تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,522 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,060 |
تدوین بسته آموزشی حل مسئله مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر و بررسی اثربخشی آن بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان با درماندگی آموخته شده | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 20، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 189-198 اصل مقاله (445.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.17497 | ||
نویسندگان | ||
زهرا طالقانی1؛ زهرا نقش* 2؛ منصوره حاج حسینی3؛ مسعود کبیری4 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران. | ||
2استادیارگروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4استادیار، پژهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی حل مسئله مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر و بررسی اثربخشی آن بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان با درماندگی آموخته شده انجام گرفت. روش پژوهش کیفی، تحلیل مضمون به شیوه آتراید-استرلینگ (2001) و روش پژوهش در قسمت کمی، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر با درماندگی آموخته شده بود که در دوره اول و دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. نمونه در این پژوهش شامل 70 دانشآموز با درماندگی آموخته شده بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (36 دانشآموز در گروه آزمایش و 34 دانشآموز در گروه گواه). دانشآموزان حاضر در گروه آزمایش، بسته آموزشی حل مسئله مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر را طی 12 هفته در 12 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه شایستگی اجتماعی (فلنر، لاس و فیلیپس، ۱۹۹۰) و پرسشنامه درماندگی آموخته شده (کوینلس و نلسون، ۱۹۸۸) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بسته آموزشی حل مسئله مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این بسته آموزشی بر شایستگی اجتماعی (0001>P؛ 62/0=Eta؛ 10/111=F) دانشآموزان با درماندگی آموخته شده تاثیر داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسئله؛ روانشناسی مثبتنگر؛ شایستگی اجتماعی؛ درماندگی آموخته شده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 469 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 261 |