تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,214 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,892 |
ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش خردورزی تحصیلی (AWS-3) | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 30، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 289-299 اصل مقاله (722.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.17492 | ||
نویسندگان | ||
حسین نادری پور1؛ ابوالقاسم یعقوبی* 2؛ رسول کرد نوقابی3؛ مسیب یارمحمدی واصل2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
مطالعات نشان داده است که خردورزی یک عامل مهم در بسیاری از حوزهها از جمله عملکرد تحصیلی است. بنابراین هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای اندازهگیری خردورزی تحصیلی بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و اعتباریابی آزمون بود. به همین منظور نمونهای شامل 420 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 1402-1401 به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاس محقق ساخته خردورزی تحصیلی، پرسشنامه درگیری تحصیلی و مقیاس ترس از شفقت به خود را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بررسی دادهها در تحلیل عاملی اکتشافی بیانگر آن بود که هر 18 گویه بار عاملی قابل قبولی دارند و یافتهها حاکی از سه عامل بودند (شناختی، عاطفی، تأملی). نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که مقیاس برازش قابل قبولی دارد. یافتهها نشان داد که بین خردورزی تحصیلی با درگیری تحصیلی و ترس از شفقت به خود همبستگی معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج بیانگر آن بود که آلفای کرونباخ مقیاس از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که این مقیاس از روایی و پایایی خوبی بهرهمند است و کارایی لازم برای اندازهگیری خردورزی تحصیلی در سه عامل مذکور را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خردورزی تحصیلی؛ پایایی؛ روایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 987 |