تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,229 |
تعداد مقالات | 15,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 50,612,167 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,703,095 |
تاثیر تداخل زمینه ای با قضاوت از یادگیری برمیزان دقت ضربات تاپ اسپین تنیس روی میز | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2024.57126.1045 | ||
نویسندگان | ||
منیره شریفی زارچی1؛ محمد رضا صادقیان شاهی2؛ رزا رهاوی عزآبادی* 3 | ||
1گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3استادیار دانشکده علوم ورزشی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی اثر تداخل زمینه ای با قضاوت از یادگیری بر دقت ضربات تاپ اسپین تنیس روی میز پرداخته است. در این تحقیق نیمه تجربی، 40 بازیکن مرد ماهر با میانگین سنی 48/2 ± 4/20 به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه قالبی، تصادفی، قالبی –قضاوت از یادگیری و تصادفی- قضاوت از یادگیری تقسیم شدند. آزمودنیها در مراحل پیش آزمون و اکتساب و سپس درآزمون یادداری با فواصل متفاوت یک، هفت و 30 روز از جلسه تمرین شرکت کردند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه با اندازههای تکراری تحلیل شد. در مرحله اکتساب نتایج تفاوت معناداری بین گروههای مختلف نشان نداد. اما عملکرد بهتر به لحاظ افزایش دقت ضربات در گروههای تصادفی– قضاوت، تصادفی و قالبی –قضاوت نسبت به گروه قالبی در هر سه مرحله از یادداری نشان داد. درواقع یافته تحقیق پیشنهاد میکند قضاوت از یادگیری اثر تداخل زمینهای یا اختلال حافظه و اجرا را تحت تاثیر قرار میدهد؛ به عبارتی دیگر زمانی که فراگیران به پیش بینی و قضاوت از عملکرد خود میپردازند، راهکارهای مناسب برای مواجه شدن با شرایط تمرینی خود تجربه میکنند که این عامل مؤثری بر پیشرفت اجرا محسوب شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال در حافظه و اجرا؛ تحکیم حافظه؛ فراشناخت؛ تنیس روی میز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 |