).
Salehi H, 2003. Marketing is the key to the success of aquaculture. Aquatic Reproduction and Breeding Representative of Iran Fisheries Company Press. Tehran, 502p (In Persian).
Sarvi F, Mehrabi Y, Abadi AR, Naseh M and Payandeh A. 2014. Relationship between socio-economic factors and tuberculosis using negative binominal and Poisson regression models. Journal of Gorgan University of Medical Science 16(4): 87-92 (In Persian).
Statistical Center of Iran, 2022. From www.amar.org.
Tavassoli B, Khalife Soltanian FS, Chzari M and Pezeshki Rad Gh R, 2008. Studying the status and problems of marketing Iranian agricultural products. The 6th Iranian Agricultural Economics Conference Mashhad: 1-11. (In Persian).
Ye X, Wang K, Zou Y and Lord D, 2018. A semi-nonparametric Poisson regression model for analyzing motor vehicle crash data. PLoS one 13(5): e0197338. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 55 |