تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,919 |
روابط ساختاری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با نشانه های اختلالات نقص توجه-بیشفعالی، سلوک و نافرمانی مقابلهای در کودکان دبستانی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 21-29 اصل مقاله (661.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.17349 | ||
نویسندگان | ||
خلیل اسماعیل پور* 1؛ رضا محمدزاده2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
2دانشگاه تبریز، گروه روانشناسی | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر به بررسی روابط ساختاری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با اختلالات نقص توجه-بیشفعالی، سلوک و نافرمانی مقابلهای در میان کودکان دبستانی پرداخته شده است. نمونه آماری این مطالعه را 533 نفر از کودکان 11 ـ 9 ساله تشکیل میداد که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین دانشآموزان مدارس ابتدایی شــهرستان تبریز انتخاب شده بودند. کودکان با تکمیل پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان (CERQ-K-P) و والدین آنها نیز با پر کردن فرم والد پرسشنامه فهرست رفتاری کودکان (CBCL)، در پژوهش حاضر شرکت نمودند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که تعدادی از (نه همه) راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با این مشکلات رابطه دارند. برخی از راهبردها مرتبط با یک یا دو اختلال بودند، اما ملامت کردن دیگران و برنامهریزی مجدد مثبت به عنوان راهبرد مشترک تنظیم شناختی هیجان در هر سه اختلال بود. راهبردهای دارای اثر منفی و مثبت در مورد هر یک از این اختلالات و همچنین تلویحات آسیبشناختی و درمانی این یافتهها درمورد اختلالات برونیسازی کودکان، و نقش آنها در تبیین اختلالات نقص توجه-بیشفعالی، سلوک و نافرمانی مقابلهای در مقاله بحث شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم شناختی هیجان؛ نقص توجه-بیشفعالی؛ اختلال سلوک؛ نافرمانی مقابلهای؛ کودکان دبستانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 510 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 319 |