تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,575 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,926 |
اثربخشی توانبخشی رایانهای موسیقیایی خانواده- محور بر حرکتهای کلیشهای کودکان دارای اختلال طیف اتیسم | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 19، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 181-188 اصل مقاله (515.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.17495 | ||
نویسندگان | ||
آزاده طالبی1؛ لیلا کاشانی وحید* 2؛ مریم اساسه3؛ غلامعلی افروز4؛ منوچهر مرادی5 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران . | ||
3استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
5استاد گروه مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی رایانهای موسیقیایی خانواده- محور بر حرکتهای کلیشهای کودکان دارای اختلال طیف اتیسم انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مرکز خورشید شهر آمل در شش ماهه اول سال تحصیلی 1401 بود. در این پژوهش تعداد 30 کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 15 کودک). کودکان حاضر در گروه آزمایش توانبخشی رایانهای موسیقیایی خانواده- محور را طی 10 هفته در 10 جلسه 30 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه درجه بندی اتیسم (گیلیام، 2014) (ARS) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که توانبخشی رایانهای موسیقیایی خانواده-محور بر حرکتهای کلیشهای (0001>P؛ 61/0=Eta؛ 92/44=F) کودکان دارای اختلال طیف اتیسم تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که توانبخشی رایانهای موسیقیایی خانواده- محور با بکارگیری موسیقی و خاصیت درمانی آن و همچنین بهره گیری از خانواده برای تعمیق یادگیری و برقراری ارتباط موثر با کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش حرکتهای کلیشهای کودکان دارای اختلال طیف اتیسم مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال طیف اتیسم؛ توانبخشی رایانهای؛ موسیقیایی خانواده محور؛ حرکتهای کلیشهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |